• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
دو شنبه 14 تیر 1400
کد مطلب : 135010
+
-

کاهش بیش از 1900میلیارد‌تومانی بدهی‌های ارثی شهر

منابع در اختیار مدیریت شهری در دوره 1399-1396 به نسبت دوره 1395-1392 و به قیمت ثابت سال 1395 حدود 42‌درصد کاهش یافته است

بدهی‌های به‌ارث رسیده از مدیریت شهری پیشین به مدیریت فعلی، طی 4سال گذشته همواره محل اختلاف مدیران شهری کنونی و گذشته بود. اما برخی از منتخبان شورای ششم اکنون ارقام بدهی‌های موجود شهرداری تهران را به نوعی پذیرفته‌اند. به‌گزارش همشهری، مهم‌ترین محور بحث در مورد بدهی‌های به ارث رسیده شهرداری تهران این است که میزان بدهی‌های شهرداری به بانک‌ها و بابت پروژه‌های عمرانی و ترافیکی آنقدر حجم بالایی دارد که مدیریت شهری دوره پنجم را از دریافت وام‌های جدید ناتوان کرده و به‌خاطر سودهای بانکی و جریمه‌های ناشی از دیرکردهای پرداختی، روزانه به آنها افزوده می‌شد و می‌شود. در این میان، رقم کلی بدهی‌های مدیریت شهری گذشته بیش از 50هزار میلیارد تومان ارزیابی می‌شد. این بدهی در زمانی به‌وجود آمد که بودجه سالانه شهرداری تهران کمتر از 20هزار میلیارد تومان بود. تحریم، رکود بازار مسکن، جلوگیری از شهرفروشی و تراکم‌فروشی بی‌ضابطه و البته شیوع کرونا موجب کاهش درآمدهای شهرداری در دوره پنجم شد.
همه اینها در حالی است که عبدالحمید امامی، معاون مالی و اقتصاد شهری پیروز حناچی، آخرین رقم بدهی‌های شهرداری را ۶۶ هزار میلیارد تومان اعلام کرده است. اگرچه مسئولان شهرداری دوره پیشین طی سال‌های اخیر ادعا کرده‌اند که اصلا چنین رقمی صحت ندارد و میزان بدهی‌ها خیلی کمتر از این رقم است، به‌گونه‌ای که قدرت‌الله گودرزی، معاون مالی دوره پیشین مدیریت شهری در اردیبهشت امسال ادعا کرد که میزان بدهی‌ها در پایان دوران کار محمدباقر قالیباف تنها 26هزار میلیارد تومان بوده است. به‌گفته او از این میزان، 10هزار میلیارد تومان درصورت واگذاری نمایشگاه شهر آفتاب، ملکی در دردشت و کرج و ملکی در حاشیه بزرگراه شهید چمران با بانک شهر تسویه می‌شود و تنها 16هزار میلیارد تومان باقی می‌ماند. اما به‌تازگی، میزان کلی بدهی اعلام شده از سوی شهرداری به نوعی مورد پذیرش همه قرار گرفته است؛ زیرا پرویز سروری منتخب شورای ششم تهران که عضو حقوقی شورای چهارم نیز بود، به فارس گفته است: «براساس بررسی‌ها و گزارش‌های اولیه‌ که به دستمان رسیده حدود ۶۵هزار میلیارد تومان بدهی توسط مدیریت شهری کنونی در شهرداری تهران ایجاد شده است و با توجه به اینکه عملیات عمرانی جدی‌ای در شهر انجام نشده، رقم بسیار بالایی محسوب می‌شود.»
به‌گفته او، بدهی شهرداری به بانک‌ها ۵۰ هزار میلیارد تومان، پیمانکاران مناطق ۷ هزار میلیارد، پیمانکاران شرکت‌های زیرمجموعه ۳ هزار و ۱۰۰ میلیارد، اوراق مشارکت ۵ هزار میلیارد و سایر نهادها زیر یک‌میلیارد تومان است. بنابراین اظهارات سروری نشان می‌دهد که اصل وجود بدهی‌ کلان در شهرداری مورد پذیرش منتخب شورای ششم قرار گرفته است. از سوی دیگر به‌گفته عبدالحمید امامی در دوره جدید، 7هزار میلیارد تومان تسهیلات گرفته شده درحالی‌که 8هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان پرداخت شده است؛ به این معنی که نه‌تنها بدهی‌ها اضافه نشده که بیش از 1900میلیارد تومان هم از بدهی‌ها کاهش پیدا کرده است؛ با این نکته که تسهیلات و وامی برای پرداخت حقوق کارکنان، دریافت نشده است. معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران تأکید دارد که قسمتی از بدهی‌ها ارزی است و نرخ تبدیل آنها اختلاف ایجاد می‌کند و باعث اعلام ارقام متفاوت می‌شود اما می‌توان گفت  کل بدهی‌های بخش بانکی شهرداری رقمی معادل ۵۰ هزار میلیارد تومان است. سیدمحمود میرلوحی، رئیس کمیته اقتصادی شورای شهر تهران نیز قبل از این درباره حجم زیاد بدهی‌های دوره قبل شهرداری و عوارض کنونی آن گفته بود:  «ماهانه ۷۰ میلیارد تومان بدهی شهرداری به تامین اجتماعی، پرداخت می‌شود و روزانه جرایم دیرکرد سنگین میلیاردی به بدهی‌های بانکی تعلق می‌گیرد؛ به همین دلیل در شرایط دشوار اقتصادی فعلی، مشخص است که نمی‌توان بدهی‌ها را به آسانی پرداخت کرد؛ آن هم در وضعیتی که شهر از وجود بناهای بی‌قاعده اشباع شده و ما دیگر مانند گذشته شهرفروشی را دستور کار قرار ندادیم.» سیدابراهیم امینی، نایب‌رئیس شورای شهر پنجم هم پیش از این در گفت‌وگویی درخصوص میزان بدهی‌های شهرداری تهران گفته بود: «به این دوره از مدیریت شهری، دفترچه قسط مدیران گذشته رسیده بود.»
پیروز حناچی، شهردار پایتخت 11خرداد امسال نیز با حضور در صحن شورای شهر و هنگام ارائه گزارش «تحویل و تحول» به این موضوع اشاره کرد که مدیریت پنجم تهران، شهر را ارزان اداره کرده است و سپس گفت: «منابع در اختیار مدیریت شهری در دوره منتهی به سال‌های ۹۶ تا ۹۹ به نسبت دوره ۹۲ تا ۹۵ با قیمت ثابت، حدود ۴۲ درصد کاهش داشته، اما باوجود این میزان کاهش بودجه، همان خدمات شهری به شهروندان ارائه شده است.» او به میزان بازپرداخت‌ها هم اشاره و با بیان اینکه دوبرابر میزان دریافت تسهیلات بازپرداخت داشتیم، عنوان کرد: «از سال ۹۲ تا شهریور۹۶ مانده بدهی از سنوات قبل ۵ هزار ‌و ۳۸ میلیارد تومان و اصل تسهیلات دریافتی ۹ هزار و ۷۵۳ میلیارد تومان و پرداختی طی همان دوره هم ۷ هزار و ۱۰۹ میلیارد تومان بوده است. از مهر ۹۶ تا انتهای سال ۹۹ مانده بدهی از سنوات قبل ۱۹ هزار و ۴۰۸ میلیارد تومان و اصل تسهیلات دریافتی در این دوره ۴ هزار و ۲۸ میلیارد تومان و پرداختی ۹ هزار و ۶۹۲ میلیارد تومان بوده است.»  شهردار همچنین با بیان اینکه طی این دوره از مدیریت شهری نه‌تنها به میزان ۱۹۷۴میلیارد تومان از میزان بدهی‌ها کاسته شده است، گفت: «در گزارش بدهی‌های شهرداری تا پایان سال ۹۹ بابت سود و جرایم سایر تسهیلات دریافتی از بانک‌ها در سال‌های گذشته معادل ۳۶هزار و ۹۳۹ میلیارد تومان به بدهی‌های شهرداری اضافه شده است که از بدهی‌های اوراق مشارکت، پیمانکاران مناطق و تسهیلات و... تشکیل شده و مجموع این بدهی‌ها تا به امروز ۶۶ هزار و ۲۷۲میلیارد تومان است.» بنابراین  می‌توان گفت که چنانچه طلب‌های شهرداری وصول شود، بخش از بدهی‌های این نهاد پرداخت خواهد شد. البته که بدهی‌ها انباشته به ارث رسیده ازگذشته، کار را بسیار سخت کرده است. به همین خاطر، طی 4سال گذشته سعی شده تا طلب‌های پیمانکاران اولویت‌بندی و پرداخت شود و بدهی‌های بانک‌ها نیز سنگین‌تر نشود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید