• چهار شنبه 26 دی 1403
  • الأرْبِعَاء 15 رجب 1446
  • 2025 Jan 15
یکشنبه 7 مرداد 1403
کد مطلب : 231132
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/Y68Zp
+
-

ایران‌هراسی به نفع رقبای منطقه‌ای

رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران گفت: ایران‌هراسی را دشمن بیگانه ایجاد می‌کند رقیبان گردشگری ما در منطقه سود می‌برند، برای مقابله علاوه بر ایده و خلاقیت در پیشگیری، باید از ابزار و ظرفیت‌های دیپلماسی گردشگری و دیپلماسی عمومی استفاده کنیم.
حرمت‌الله رفیعی در گفت‌وگو با ایرنا درباره سیاست ایران‌هراسی و تأثیر بر صنعت گردشگری گفت: ایران‌هراسی ازجمله سیاست‌هایی است که برای مقابله با آن تاکنون اقدام اثربخشی نشده است، یکی از راه‌های مقابله، توسعه گردشگری و تسهیل حضور گردشگران خارجی در ایران است که بیایند، ببینند و بروند بگویند ایران سرزمینی امن، زیبا و آزاد است. او گفت: ایران‌هراسی از یک طرف مانع توسعه گردشگری است؛ البته برای عبور از آن هنوز طرح و مسیر درستی اجرا نشده است، این موضوع یک مشکل و مسئله است، اما در ایران هیچ مشکلی بدون راه‌حل نیست، باید همت به خرج داد، فکر کرد و اراده و ایده داشت.
رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران بیان کرد: اگر اراده وجود دارد که ایران‌هراسی را مهار کنیم، باید اجازه دهند گردشگر خارجی به راحتی بیاید و اجازه دهند گردشگر خروجی هم به راحتی برود. افزایش گردشگر در کشور، منجر به توسعه رفت‌وآمد و گسترش تجارت و انعکاس تبلیغات مؤثر، واضح و واقعی از کشور و ملت ایران در افکار عمومی جهان می‌شود. رفیعی به اهمیت و نقش تبلیغات در توسعه گردشگری اشاره کرد و گفت: تبلیغات برای معرفی و توسعه گردشگری ایران با این وسعت و تنوع جاذبه و رقیبان متعدد پرهزینه است، بخش خصوصی از پس هزینه‌های آن برنمی‌آید، دولت باید سرمایه‌گذاری کند، سفیران ما باید به‌صورت خاص در کشور میزبان تبلیغ کنند و رایزن‌های فرهنگی باید اهتمام ویژه داشته باشند. او ادامه داد: ایران‌هراسی را چه‌کسی انجام می‌دهد؟ دشمن بیگانه. چه‌کسی سود می‌برد؟ رقیبان ما در گردشگری منطقه. به ناحق انجام می‌دهند، اما ما بحق هم نمی‌توانیم مقابله کنیم، زیرا از ابزار و ظرفیت‌های خود استفاده نمی‌کنیم؛ سرعت عمل و خلاقیت در پیشگیری نداریم؛ به‌طور کلی «دیپلماسی عمومی»، «دیپلماسی فرهنگی» و «دیپلماسی گردشگری» ما ضعیف است، شاید تفکر وجود داشته باشد، اما اراده و ابزار هم لازم دارد. رفیعی در پایان با بیان اینکه بخش خصوصی گردشگری باید میداندار و دولت فقط حامی و تسهیلگر شود، گفت: بارقه امید و اتحاد و همبستگی که بعد از انتخابات در کشور ایجاد شده می‌تواند عامل مؤثری باشد که همه دست در دست هم بگذاریم، از بحران‌هایی که صنعت گردشگری را گرفتار کرده، عبور کنیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید