• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
دو شنبه 31 خرداد 1400
کد مطلب : 133734
+
-

اما و اگرها در مورد ریاست قوه قضاییه ادامه دارد


با انتخاب سیدابراهیم رئیسی به عنوان رئیس‌جمهور منتخب، مهم‌ترین سوالی که این روزها مطرح می‌شود این است که تکلیف قوه قضاییه چه می‌شود؟ گرچه برخی اسامی برای ریاست این قوه مطرح شده‌اند، اما خیلی زود از سوی افراد معرفی‌شده تکذیب شدند.
دیروز در همین فضا غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، معاون اول قوه قضاییه در نشست خبری خود توضیحاتی را در مورد چند و چون اداره قوه قضاییه بعد از انتخاب رئیسی به عنوان رئیس‌جمهور ارائه کرد، اما در مورد فرد جایگزین رئیسی سخنی نگفت.
محسنی‌اژه‌ای با بیان اینکه امسال در هفته قوه قضاییه برای دستگاه قضا یک تفاوتی بین سال ۱۴۰۰ با سال‌های گذشته بوده و هست و در گذشته سابقه نداشته که ریاست قوه قضاییه در انتخابات شرکت کند، گفت: از ماه‌ها قبل از آغاز ثبت‌نام کاندیداها، اقشار مختلف مردم از آیت‌الله رئیسی توسط بیانیه یا درخواست‌های شخصی می‌خواستند که ایشان در انتخابات شرکت کنند. طبیعتا ایشان بخشی از وقت خود را باید در آن مسیر صرف می‌کردند و بخشی دیگر را در قوه قضاییه؛ تدبیری اندیشیده شد که در این راستا کوچک‌ترین خللی در امور قضایی ایجاد نشود. همچنین تمهیداتی اندیشیده شد که کوچک‌ترین شائبه‌ای ایجاد نشود که در این دو زمینه هر دو توفیق داشتند.
محسنی‌اژه‌ای گفت: مردم به ریاست قوه قضاییه اعتماد و ایشان را با رای معناداری انتخاب کردند و ایشان باید تمهیدات لازم را برای دولت آینده داشته باشند و از این طرف برای قوه قضاییه مسئولیت‌ها را ادامه دهند.
وی ادامه داد: یک تفاوت دیگر معنادار که البته بعد از استقرار ریاست جمهور آینده اتفاق خواهد افتاد، انتظار و توقع بحق مردم است نسبت به اینکه کار‌ها حتما باید بیش از گذشته بهتر باشد و مردم توقع و انتظار دارند که باید بحق انجام شود؛ زیرا ریاست قوه قضاییه که به عنوان منتخب مردم باید در هفته‌های آینده رسما ریاست جمهوری را عهده‌دار شود، حدود ۴۰ سال در قوه قضاییه بوده و حدود ۱۰ سال مسئولیت بازرسی کل کشور را بر عهده‌ داشته است. 
معاون اول قوه قضاییه افزود: از طرفی قوه قضاییه، رئیس‌جمهور آینده را کامل می‌شناسد و با دیدگاه‌های او آشناست و وقتی این 2قوه به‌طور کامل یکدیگر را درک کنند، بسیار امیدوار هستیم تا گام‌های عاجل و سریع و بلند در رفع مشکلات مردم در همه زمینه‌ها به‌ویژه در مسائل اقتصادی برداشته شود.
وی افزود: ان‌شاءالله با کمک مجلس، با کمک دولت و با کمک قوه قضاییه بتوانیم در زمان معقول و منطقی و کوتاه، قدم‌های بلندی را در رابطه با مشکلات مردم در زمینه‌های مختلف برداریم.
معاون اول قوه قضاییه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با انتصاب رئیس قوه قضاییه بعدی آیا فرآیند اصلاحات به وجود آمده قوه ادامه پیدا می‌کند و چه تضمینی وجود دارد که این روند متوقف نشود یا به سمت و سویی دیگر حرکت نکند، گفت: سند تحول قوه قضاییه سندی نیست که قائم به شخص و موقت باشد. این سند، سندی است که با تجربه ۴۰ سال گذشته نوشته شده و در آن استفاده از نخبگان مختلف پیش‌بینی شده است. بر این اساس همچنان باید منتظر باشیم تا شاید در آینده نزدیک تکلیف ریاست قوه قضاییه هم مشخص شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید