• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 31 خرداد 1400
کد مطلب : 133719
+
-

خبرهای کوتاه/ سدسازی عامل مهم بیابانزایی در ایران است

۱۰۰ میلیون هکتار از اراضی کشور در معرض تخریب سرزمین است و آنطور که معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان جنگل‌ها اعلام کرده است، سدسازی غیراصولی یکی از عوامل مهم بیابانزایی در کشور است. پرویز گرشاسبی با حضور در یک برنامه رادیویی اعلام کرد: متوسط فرسایش خاک در ایران سالانه ۱۶.۴ تن در هکتار و متوسط فرسایش بادی نیز سالانه ۳۰ تن در هکتار است و بدین‌ترتیب متوسط فرسایش خاک در ایران بیشتر از میانگین جهانی است. گرشاسبی یکی از عوامل مهم فرسایش خاک در ایران را ارتفاع 1250متری سرزمین ایران از سطح دریاهای آزاد دانست و گفت: شیب‌ تند و عوامل انسانی به‌ویژه بهره‌برداری بیش از حد از سرزمین در مراتع، جنگل‌ها، اراضی کشاورزی آبی و دیمی و بیابان از دیگر دلایل فرسایش بالای خاک در ایران است. معاون آبخیزداری سازمان جنگل‌ها افزود: طبق برنامه ششم توسعه باید در 2 میلیون هکتار از بیابان‌های کشور اقدامات بیابانزدایی صورت می‌گرفت که تاکنون فقط ۳۵۰ هزار هکتار بیابانزدایی شده است.

   تأکید وزیر میراث بر تبدیل غارها به مراکز گردشگری
وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در جلسه کمیته نفایس ملی و تصویب کاربری هم ‌شأن آثار تاریخی خواستار شناسایی و معرفی غارهای دارای مزیت گردشگری برای تبدیل آنها به مراکز گردشگری شد. به گزارش وزارت میراث‌فرهنگی، علی‌اصغر مونسان درخصوص بناهای تاریخی واگذار شده به بخش خصوصی نیز اعلام کرد: هدف از واگذاری بناهای تاریخی درآمدزایی نیست و وزارت میراث فرهنگی نیز به‌دنبال منافع مادی آن نیست. بلکه هدف حفاظت هرچه مناسبت‌تر از بناها و آثار تاریخی است. او افزود: تغییر کاربری بناهای واگذار شده به بخش خصوصی می‌تواند به صیانت هرچه بیشتر از این بناها کمک کند.

   اقامتگاه‌های بوم‌گردی از چرخه فعالیت خارج شدند
بازرس جامعه حرفه‌ای اقامتگاه‌های بوم‌گردی کشور حال این روزهای اقامتگاه‌های بوم‌گردی را ناخوش توصیف کرد و گفت: متأسفانه تمام وعده‌هایی که برای حمایت داده بودند، در حد همان وعده ماند. یاور عبیری با اشاره به چالش‌هایی که اقامتگاه‌های بوم‌گردی کشور با آن مواجه هستند به ایسنا گفت: از یک‌سال و نیم پیش که بیماری کرونا شیوع پیدا کرد، اقامتگاه‌های بوم‌گردی کشور با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند و تعداد زیادی از آنها نیز مغلوب مشکلات و از گردونه فعالیت خارج شدند. او افزود: متأسفانه طی این مدت بخش دولتی توجه چندانی به این مراکز اقامتی نداشته و نتوانست رافع مشکلات آنها باشد. عبیری اعلام کرد: به‌دلیل عدم ‌امهال وام‌ها برخی اقامتگاه‌های بوم‌گردی که دچار خسارت مالی شدند، مجبور به رها کردن حرفه‌شان شدند. بازرس جامعه حرفه‌ای اقامتگاه‌های بوم‌گردی اعلام کرد: حدود 95درصد از ظرفیت اقامتگاه‌های بوم‌گردی خالی است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید