• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
چهار شنبه 9 تیر 1400
کد مطلب : 134637
+
-

عادی‌سازی‌، بدون نتانیاهو

وزیر خارجه دولت جدید رژیم صهیونیستی برای افتتاح سفارت این رژیم در ابوظبی به امارات سفر کرد

گزارش
عادی‌سازی‌، بدون نتانیاهو

سیاوش فلاح‌پور- روزنامه‌نگار

 روز گذشته یائیر لاپید، وزیر خارجه اسرائیل برای ملاقات با سران امارات و افتتاح سفارت رژیم صهیونیستی در این کشور وارد ابوظبی شد.
این نخستین‌بار است که وزیر خارجه اسرائیل وارد خاک امارات می‌شود. پیش از این وزیر ارتباطات رژیم صهیونیستی، سال2019 در جریان یک مسابقه ورزشی همراه با تیم اسرائیل به دوبی سفر کرده بود. براساس اعلام وزارت خارجه رژیم صهیونیستی، سفر لاپید به امارات دوروزه است. همچنین حضور در مراسم افتتاح سفارت رژیم صهیونیستی در ابوظبی و کنسولگری این رژیم در دوبی، ازجمله مهم‌ترین برنامه‌های عمومی سفر لاپید به امارات عنوان شده است.
وزیر خارجه جدید اسرائیل، امارات را به‌عنوان «اولین مقصد سفرهای خارجی» خود انتخاب کرده است. او هنگام بازدید از سفارت تازه‌تأسیس رژیم صهیونیستی در ابوظبی گفت: تل‌آویو رابطه با امارات و سایر کشورهای عربی خلیج‌فارس را اولویتی استراتژیک برای خود می‌داند. عبدالله بن زاید، وزیر خارجه امارات نیز تأکید کرد: هیچ مانعی نمی‌تواند حرکت صلح و عادی‌سازی‌ روابط عربی-اسرائیلی را متوقف کند.
روزنامه القدس العربی در این‌باره می‌نویسد: لاپید با سفر زودهنگام خود به امارات، پیام روشنی را مبنی بر اهمیت تداوم عادی‌سازی‌ روابط رژیم صهیونیستی با کشورهای عربی برای قدرت‌های جهانی و منطقه‌ای ارسال کرد. این در حالی است که عده‌ای گمان می‌کردند با کنار رفتن نتانیاهو از قدرت، این فرایند متوقف شود.
لاپید دقایقی پیش از ترک تل‌آویو به مقصد فرودگاه ابوظبی در صفحه توییتر خود به زبان عربی نوشت: نخستین سفر خارجی خود را با هدف تقویت روابط 2 طرف‌ به امارات آغاز می‌کنم.
 او هفته گذشته نیز با محمد آل‌خاجه، سفیر امارات در رژیم صهیونیستی ملاقات کرده و از اراده خود برای توسعه همه‌جانبه روابط اسرائیل با این کشور عربی در خلیج‌فارس سخن گفته بود.
 همزمان با این سفر رووین ریولین، رئیس‌جمهور رژیم صهیونیستی نیز با جو بایدن در کاخ سفید ملاقات کرد. او در جریان این ملاقات ضمن تأکید بر پیشینه تاریخی روابط آمریکا با رژیم صهیونیستی گفت: اسرائیل هرگز متحدی نزدیک‌تر از آمریکا نداشته است. این ملاقات در شرایطی صورت می‌گیرد که روابط اسرائیل و آمریکا در آخرین ماه‌های دولت نتانیاهو شاهد تنش‌های کم‌سابقه‌ای بود. از سوی دیگر بایدن نیز خطاب به همتای خود در رژیم صهیونیستی گفت: تعهد ما نسبت به امنیت اسرائیل خدشه‌ناپذیر است و بی‌صبرانه منتظر همکاری با دولت و نخست‌وزیر جدید اسرائیل هستیم.

تکیه به میراث نتانیاهو
اگرچه تلاش برای عادی‌سازی‌ روابط اسرائیل با کشورهای عربی و اسلامی منطقه خاورمیانه همواره بخشی از سیاست‌های ثابت رژیم صهیونیستی بوده اما دستاوردهای دولت بنیامین نتانیاهو در این زمینه با هیچ‌یک از دیگر دولت‌های اسرائیل قابل مقایسه‌ نیست.
پیش از این احزاب چپ‌گرای رژیم صهیونیستی نظیر حزب کار یا مرتز، روی کار آمدن یک دولت راست افراطی در تل‌آویو را به‌معنای تخریب تمام تلاش‌ها برای برقراری روابط عادی با کشورهای عربی می‌دانستند؛ اما دولت راست‌گرای نتانیاهو ظرف 12سال گذشته موفق شد با وجود تشدید تنش‌های نظامی علیه فلسطین، گام‌هایی بی‌سابقه در مسیر عادی‌سازی‌ روابط عربی-اسرائیلی بردارد. در دوران او تمام کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس به استثنای کویت در درجات مختلفی وارد فرایند عادی‌سازی‌ و به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی شدند. بدون شک اوج این دستاوردها به روابط صمیمی نخست‌وزیر سابق اسرائیل با دولت امارات و مشخصا محمد بن زاید، ولیعهد ابوظبی بازمی‌گردد.
نتانیاهو همچنین تلاش کرد در جریان رقابت‌های آخرین انتخابات پارلمانی اسرائیل به‌عنوان بخشی از برنامه تبلیغاتی خود به امارات سفر کند. اما این تلاش‌ها به دنبال مخالفت قاطع آمریکا و اردن و عدم ‌صدور مجوز برای عبور هواپیمای حامل نتانیاهو از آسمان اردن و عربستان سعودی بی‌نتیجه ماند. جالب آنکه اکنون مخالفان نتانیاهو دستاوردهای او را به میراث برده و از آن به‌عنوان تبلیغاتی سیاسی برای خود استفاده می‌کنند. باید‌ توجه داشت یائیر لاپید، یکی از سرسخت‌ترین مخالفان نتانیاهو به‌شمار می‌رود که نقشی تعیین‌کننده در تشکیل دولت نفتالی بنت ایفا کرد.

5محور اصلی روابط اقتصادی اسرائیل و امارات
رسانه‌های اسرائیل، از امارات به‌عنوان پلی برای ورود رژیم صهیونیستی به بازارهای منطقه‌ای یاد می‌کنند. علاوه بر این، حتی بازارهای داخلی امارات نیز ظرفیت‌های بی‌نظیری را در اختیار تولیدات اسرائیل قرار می‌دهند. یائیر لاپید روز گذشته در جریان نخستین سفر خود به ابوظبی از 5محور اساسی به‌عنوان مبنای روابط اقتصادی و تجاری رژیم صهیونیستی با
 امارات سخن گفت.
 
1-تکنولوژی و شرکت‌های نوپا
براساس آمار منتشرشده از سوی وزارت اقتصاد اسرائیل، سهم تکنولوژی از صادرات این رژیم 40درصد است. در مقابل، دوبی به‌عنوان یکی از پیشرفته‌ترین و مدرن‌ترین شهرهای جهان، کانونی مناسب برای صادرات تکنولوژی و همچنین حضور و فعالیت شرکت‌های فعال در این حوزه است. برای درک این مسئله کافی است بدانیم حدود 35درصد از شرکت‌های تکنولوژی فعال در منطقه خاورمیانه، دوبی را به‌عنوان پایگاه اصلی خود انتخاب کرده‌اند. از سوی دیگر، دولت امارات نیز قابلیت بالایی برای سرمایه‌گذاری عمده در این بخش از اقتصاد اسرائیل دارد. تمام اینها در حالی است که درصد بالایی از شرکت‌های تکنولوژیک کوچک و یا نوپا در اسرائیل به‌دلیل بحران‌های اقتصادی اخیر با خطر ورشکستگی روبه‌رو هستند.

2- فناوری‌های نوین کشاورزی
اسرائیل در سال2016 نزدیک به 10میلیارد دلار صادرات در زمینه فناوری‌های نوین کشاورزی داشته است. در مقابل، یکی از نیازهای اساسی امارات دستیابی به فناوری‌های مدرن کشاورزی برای مقابله با شرایط زیستی نامطلوب در این کشور است؛ از دمای بسیار بالا گرفته تا خاک نامناسب برای کشت، کمبود آب و... پیش‌بینی می‌شود شرکت‌های رژیم صهیونیستی نقش مهمی در توسعه حوزه کشاورزی دردوبی و شارجه داشته باشند.

3- تأسیسات آب شیرین کن
اسرائیل پیشینه و توانایی قابل توجهی در حوزه صنایع شیرین‌سازی‌ آب داشته است. شرکت ای‌دی‌ایی این رژیم نیز یکی از مهم‌ترین شرکت‌های جهانی در زمینه شیرین‌سازی‌ آب به‌حساب می‌آید که بیش از 400واحد تاسیساتی در بیش از 40کشور را راه‌اندازی کرده است. روشن است که امارات با توجه به اقلیم کویری و کمبود منابع آب، نیاز پررنگی به این فناوری دارد. هم‌اکنون 260واحد شیرین‌سازی‌ آب در امارات وجود دارد اما دولت این کشور تعهد داده تا سال2025 تاسیسات خود را به دوبرابر افزایش دهد.

 4- امنیت و فضای سایبر
براساس گزارش «پرایوسی اینترنشنال» انگلیس، 27شرکت اسرائیلی در حوزه تکنولوژی امنیت فعالیت دارند. با توجه به این آمار، اسرائیل برای هر یک میلیون شهروند ‌معادل 3.3شرکت امنیت سایبری در اختیار دارد. این در حالی است که کشوری مانند آمریکا برای هر یک میلیون شهروند معادل 0.4شرکت امنیتی به ثبت رسانده است. امارات طی چندین سال گذشته به‌طور غیررسمی به یکی از مشتریان این شرکت‌های اسرائیلی، مخصوصا شرکت ان‌اس‌او تبدیل شده است. این شرکت بر اساس گزارش روزنامه نیویورک‌تایمز سیستم امنیتی جامع و هوشمندی را برای شهرهای دوبی و ابوظبی طراحی و اجرا کرده است. این سیستم با عنوان چشم شاهین شناخته می‌شود.

5-  پژوهش و توسعه
تا‌کنون وزارت علوم امارات با چندین شرکت دانش‌بنیان اسرائیلی قراردادهایی را در زمینه مطالعات پژوهشی به امضا رسانده است. بخش عمده این قراردادها مرتبط با حوزه بهداشت و مقابله با ویروس کروناست. وزارت اقتصاد رژیم صهیونیستی پیش‌بینی کرده ارزش سرمایه‌گذاری‌های امارات در شرکت‌های دانش‌بنیان اسرائیلی به بیش از 350میلیون دلار در سال خواهد رسید.

این خبر را به اشتراک بگذارید