• شنبه 22 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 3 ذی القعده 1445
  • 2024 May 11
شنبه 12 تیر 1400
کد مطلب : 134837
+
-

دعوت به مشارکت

رئیس‌جمهور منتخب، سامانه‌ای را برای مشارکت مردم در انتخاب اعضا و مدیران دولت سیزدهم معرفی کرد

کابینه
دعوت به مشارکت

 اولین اقدام رئیس‌جمهور منتخب برای تحقق وعده‌های انتخاباتی خود با راه‌اندازی سامانه یاران رئیسی کلید زده شد. ورود مستقل ابراهیم رئیسی به میدان انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم وعده تشکیل کابینه فراجناحی از سوی او را نیز به همراه داشت. بلافاصله پس از پیروزی رئیسی، فهرست‌های گمانه‌زنی متعددی از سوی برخی محافل و جریانات رسانه‌ای با هدف تأثیرگذاری بر تشکیل کابینه آینده منتشر شد. رئیس‌جمهور منتخب در واکنش به نگرانی‌های مطرح شده از حضور برخی چهره‌های افراطی در این فهرست‌ها خطاب به مردم اطمینان داد «ما برای تشکیل دولت خود را در مقابل خداوند متعال مسئول می‌دانیم و فقط وامدار ملت خواهیم بود.» رئیسی در پیام خود به مناسبت راه‌اندازی این سامانه اینترنتی به نشانی yaran.raisi.ir خطاب به «مردم، نخبگان و فرهیختگان» اعلام کرد: «آنگونه که قبلا نیز بیان کردم اعضای دولت و همکاران بنده بر مبنای شایسته‌سالاری و بر اساس شاخص‌هایی نظیر کارآمدی، فسادستیزی، روحیه انقلابی و مردمی بودن انتخاب خواهند شد. از آنجا که عمیقا بر این باورم هرجا زمینه مشارکت مردم در تصمیم‌سازی‌‌ها و تصمیم‌گیری‌ها فراهم شود نرخ موفقیت بالاتر می‌رود،  همانگونه که وعده داده بودم سامانه‌ای جهت مشارکت مردم در معرفی اعضای دولت آماده شده است. از همه نخبگان، فرهیختگان، گروه‌ها، احزاب، تشکل‌ها و آحاد مردم تقاضا دارم چنانچه فردی با شاخص‌های فوق‌الذکر و در تراز دولت مردمی می‌شناسند نسبت به معرفی وی در سامانه اقدام نمایند.»
سامانه یاران رئیسی در صفحه اول خود ذیل این آیه قرآن که «خدا فرمان داده امانت‌ها را به اهلش بسپارید» اعلام فراخوان داده است و از مردم خواسته جهت معرفی چهره‌های مدنظر خود برای کابینه سیزدهم   ابتدا در این سایت ثبت‌نام کنند.  مشخصات شناسنامه‌ای به همراه کدملی و شماره همراه از فرد پیشنهادکننده دریافت می‌شود. درنهایت با تخصیص رمز ورود قابلیت استفاده از سامانه برای کاربران ایجاد می‌شود. هر نفر می‌تواند مشخصات یک تا 3مدیر را برای 6پست وزیر، معاون رئیس‌جمهور(رئیس سازمان)، معاون وزیر، معاون سازمان، استاندار و مدیران شرکت‌های دولتی در سامانه ثبت کند. با ورود به پنل کاربری بخشی تحت عنوان «پیشنهاد جهت معرفی مدیر» وجود دارد که در آن «اطلاعات مدیر شاخص» مدنظر مردم گرفته می‌شود، ازجمله سوابق اجرایی او. شماره موبایل مدیر مورد‌نظر نیز ضروری است تا درصورت نیاز با او تماس گرفته شود. همچنین بخشی برای توضیح خصوصیات فردی مدیر معرفی شده و موفقیت‌های علمی، اجرایی و فرهنگی او از طرف مردم وجود دارد. پیش از این رئیسی در نشست خبری‌اش بعد از پیروزی در انتخابات اعلام کرده بود: «دولت، دولت امیدآفرین است، دولت، دولت یک جریان خاصی نخواهد بود. دولت و مدیران همکار با دولت در سراسر کشور کسانی هستند که وطن‌دوست هستند، دغدغه مردم دارند، دغدغه انقلاب دارند و دغدغه آنها رفع مشکلات مردم است. هر کس دلش برای مردم و انقلاب بتپد همکار ما در جای‌جای کشور خواهد بود.»

نظرات اعمال می‌شوند؟
همزمان طی روزهای گذشته دفتر رئیس‌جمهور منتخب در تماس با فعالان حزبی و چهره‌های سیاسی اصلاح‌طلب خواهان دریافت نقطه‌نظرات آنان درخصوص نحوه اداره دولت سیزدهم شده است. غلامحسین کرباسچی دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی و جواد امام دبیرکل مجمع ایثارگران ازجمله افرادی هستند که اعلام کردند از دفتر رئیس‌جمهور منتخب با آنها تماس گرفته شده و از آنها نظرخواهی شده است. غلامحسین کرباسچی، دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی، ضمن تأیید تماس از سوی دفتر ابراهیم رئیسی، درباره محتوای این تماس گفت: دیروز با من تماس گرفتند و گفتند اگر پیشنهاد و انتقادی دارید، برای ما ارسال کنید، من هم چند نکته برای آنها فرستادم. او در ادامه درباره ارزیابی‌اش از این اقدام دفتر ابراهیم رئیسی اذعان کرد: این اقدامات معمولا در اوایل دوره‌های ریاست‌جمهوری انجام می‌شود و جلساتی هم برگزار می‌کنند. امیدوار هستیم کار مفید و مؤثر و متداومی باشد. مهم این است که پیشنهادها و انتقاد‌هایی که از ما دریافت می‌کنند، به آن ترتیب اثر دهند، یعنی تأثیرگذاری آن اهمیت دارد و اگر حالت تبلیغاتی نداشته باشد، کار مثبت و خوبی است.
جواد امام هم درباره تماس دفتر ابراهیم رئیسی با او گفت: طی این تماس جویای نظرات و پیشنهادهای ما شدند و گفتند اگر نقطه‌نظر خاصی داشتیم به آنها اطلاع دهیم. البته فعلا ما چیزی برای آنها ارسال نکردیم .
رئیسی در نشست خبری اخیر خود یک وعده نیز درباره دریافت نظرات کارشناسی برای اداره کشور داده بود. او گفته بود: «نخبگان، اصحاب رسانه‌، دانشگاهیان و حوزویان و همه صاحبان اندیشه و خرد اگر ایده‌ای برای اداره دولت و   سامان دادن به وضعیت اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سایر حوزه‌ها دارند می‌توانند در یک بانک ایده‌های خود را ارسال کرده و دولت از این   ایده‌ها استقبال می‌کند. استقبال از نظرات و ایده‌های همه عزیزان برای دولت بسیار مغتنم است.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید