• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
پنج شنبه 3 تیر 1400
کد مطلب : 134017
+
-

پرچم در دست کاپیتان 2 متری

صمد در بازی‌های آسیایی 2010 پرچمدار کاروان ایران بود

پرچم در دست کاپیتان 2 متری

صمد نیکخواه‌بهرامی که در بازی‌های آسیایی 2010گوانگژو پرچمدار کاروان ایران بود، دوباره پرچم کاروان ورزشی ایران را به‌دست می‌گیرد اما این بار در میدانی بزرگ‌تر؛ در بازی‌های المپیک 2020توکیو. صمد با تیم ملی بسکتبال در ژاپن است و حتما همان سه‌شنبه شب که ستاد عالی بازی‌های المپیک تصمیم گرفتند او پرچمدار کاروان باشد، خبر را شنیده است. 10سال پیش از شنیدن خبر پرچمداری‌اش در گوانگژو شوکه شده و گفته بود: «اصلا فکر نمی‌کردم من پرچمدار شوم. خودم را لایق آن نمی‌دانستم.» اما این بار پیش‌بینی شده بود که پرچم به او برسد و شاید خیلی از این خبر تعجب نکرده باشد.بسکتبال، والیبال، تیراندازی، تیروکمان و شمشیربازی قبل از بقیه ورزشکاران به توکیو می‌روند. سعید معروف و میلاد عبادی‌پور در والیبال، مجتبی عابدینی در شمشیربازی و صمد در بسکتبال گزینه‌های اصلی پرچمداری بودند. پیمان فخری، سرمربی شمشیربازی با قاطعیت گفت که اجازه نمی‌دهد پرچمدار از بین شاگردان او انتخاب شود، چون یک روز بعد از افتتاحیه مسابقه دارند. با اینکه جامعه والیبالی هم از پرچمداری معروف استقبال کرده بودند اما تشخیص اعضای ستاد و به‌خصوص وزیر ورزش این بود که پرچم به صمد برسد. شاید یکی از دلایل این تصمیم، غیبت بحث‌برانگیز معروف در رژه کاروان ایران در دوره گذشته المپیک باشد.در بازی‌های آسیایی 2010گوانگژو با پرچمداری صمد تیم ملی بسکتبال ایران مدال برنز گرفت. این پرچمداری می‌تواند در المپیک هم برای بسکتبال خوش‌یمن باشد؟ بسکتبال ایران در المپیک 2008پکن در بین 12تیم یازدهم شد و این بار به‌نظر نمی‌رسد اتفاق مهمی در توکیو بیفتد. تیم ملی در پنجره‌های انتخابی کاپ آسیا بازی‌های ضعیفی داشته، به‌خاطر کرونا خیلی در اردو نبوده و بازی‌های تدارکاتی هم نداشته است.

  چرا حامد نه؟
روز سه‌شنبه چند ساعت قبل از اینکه پرچمدار انتخاب شود، خبری منتشر شد مبنی بر اینکه حامد حدادی درخواست داده تا در المپیک پرچمدار باشد. حامد این خبر را تکذیب کرد اما این سؤال مطرح است که چرا ستاد به جای صمد پرچم را به او نداد؟ حامد حدادی پرافتخارترین بسکتبالیست ایران است، تجربه بازی در NBA را دارد و ستاره تیم است. گفته می‌شود چون صمد کاپیتان تیم است، پرچم به او رسیده است.

  رئیس و ارتشی‌ پرچمدار
کشتی و وزنه‌برداری مجموعا در 8المپیک پرچمدار کاروان ورزشی المپیک ایران بوده‌اند. وزنه‌برداری با 3و کشتی با 5‌پرچمدار. دوره‌های اخیر با توجه به اینکه مسابقات این دو رشته روزهای آخر برگزار می‌شود و ورزشکاران این رشته در مراسم افتتاحیه حضور ندارند، پرچمداری کمتر به آنها رسیده‌ است. جالب اینکه در همه دوره‌ها پرچم در دست ورزشکاران نبوده است. در المپیک 1948لندن، مصطفی بهارمست به‌عنوان نماینده انجمن ورزشی ارتش پرچمدار شد. در المپیک ۱۹۶۴ توکیو هم نصرت‌الله شاهمیر که ریاست فدراسیون شنا را به‌عهده داشت، پرچمدار بود.
فهرست پرچمداران المپیک به شرح زیر است:
  مصطفی بهارمست (نماینده انجمن ورزشی ارتش)؛ المپیک ۱۹۴۸ لندن
  محمود نامجو (وزنه‌برداری)؛ المپیک ۱۹۵۲ هلسینکی و المپیک ۱۹۵۶ ملبورن
  جعفر سلماسی(وزنه‌برداری)؛ المپیک ۱۹۶۰ رم
  نصرت‌الله شاهمیر (رئیس فدراسیون شنا)؛ المپیک ۱۹۶۴ توکیو
   ابوالفضل انوری (کشتی آزاد)؛ المپیک ۱۹۶۸ مکزیکوسیتی
  عبدالله موحد (کشتی آزاد)؛ المپیک ۱۹۷۲ مونیخ
  مسلم اسکندرفیلابی (کشتی آزاد)؛ المپیک ۱۹۷۶ مونترال
  حسن زاهدی (تکواندو)؛ المپیک ۱۹۸۸ سئول
  علیرضا سلیمانی (کشتی آزاد)؛ المپیک ۱۹۹۲ بارسلونا
  لیدا فریمان (تیراندازی)؛ المپیک ۱۹۹۶ آتلانتا
 امیررضا خادم (کشتی آزاد)؛ المپیک ۲۰۰۰ سیدنی
  آرش میراسماعیلی (جودو)؛ المپیک ۲۰۰۸ آتن
  هما حسینی (قایقرانی)؛ المپیک ۲۰۰۸ پکن
  علی مظاهری (بوکس) ؛المپیک ۲۰۱۲ لندن
 زهرا نعمتی (تیروکمان)؛ المپیک ۲۰۱۶ ریو

  پرچمداری نمادین زنان
در 3 دوره المپیک، بانوان پرچمدار کاروان ایران بوده‌اند؛ لیدا فریمان، هما حسینی و زهرا نعمتی. اما این بار نام هیچ زنی در بین گزینه‌های پرچمداری نبود. یکی از مسئولان کمیته ملی المپیک در جمعی درباره اینکه چرا این بار مسئولان ورزش تمایل نداشتند پرچمدار زن باشد، گفته است: «دنیا متوجه شد که ما ورزش زنان داریم و دیگر نیازی نیست پرچم را به‌دست آنها بدهیم.»در همه دوره‌هایی که پرچمداری به زنان رسیده، گفته شده که این انتخاب نمادین بوده است. در بازی‌های 1996آتلانتا و در روزهایی که ورزش زنان ایران نیمه‌تعطیل بود، لیدا فریمان پرچمدار شد. نگاه مسئولان این بود که به دنیا و به‌خصوص دشمنان نشان دهند زنان برای ورزش‌کردن مشکلی ندارند. پرچمداری یک زن در حدی مهم بود که مسئولان حتی به برنامه مسابقه فریمان توجهی نکرده بودند. سال‌ها بعد فریمان گفت تا ساعت 3نیمه شب در مراسم افتتاحیه بود و 3ساعت بعد در سالن مسابقه داد. هما حسینی هم با همین نگاه پرچمدار شد. در آن روزها ورزش زنان کم‌کم حضور در تورنمنت‌های بین‌المللی را تجربه می‌کرد و برای پوشش اسلامی آنها مجوز صادر می‌شد. دلیل پرچمداری نعمتی هم مشخص بود. او تنها ورزشکاری بود که هم در المپیک مسابقه داد و هم در پاراالمپیک.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید