• دو شنبه 7 خرداد 1403
  • الإثْنَيْن 19 ذی القعده 1445
  • 2024 May 27
دو شنبه 14 تیر 1400
کد مطلب : 134979
+
-

اثر پایین یک دوز واکسن در مقابل سویه دلتا

به‌خاطر بحران شیوع سویه دلتای ویروس عامل کووید-۱۹ کشورهای مختلف در تلاش برای افزایش سرعت واکسیناسیون خود در 2دوز کامل هستند

زهرا خلجی- خبر‌نگار

طبق مطالعه انجام شده توسط محققان از شورای تحقیقات پزشکی هند، آنتی‌بادی‌های خنثی‌کننده سویه دلتا (B1.617.2) در 58.1درصد از نمونه‌های سرم افرادی که یک دوز واکسن آسترازنکا-آکسفورد تولید شده در هند با نام کوویشیلد را تزریق کرده‌اند، مشاهده نشده است. این مطالعه نشان داد که پس از 2دوز، آنتی‌بادی‌های خنثی‌کننده در 16.1درصد از نمونه‌ها قابل تشخیص نیستند. علاوه بر این، محققان دریافته‌اند که یک عفونت قبلی همراه با واکسیناسیون تأثیر بسیار بیشتری از آنتی‌بادی‌های خنثی‌کننده به‌تنهایی در مقابل سویه دلتا دارد. دکتر تی جیکوب جان، رئیس پیشین گروه میکروبیولوژی در کالج پزشکی کریستین-ولور می‌گوید: مشاهده نشدن به‌معنای  نبودن نیست. سطح آنتی بادی‌های خنثی‌کننده ممکن است به میزان قابل توجهی پایین باشد، زیرا شناسایی نشده است، اما ممکن است هنوز وجود داشته باشد و فرد را در برابر عفونت و بیماری شدید محافظت کند. همچنین، برخی از ایمنی محافظ با واسطه سلول نیز وجود دارد که می‌تواند دوباره در برابر عفونت و بیماری شدید محافظت کند. به گزارش هندوستان تایمز، در واقع براساس این پژوهش کسانی که یک‌بار به کووید-۱۹ مبتلا شده و سپس واکسن دریافت کرده‌اند بیشترین مقاومت را در برابر سویه دلتا داشته‌اند.

لزوم تسریع واکسیناسیون
واکسیناسیون عمومی در کشورهای ثروتمند برای مقابله با سویه دلتای ویروس کرونا، طی روزهای اخیر سرعت بیشتری گرفته است و این در حالی است که کشورهایی با درآمد کم، نه‌تنها از این قافله عقب مانده‌اند، که حتی دچار بحران شدیدتری هم شده‌اند.
رئیس سازمان بهداشت جهانی هشدار داده است که سرعت پایین اشتراک گذاشتن واکسن‌های مناسب در جلوگیری از شیوع نوع دلتا کووید از سوی کشورهای ثروتمند، باعث از بین رفتن جان میلیون‌ها انسان می‌شود.
دکتر تدروس ادهانوم قبریسوس، مدیرکل سازمان بهداشت جهانی می‌گوید: اشتراک‌گذاری فعلی واکسن برای مقابله با بحران دلتا، مانند یک قطره در برابر دریاست، چرا که هم‌اکنون 98کشور جهان درگیر این نوع مستری‌تر کووید هستند. 

افزایش سرعت واکسیناسیون در اروپا
کشورهای اروپایی درتلاشند تا با تسریع واکسیناسیون علیه ویروس کرونا از شیوع نوع عفونی تر، موسوم به دلتا و ایجاد شرایط مخاطره‌آمیز جلوگیری کنند. مصادف شدن شیوع نوع دلتا با آب و هوای تابستانی در اروپا، باعث شده تا گعده‌ها و سفرها آغاز شود. دولت‌ها نیز تمایلی به جلوگیری از این اتفاق ندارند. فاصله اجتماعی به‌خصوص در بین جوانان معمولا نادیده گرفته می‌شود و بعضی از کشورها الزام ماسک زدن را در فضای باز حذف کرده‌اند. برای این منظور، بسیاری از کشورها در حال تشویق جمعیت خود به روش‌های مختلف و مادی برای انجام واکسیناسیون و ایمنی در کنار تفریح هستند. طبق گزارش مرکز اروپایی کنترل بیماری که 30کشور قاره را رصد می‌کند، تخمین زده می‌شود که تا پایان‌ماه آگوست، 90درصد از کشورهای اتحادیه اروپا به ویروس دلتا مبتلا شوند. تعداد روزانه موارد ابتلای جدید در کشورهایی مانند انگلیس، پرتغال و روسیه در حال افزایش است.

این خبر را به اشتراک بگذارید