• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
شنبه 12 تیر 1400
کد مطلب : 134836
+
-

محسنی‌اژه‌ای از دیروز تا امروز

قضایی
محسنی‌اژه‌ای از دیروز تا امروز

 قریب به یک‌ماه مانده به جابه‌جایی مسئولیت ابراهیم رئیسی از قوه قضاییه به ریاست‌جمهوری، تکلیف ریاست آینده قوه قضاییه نیز با انتصاب غلامحسین محسنی‌اژه‌ای از سوی رهبر معظم انقلاب مشخص شد. تدارک رئیس‌جمهور منتخب برای تحویل گرفتن دولت آینده از نیمه‌های مردادماه، انتخاب اعضای کابینه و فراهم آوردن مقدمات اجرای برنامه‌های مسئولیت آینده خود در دستگاه اجرایی کشور، واگذاری سریع‌تر ریاست قوه قضاییه به فرد جایگزین را اجتناب‌ناپذیر کرده بود.
پس از انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم در 28خردادماه1400 و پیروزی رئیسی در رقابت‌ها، بیشترین گمانه‌زنی‌ها درخصوص جایگزینی غلامحسین محسنی‌اژه‌ای؛ معاون اول قوه قضاییه در مسند ریاست دستگاه قضا صورت گرفت و انتصاب 10تیرماه1400 مهر تأییدی برای این گمانه‌زنی‌ها بود.
تجربه یک دوره انتصاب ریاست قوه قضاییه از درون دستگاه قضایی در انتخاب محسنی‌اژه‌ای برای ریاست بعدی این نهاد نیز تکرار شد و محسنی‌اژه‌ای با سوابق طولانی قضاوت و مدیریتی در قوه قضاییه به‌عنوان نفر اول این دستگاه حاکمیتی انتخاب شد. سوابق امنیتی اژه‌ای به‌عنوان وزیر اطلاعات دولت اول محمود احمدی‌نژاد تا سال1388 پل ارتباطی تجارب قضایی او با پشت پرده مفاسد اجرایی در نظامات اداری کشور محسوب می‌شوند. او به‌عنوان معاون اول قوه قضاییه نقش پیگیر و فعالی در تصمیم کلان حاکمیتی مبنی بر بازگرداندن مطالبات بالغ بر 30هزار میلیارد تومانی مردم از مؤسسات مالی و اعتباری غیرقانونی در دولت اول حسن روحانی از طریق کارگروه مشترک بانک مرکزی، دولت و قوه قضاییه در فاصله سال‌های1394 تا 1396 ایفا کرد.
 غلامحسین محسنی‌اژه‌ای متولد 1335 است و  فعالیت‌های خود را پس از انقلاب از وزارت اطلاعات و با همکاری در گزینش این وزارتخانه از سال 1364 آغاز کرد. او نماینده قوه قضاییه در وزارت اطلاعات بود و یک دهه بعد (دهه70) نقش مهم و قابل‌توجهی به‌عنوان دادستان ویژه روحانیت تهران و دادستان کل ویژه روحانیت ایفا کرد. او در دهه1380 با پایان دولت اول محمود احمدی‌نژاد از سال1388 به‌عنوان دادستان کل کشور منصوب شد و همزمان عضویت مجمع تشخیص مصلحت نظام را هم داشت. مناصب بعدی او در دهه1390 به معاون اولی رئیس قوه قضاییه ارتقا یافت و در سال1400 جایگاه خود را به‌عنوان رئیس قوه قضاییه در راس این نهاد حاکمیتی تثبیت کرد.
مرکز رسانه قوه قضاییه در پرونده سوابق و زندگینامه‌ او آورده است: پس از پیروزی انقلاب اسلامی غلامحسین محسنی‌اژه‌ای در اواخر سال۵۸ به توصیه و دعوت شهید قدوسی به تهران می‌آید و در دادگاه انقلاب اسلامی مشغول به‌کار می‌شود.
اقدامات مؤثر و دقیق قضایی اژه‌ای در این سال‌ها باعث شد وی در سال۶۴ به‌عنوان نماینده قوه قضاییه در وزارت اطلاعات معرفی شود که جایگاهی مهم و حساس محسوب می‌شود. در روند فعالیت‌های قضایی، غلامحسین محسنی‌اژه‌ای پرونده‌های سنگین وپیچیده‌ای از صاحب‌منصبان و دانه‌درشت‌ها را پیگیری کرده که از آن جمله می‌توان به پرونده فاضل خداداد، غلامحسین کرباسچی و مهدی هاشمی اشاره کرد.
محسنی‌اژه‌ای در دولت نهم به‌عنوان وزیر اطلاعات انجام وظیفه می‌کند که نهایتا پس از اختلاف نظر با رئیس‌جمهور وقت بر سر موضوع اطاعت از ولایت و همچنین یکی از نزدیکان رئیس‌جمهور، به این مسئولیت پایان داده می‌شود.
سمت‌های مختلفی همچون مسئولیت دادسرای امور اقتصادی تهران، مسئولیت مجتمع قضایی ویژه رسیدگی به جرائم کارکنان دولت، دادستان کل ویژه روحانیت، دادستان کل کشور، معاونت اول قوه قضاییه، سخنگوی دستگاه قضا و عضویت مجمع تشخیص مصلحت نظام در کارنامه رئیس جدید قوه قضاییه دیده می‌شود.
در توضیحات مرکز رسانه قوه قضاییه همچنین تصریح شده است: رئیس جدید قوه قضاییه سال‌ها به‌عنوان دادستان کل کشور و وزیر اطلاعات که مجتهد بودن لازمه داشتن مسئولیت در این مناصب است فعالیت داشته است.

مکث
پیام تبریک مقامات به رئیس جدید دستگاه قضا

حسن روحانی رئیس‌جمهور، ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور منتخب، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور، علی لاریجانی مشاور رهبر معظم انقلاب، علی‌اکبر ولایتی مشاور رهبر معظم انقلاب، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس، صادق آملی لاریجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، علی شمخانی دبیر شورای‌عالی امنیت ملی، وزرای صمت، دفاع، فرهنگ، میراث فرهنگی، آموزش و پرورش، اقتصاد، رئیس سازمان انرژی اتمی، سرلشکر محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، سرلشکر حسین سلامی فرمانده کل سپاه، سرلشکر عبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش و عمار حکیم رهبر جریان حکمت ملی عراق در پیام‌های جداگانه‌ای انتصاب غلامحسین محسنی‌اژه‌ای به ریاست قوه قضاییه را تبریک گفتند. حسن روحانی در بخشی از پیام تبریک خود خطاب به محسنی اژه‌ای نوشت: «انتصاب شایسته جناب‌عالی از سوی مقام معظم رهبری(مدظله العالی) به سمت ریاست قوه قضاییه را که نشان‌دهنده، کارآمدی و تجارب مدیریتی ارزشمندتان به‌ویژه در عرصه فعالیت‌های قضایی است، تبریک و تهنیت می‌گویم.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید