• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
دو شنبه 14 تیر 1400
کد مطلب : 135020
+
-

کوتاه از دیپلماسی / بیانیه وزارت خارجه در سالگرد ربایش حاج‌احمد متوسلیان


وزارت خارجه ایران با صدور بیانیه‌ای به مناسبت سی‌ونهمین سالروز ربایش 4 دیپلمات ایرانی در لبنان تأکید کرد که پاسخگونبودن رژیم اسرائیل باعث شده تا روند کشف حقایق و ابعاد این حادثه بسیار کُند شود. به گزارش ایرنا، در این بیانیه آمده: «در چهاردهم تیر۱۳۶۱ برابر با چهارم ژوئیه۱۹۸۲، خودروی 4دیپلمات ایرانی به نام‌های «سیدمحسن موسوی»، «حاج‌احمد متوسلیان»، «تقی رستگار مقدم» و «کاظم اخوان» که در حمایت پلیس دیپلماتیک قرار داشت، برخلاف ضوابط و کنوانسیون‌های بین‌المللی، توسط مزدوران مسلح تحت امر رژیم صهیونیستی در منطقه «برباره» لبنان متوقف شد و دیپلمات‌های گران‌قدر ما ربوده شدند».
 وزارت خارجه تأکید کرد: «شواهد و مستنداتی وجود دارد مبنی بر اینکه دیپلمات‌های ایرانی مذکور پس از توقیف غیرقانونی، به نیروهای اشغالگر تحویل داده شده و متعاقبا به زندان‌های رژیم صهیونیستی منتقل شده‌اند». همچنین از دبیرکل سازمان ملل و سایر سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی و حقوق بشری ازجمله صلیب سرخ خواسته شده تا «مجدانه  توجه جدی‌تری به این مسئله انسانی و حقوق بشری که مرتبط با کنوانسیون‌های بین‌المللی و مورد پذیرش جامعه بین‌المللی است، اعمال کنند و به خواست بحق جمهوری اسلامی ایران و خانواده و فرزندان این عزیزان توجه کنند.»

  سفیر جدید ایران در لندن
کاردار سفارت ایران در لندن از ورود سفیر جدید ایران به انگلستان خبر داد. به گزارش ایسنا، حسین متین در توییتی نوشت: «آقای محسن بهاروند پس از ارائه استوارنامه خود به ملکه، روز سه‌شنبه در مقام سفیر ایران در انگلیس کار خود را آغاز خواهد کرد.»
محسن بهاروند متولد سال ۱۳۴۵، ۲۷ سال پیش کار خود را به عنوان کارشناس اداره دعاوی و حقوق بین‌الملل خصوصی در وزارت امور خارجه آغاز کرد و سمت‌های مختلفی را تا سطح معاون وزیر امور خارجه بر عهده گرفت.وی از سال ۹۸ تاکنون معاون امور حقوقی و بین‌الملل وزیر امور خارجه بوده است.پیش از او حمید بعیدی‌نژاد سفیر ایران در لندن بود. 
 
  ظریف: خشونت آمریکایی‌ها علیه ایران ادامه دارد
وزیرخارجه در توییتی با اشاره به سالروز ساقط‌شدن پرواز۶۵۵ نوشت: «٣٣سال پیش در چنین روزی، ایالات متحده پرواز۶۵۵ ایران‌ایر را ساقط کرد و تمام ۲۹۰سرنشین غیرنظامی آن را کشت». 
محمد جواد ظریف اضافه کرد: «آن زمان به‌عنوان یک دیپلمات جوان شاهد آن بودم که ایالات متحده از عذرخواهی بابت رقم‌زدن این تراژدی انسانی خودداری کرد. خشونت ایالات متحده علیه ایرانی‌ها مدت‌ها پیش از آن آغاز شده بود و امروز هم با تروریسم اقتصادی علیه مردم ما ادامه دارد».

  احیای برجام، نه کمتر  و نه بیشتر
میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین، در صفحه توییتر به صحبت‌های اخیر وزیر امورخارجه این کشور مبنی بر اینکه غرب مسائل دیگری مانند برنامه موشکی و مسائل منطقه‌ای ایران را (در وین) پیش می‌کشد، واکنش نشان داد. او نوشت: «هدف توافق‌شده گفت‌وگوهای وین، احیای برجام به شکل اولیه آن است؛ نه چیزی بیشتر و نه چیزی کمتر». این در حالی است که هنوز کشورهای دیگر تصمیمی برای ادامه مذاکرات در دور هفتم نگرفته‌اند و هنوز 2یا3 اختلاف اساسی میان تهران و واشنگتن وجود دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید