• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
شنبه 5 تیر 1400
کد مطلب : 134172
+
-

چند تفسیر پساانتخاباتی


 به‌دنبال پیروزی ابراهیم رئیسی در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، این روزها مطالبات کوچک و بزرگی درباره روند ریل‌گذاری و حرکت دولت سیزدهم از سوی حامیان انتخاباتی و همفکران او در قالب موضع‌گیری‌های رسانه‌ای خبر‌ساز می‌شود، از بحث کابینه فراجناحی و باید‌ها و نبایدهای دوری از تعلقات جناحی توسط او گرفته تا سودای جمعی از همراهان انتخاباتی او برای گام برداشتن به سمت حکومت اسلامی در زمان ریاست‌جمهوری او.
دولت اسلامی، حکومت اسلامی و حکومت یکدست سیاسی ازجمله واژه‌هایی هستند که طی 48ساعت اخیر از سوی همفکران و هواداران سیاسی رئیس‌جمهور منتخب در رسانه‌ها بازتکرار شده‌اند؛ اعلام موضعی که در شبکه‌های اجتماعی مورد توجه کنشگران سیاسی و اجتماعی قرار گرفته اما هنوز موضعی رسمی از سوی فعالان و صاحب‌نظران سیاسی نداشته است. 
علی نیکزاد، نایب‌رئیس مجلس و رئیس ستادمردمی ابراهیم رئیسی در انتخابات در این راستا گفت: دولت سیزدهم زمینه‌ساز تشکیل حکومت اسلامی و تمدن اسلامی است.  باید قدردان حضور حماسی مردم در انتخابات با وجود مشکلات کنونی باشیم. 
به گزارش فارس، او که در مراسم «آیین شکرانه حضور» در اردبیل سخن می‌گفت، افزود: پیروزی آیت‌الله رئیسی در سیزدهمین دوره ریاست‌جمهوری قطعا عامل بازگشت قطار دولت به ریل انقلاب بوده و انتظار داریم که دولت سیزدهم دولتی عدالت باور و در راستای رفع مشکلات کشور گام بردارد. مهدی فضائلی عضو دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله خامنه‌ای نیز در حساب شخصی‌اش درتوییتر نوشت:«سهم قوه مجریه در تحقق دولت اسلامی بیش از بقیه است و ان‌شاءالله دولت سیزدهم با هدایت آقای رئیسی می‌تواند گام بلند و مهمی در این جهت بردارد.»
امیرحسین قاضی‌‌زاده هاشمی هم در سخنانی مشابه مواضع فضائلی و نیکزاد گفت: نیاز داریم کشور به‌مدت10سال یکدست توسط یک جناح اداره شود. با انتخابات امسال این کار انجام شد. بعد از طی ۱۰سال نهادهای دمکراتیک برمی‌گردند و فعال می‌شوند یا جریانات سیاسی خود را احیا می‌کنند و باز می‌توانند به قدرت برگردند.
 به گزارش ایلنا، او در پاسخ به سؤالی پیرامون یکدست شدن قوا و تأثیر آن بر روند اداره کشور و همچنین احتمال برخورد با اغماض میان قوا و کاهش نظارت‌ها، گفت: من نمی‌خواهم بگویم که چنین اتفاقی ممکن نیست اما شرایط کشور به‌گونه‌ای است که ما به‌دلیل اوضاعی که در حوزه اجرا و مشکلات مردم ایجاد شده نیاز به چنین اتفاقی داشتیم که یک قدرت متمرکز در حوزه اجرا داشته باشیم.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :