• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
پنج شنبه 10 تیر 1400
کد مطلب : 134695
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/pYWWX
+
-

رئیسی میزبان نقد و نظر رقبای انتخاباتی

رئیس‌جمهور منتخب: رقابت‌های انتخاباتی، پایان پذیرفته و اکنون دوره رفاقت و همکاری برای رفع مشکلات مردم است

گزارش
رئیسی میزبان نقد و نظر رقبای انتخاباتی


کمتر از ۲هفته پس از انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم، ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور منتخب با ۶نامزد رقیب انتخاباتی خود دیدار گذاشت؛ دیداری که ۸سال پیش حسن روحانی، رئیس‌جمهور نیز با ۶ نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری۱۳۹۲ برگزار کرده بود. ۲ نفر از آن نامزدها در دیدار چهارشنبه ۹ تیرماه نیز حضور داشتند. همه نامزدهای انتخابات ۲۸خردادماه۱۴۰۰ دعوت ابراهیم رئیسی را قبول کرده بودند و در دفتر کار رئیس قوه قضاییه و منتخب ریاست‌جمهوری با وی دیدار کردند.
امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، محسن مهرعلیزاده، علیرضا زاکانی، عبدالناصر همتی، سعید جلیلی و محسن رضایی در این دیدار ۲ساعته به ارائه پیشنهادهای خود برای عملکرد موفق دولت رئیسی در آینده پرداختند. 
دیدگاه‌های انتخاباتی نامزدهای انتخاباتی اگرچه در جریان مناظرات تلویزیونی و برنامه‌های تبلیغاتی در قامت رقبای انتخاباتی رئیسی مطرح شده بودند، اما این بار جنبه همفکری، مشورت، کارشناسی و نخبگانی با رئیس‌جمهور منتخب داشتند. تکیه ابراهیم رئیسی بر تشکیل دولت مستقل و فراجناحی اهمیت برگزاری چنین دیداری را افزایش داده بود. شعارهای او انتظارات نسبت به تشکیل کابینه معتدل و متخصص همراه با درایت و تعقل برای اداره کشور را افزایش داده‌اند و برگزاری این نشست حسن‌نیت‌های بیشتری را برای برداشتن گام‌های عملی در این مسیر به همراه داشته است. درخواست‌های او برای همراهی جریان‌های سیاسی با دولت جدیدش تأکیدی بر این مسئله بودند که همه دولت‌های پیروز برای عملکرد موفق نیاز به بهره‌گیری از همه ظرفیت‌های سیاسی کشور دارند و صرف اتکا و وابستگی به جریانات سیاسی گره‌گشای معضلات، آسیب‌ها و بحران‌های کشور نخواهد بود.
واقعیت‌های پساانتخابات و مرحله ورود به نظام اجرایی و اداره کشور، دستورکار جلسه روز چهارشنبه رئیسی، نامزدهای انتخاباتی را به سمت فضای همدلی و هم‌نظری برده بود. در این نشست نقدها و راهکارهای مطرح شده، محدودیت‌ها و موانع داخلی و خارجی پیش روی کشور در همه دولت‌ها را شامل می‌شدند و حاضرین راهکارهای عملی خروج از این بن‌بست‌ها را جست‌وجو می‌کردند. این مطالبات در آینده با تشکیل دولت ابراهیم رئیسی، کانون ارزیابی عملکرد او در دستگاه اجرایی کشور خواهند بود.
 رئیسی در پایان این نشست، جلسه خود با نامزدهای انتخاباتی را بسیار خوب توصیف کرد و گفت: دوستان در این جلسه دیدگاه‌ها و نظرات خود را مطرح و اولویت‌هایی را که فکر می‌کنند دولت آینده باید در این یک‌ماه پیگیری کند، بیان کردند. در این جلسه راهکارهای مختلفی که برای حل مسائل کشور وجود دارد و بخشی از آنها در مناظرات انتخاباتی نیز مطرح شد، مورد بحث‌وبررسی قرار گرفت. مسلماً همه دوستان دغدغه کشور، انقلاب، رفع مشکلات و گره‌گشایی از زندگی مردم را دارند که این خیلی مهم است.
به‌گزارش میزان، او با ابراز امیدواری نسبت به تداوم این نوع جلسات تأکید کرد: دوره رقابت‌های انتخاباتی پایان پذیرفته و اکنون دوره رفاقت، همدلی، همراهی و همکاری برای رفع مشکلات مردم است که یک دغدغه همگانی است. ان‌شاءالله همدلی و هم‌اندیشی‌ها منحصر به این جلسه نبوده و این روش ادامه می‌یابد و مردم هم باید احساسشان این باشد که همه نگاه‌های سیاسی و دیدگاه‌ها منتهی به رفع مشکلات و گره‌ها از زندگی آنها خواهد بود. 
عبدالناصر همتی، نامزد انتخاباتی حاضر در این جلسه در روایت توییتری خود از فضای این جلسه ۷نفره با حضور رئیس‌جمهور منتخب نوشت: در این جلسه خبری از تهمت‌ها و تخریب‌ها نبود و فرصتی شد دغدغه‌های کلان سیاستگذاری مبتنی بر علم اقتصاد را که در جریان رقابت‌های انتخاباتی مطرح کرده بودم، مجددا طرح کنم. برنامه‌های کوتاه‌مدت برای تأمین ارز کالاهای اساسی و ضروری، چاره‌جویی درخصوص کسری بودجه۱۴۰۰، کنترل نقدینگی و تورم ناشی از آن موضوعاتی است که اگر چاره‌جویی نشود در ماه‌های آینده به معضل اصلی کشور بدل خواهد شد. 
در میان‌مدت نیز ضرورت چاره‌جویی برای تعارض منافع در کشور مطرح است؛ گروه‌های ذینفعی بدون پرداخت مالیات در اقتصاد تسلط دارند، به‌طوری که ۵۰درصد تولید ناخالص داخلی عملا از چتر مالیاتی خارج است و باید با اصلاح ساختارهای اقتصادی به سرعت برای این مشکل چاره‌اندیشی شود. همتی درباره دیگر مطالب مطرح شده خود در این دیدار نیز تصریح کرد: در سطح کلان هم حکمرانی اقتصادی مبتنی بر شفافیت، اصلاح ساختار اقتصادی که متأسفانه در چند دهه سلطه مالی بر سیاست پولی حاکم کرده و تورم ساختاری را تداوم بخشیده مطرح و خواستار اقدام آقای رئیسی در چارچوب یک عزم ملی برای حل آن شدم.

سامانه‌های تشکیل کابینه و ایده‌های خبرگان چه شد؟
رئیسی پیش از این در نخستین نشست خبری خود به‌عنوان رئیس‌جمهور منتخب درباره ۲دغدغه مهم تشکیل کابینه فراجناحی و ارتباط مستمر خود با نخبگان کشور از تشکیل سامانه‌هایی در این خصوص خبر داده بود.
او درباره تشکیل کابینه با تکذیب فهرست‌های گمانه‌زنی گفته بود: «در اختیار شما سامانه‌ای قرار می‌دهیم، نه فقط برای اصحاب رسانه - که نخبگان کشور هستند - بلکه برای همه آحاد مردم سامانه‌ای با شاخصه‌هایی اعلام می‌کنیم؛ لذا افرادی که مورد نظرشان هست، در هر کوی و برزنی که فکر می‌کنند به‌عنوان یک مدیر و خدمتگزار در دولت آینده می‌تواند تأثیرگذار باشد، حتماً معرفی کنند. بنده در این قضیه از نگاه مردم استقبال و از نگاه نخبگان استقبال می‌کنم و طبق سامانه‌ای که در چند روز آینده در اختیار همگان قرار خواهد گرفت پیشنهادهایتان را نسبت به اشخاص مختلف ارائه خواهم داد و انتخاب من براساس شایسته‌سالاری خواهد بود.»
او همچنین از راه‌اندازی یک سامانه برای دریافت ایده‌ها خبر داده و گفته بود: نخبگان، اصحاب رسانه‌، دانشگاهیان و حوزویان و همه صاحبان اندیشه و خرد اگر ایده‌ای را برای اداره دولت و برای سامان دادن به وضعیت اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سایر حوزه‌ها دارند، می‌توانند در یک بانک ایده‌های خود را ارسال کنند و دولت از این ایده‌ها استقبال می‌کند؛ ضمن اینکه این ایده‌ها برای دولت بسیار گره‌گشا باشد؛ استقبال از نظرات و ایده‌های همه عزیزان برای دولت بسیار مغتنم است.

 مکث
نامه رئیسی به رهبرمعظم انقلاب برای معرفی رئیس قوه قضاییه


رییس قوه قضائیه در نامه‌ای به رهبر معظم انقلاب اسلامی اجازه خواست تا در زمان باقیمانده تا آغاز به کار دولت جدید، در تمهید مقدمات استقرار دولت سیزدهم متمرکز شود. به گزارش روابط عمومی قوه قضاییه، سید ابراهیم رئیسی در نامه ای به رهبر معظم انقلاب اسلامی با تشکر از اعتماد، حمایت‌ها و راهنمایی‌های حکیمانه معظم‌له در دوره مسئولیت خود در دستگاه قضایی و همچنین الطاف ویژه ایشان نسبت به عملکرد دو سال گذشته قوه قضائیه در دیدار اخیر با مسئولان این قوه، با اشاره به اهمیت امور دولت آینده و فرصت زمانی محدود برای تمهید مقدمات استقرار دولت، از ایشان درخواست کرد در صورت صلاحدید اجازه فرمایند در فرصت باقیمانده، در تمهید مقدمات تشکیل دولت جدید متمرکز شده و معظم له در خصوص ریاست قوه قضائیه، به نحو صلاحدید اتخاذ تصمیم فرمایند.

این خبر را به اشتراک بگذارید