• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
دو شنبه 14 تیر 1400
کد مطلب : 134968
+
-

تازه‌های نشر/ تاریخ مصور بشر: تولّد انسان


در کتاب «تاریخ مصور بشر» این عقیده مطرح شده است که تاریخ انسان و آنچه به‌دست انسان در طول تاریخ انجام شده جدا از علوم فیزیک و شیمی و زیست‌شناسی نیست. راوی کتاب «تاریخ مصور بشر» تاریخدانی است که ما را با خود به سفری در گذشته‌های بسیار دور می‌برد و روایت خود را از حدود 14میلیارد سال پیش و به‌وجود آمدن ماده و انرژی و زمان و فضا آغاز می‌کند و بعد از مقدماتی فشرده، به پیدایش انسان و گونه‌های انسانی و تولّد گونه «هوموساپینس»، که ما انسان‌های کنونی نیز متعلق به آن هستیم، می‌رسد. این راوی تاریخدان با شوخ‌طبعی به مخاطبان خود می‌گوید که می‌داند که تاریخدان‌ها معمولاً در مورد فیزیک و شیمی و زیست‌شناسی حرف نمی‌زنند و بیشتر در مورد انقلاب فرانسه و اتفاق‌هایی از این دست حرف می‌زنند، «اما تاریخ انسان در واقع تداوم مستقیم فیزیک، شیمی و زیست‌شناسی است» و «نمی‌توانیم اموری چون انقلاب فرانسه را بفهمیم مگر اینکه تکامل انسان را درک کرده باشیم.» در این کتاب این دیدگاه مطرح شده که «هر چیزی که در تاریخ حیات رخ داده تابع قوانین فیزیک و شیمی و زیست‌شناسی است.»متن اصلی کتاب نخستین‌بار سال2020 منتشر شده است. «تاریخ مصور بشر: تولّد انسان» نوشته «دیوید وندرمولن» و «دنیل کاساناوه» را جواد سروش به فارسی برگردانده. نشر نو این کتاب 248صفحه‌ای را به بهای 150هزار تومان منتشر کرده است.

  گل‌های آزالیا

مجموعه دوزبانه کره‌ای فارسی گل‌‌های آزالیا اثری از سو وال کیم با ترجمه هونگ این‌جا و سعید رضا اتحادی و ویراستاری ادبی مرتضی کاردر است. این اثر ۲۳۲صفحه‌ای مجموعه‌ای از اشعار معاصر کره‌جنوبی است و تلاشی است برای ایجاد پلی فرهنگی میان دو ملت از دریچه ادبیات معاصر.
گل‌های آزالیا شامل پنج فصل: «ای که دوست می‌داشتمت»، «ترانه زیبای معشوق من»، «نشسته بر گل»، « در کوهستان گل می‌روید» و « آواز جویبار» است. در بخشی از شعر «آواز معشوق» می‌خوانیم: آواز روشن معشوقی که دلتنگ او هستم/ بر سینه‌ام نشسته/اگر همه روز به آوازش گوش بسپارم/ آواز زیبای معشوقم که دلتنگ او هستم/ پس از غروب خورشید، تا شبانگاه/ در گوش من است/ از شبانگاه تا وقت خواب/ در گوش من است/ آوازی که به لطافت تکان می‌خورد/ خواب من انگار عمیق می‌شود...
این مجموعه شعر در تیراژ هزار نسخه‌ از سوی انتشارات پرنده به قیمت 55هزار تومان به چاپ رسیده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید