• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
یکشنبه 30 خرداد 1400
کد مطلب : 133607
+
-

پاکسازی چهره شهرها از تبلیغات انتخاباتی

شهرداری‌های سراسر کشور از جمعه ‌شب بعد از پایان فرایند رأی‌گیری انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای شهر و روستا، پاکسازی شهرها را از تبلیغات انتخاباتی آغاز کردند

گزارش
پاکسازی چهره شهرها از تبلیغات انتخاباتی

حمیده پازوکی- خبرنگار

امسال هم مثل انتخابات دوره‌های گذشته، نامزدها بخش اصلی تبلیغشان را روی آگهی های محیطی متمرکز کردند‌. تبلیغات سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری از 7 خرداد و تبلیغات ششمین دوره انتخابات شوراهای شهر و روستا از 20 خرداد آغاز شد و کم‌کم بنرها و پوسترها به شهرها حال‌وهوای دیگری داد. جمعه شب (28خرداد) اما انتخابات تمام شد و شهرهایی پوشیده از پوستر روی دست شهرداری‌ها گذاشت.
در همه شهرها پاکبانان از ساعات پایانی روز جمعه تا صبح شنبه مشغول تمیزکردن و شستن دیوارها و مبلمان شهری بودند. کار دشواری که ساعت‌ها زمان برد و در بعضی شهرها تا شنبه‌ شب هم ادامه پیدا کرد.
امسال انتخابات شوراها در بعضی شهرها به شکل تمام‌الکترونیک برگزار شد، یک اقدام پیشرو و مد روز که نشان می‌دهد بسیاری از فرایندهای کشوری را می‌توان بدون صرف زمان زیاد و کاغذ به نتیجه رساند. با نگاهی به این تجربه می‎توان درباره تبلیغات مجازی و غیر کاغذی هم فکر کرد. می‎شود بدون آسیب به دیوار شهرها، آنچه نیاز است به گوش مردم رساند. هر چه باشد در دوره‌ای هستیم که فضای مجازی بسیار پررونق است و برای هرچیز امکانی در آن وجود دارد.

  خسارت ‌ به فضای عمومی کرج
پاکسازی دیوارهای کرج از تبلیغات انتخاباتی از جمعه‌شب تا شنبه صبح انجام شد‌.
معاون خدمات شهری شهرداری کرج درباره این موضوع به همشهری می‌گوید: 800نیروی پاکبان با 20 دستگاه خودروی واترجت کار شست‌وشوی دیوارهای شهر را انجام دادند. 95 درصد این پاکسازی جمعه شب تا صبح شنبه انجام شد، اما 5درصد دیگر که به پوسترهای چسبانده ‌شده با سریش روی دیوارها و مبلمان شهری اختصاص داشت، شب گذشته
پاکسازی شد.
ناصر حاجی‌محمدی با بیان اینکه تبلیغات چسبانده شده روی در و دیوار خسارت زیادی به فضای شهری زده است، می‎افزاید: بخش زیادی از نمای شهری ما الان به رنگ‌آمیزی نیاز دارد و فقط خریدن رنگ برای آن 100 میلیون تومان هزینه می‌خواهد. اگر هم بخواهیم برای رنگ‌آمیزی فضا و مبلمان شهری پیمانکار بگیریم حداقل باید 500میلیون تومان هزینه کنیم که بار زیادی بر دوش شهرداری می‌گذارد.
وی با بیان اینکه چنین بودجه‌ای را می‌شود برای کارهای دیگری در شهر صرف کرد، می‌افزاید: باید راه‎های جدیدی را برای تبلیغات انتخاباتی طراحی و از فضای مجازی استفاده کرد یا حداقل به جای پوستر از بنرها و آویزها استفاده کرد تا دیوار شهرها آسیب نبیند. با اینکه پاکسازی شهر انجام شده اما تا رنگ‌آمیزی دوباره مبلمان و دیوارهای شهر، فضا نازیباست و شهروندان باید این آلودگی بصری را تحمل کنند.

   ضمانت اجرایی قوانین
معاون خدمات شهری شهرداری شیراز هم با بیان اینکه تمام 11 منطقه شیراز جمعه شب از تبلیغات انتخاباتی پاک شد به همشهری می‌گوید: گرچه ابعاد و قوانین تبلیغات انتخاباتی در حوزه اختیارات شهرداری‌ها نیست اما زحمت پاکسازی آن بر دوش شهرداری و به‌ویژه پاکبانان است.
محمدرضا محمدحسن‌پور ادامه می‌دهد: این تبلیغات همیشه آسیب قابل توجهی به شهرها وارد می‌کنند، معمولا دیوارها با چسب پوسترها آسیب می‌بینند و گاهی فضای سبز شهر هم در بعضی نقاط از بین می‌رود و نیاز به بازسازی دارد. به نظر من باید برای دوره‌های بعدی فکری کرد. مساله فقط وضع قوانین جدید نیست، زیرا اگر افراد نخواهند قانون را رعایت کنند کسی نمی‎تواند آنها را وادار کند. شاید بهتر است فکری برای ضمانت اجرایی قوانین کرد تا تبلیغات انتخاباتی بدون آسیب‌رساندن به فضای عمومی شهرها انجام شود.

   اهمیت فرهنگ‌سازی
پاکبانان زحمتکش یزد هم مثل شهرهای دیگر تبلیغات انتخاباتی هر 5 منطقه شهر را از جمعه شب تا شنبه صبح پاکسازی کرده‌اند. معاون خدمات شهری شهرداری یزد با بیان اینکه در هیچ جای جهان بدون تبلیغات فیزیکی فرایند انتخابات انجام نمی‌‎شود، اظهار می‎کند: مساله این است که باید کمترین آسیب به شهرها وارد شود. فرهنگسازی در این زمینه بسیار مهم است و از سوی  دیگر نامزدها هم باید بیاموزند چطور به شهری که خودشان قرار است مسئول آن شوند احترام بگذارند و از طرف دیگر مردم هم آگاه باشند، تبلیغات آسیب‎زا را بشناسند و به نامزدی که به آن شیوه تبلیغ می‎کند، رای ندهند.
جعفر امین‌مقدم با بیان اینکه در این حالت همه چیز در جای خود قرار می‎گیرد و آسیب کمتری هم به شهر وارد می‌شود، می‎افزاید: شهرداری‌ها جایگاه‌هایی را برای تبلیغات در نظر می‏گیرند، در یزد هم ما همین کار را انجام دادیم. خوشبختانه بسیاری از نامزدها از این فضاها استفاده کردند و به همین دلیل درختان، پل‎ها و تاسیسات یزد آسیب کمی در این دوره متحمل شدند.
وی ادامه می‌دهد: نکته آخر اینکه در همه کارها باید آموزش دهیم، زیرساخت ایجاد کنیم و پس از آن انتظار داشته باشیم که امور به بهترین شکل انجام شود.

   پاکسازی اصفهان
معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان هم از پاکسازی و جمع‌آوری پوسترهای تبلیغاتی انتخاباتی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری و شورای شهر با تلاش ۱۵ اکیپ در مناطق پانزده‌گانه شهرداری خبر می‎دهد.
حسین امیری به همشهری می‌گوید: همزمان با اعلام رسمی پایان فرایند رای‌گیری از سوی ستاد انتخابات استان، کار پاکسازی چهره شهر از پوسترها و سازه‌های تبلیغاتی آغاز شد و سحرگاه شنبه این عملیات با تلاش و فعالیت گسترده نیروهای کارگری به طور کامل پایان یافت. وی یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های شهرداری در ایام برگزاری انتخابات را حفظ زیبایی و آراستگی شهر می‌داند و می‌افزاید: به همین منظور اکیپ‌های خدماتی و بازیافت با تمام قوا و در مناطق پانزده‌گانه شهرداری اصفهان با تجهیزات و ماشین‌آلات مجهز به کارواش از جمله جدول‌شور، دیوارشور و ماشین‌های حمل بازیافت کار پاکسازی و شست‌وشوی جداره دیوارها و خیابان‌های شهر را انجام دادند.
معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان با بیان اینکه برای حفظ زیبایی شهر و جلوگیری از آسیب به مبلمان شهری، شهرداری اصفهان قبل از شروع تبلیغات تمهیدات لازم برای تعیین نقاط تبلیغات مجاز را اندیشیده بود، ادامه می‌دهد: بیش از ۱۰ هزار پنل تبلیغاتی در اصفهان نصب کردیم تا نامزدها بتوانند پوسترها و سایر اقلام تبلیغاتی خود را در این محل‌ها نصب کنند‌ و فضای شهر تاریخی اصفهان از تبلیغات آسیب نبیند.

***     
نامزدهای شوراهای شهر و روستا مسئولان آینده محلی محسوب می‎شوند. بخشی از آنها اما خود کمتر از هر کس دیگری به شهرها، زیبایی و زشتی‎شان و کاهش هزینه‌های آنها فکر می‎کنند.

مکث
مردم چه می‌گویند

گرچه بار پاکسازی تبلیغات انتخاباتی بر دوش شهرداری‌هاست اما این شهروندان هستند که هر روز آنها را می‌بینند و در شهرها با مشکلات احتمالی ناشی از آنها دست به گریبانند.
یک شهروند اهل اراک درباره اینکه چه شیوه‌ای از تبلیغات را ترجیح می‌دهد به همشهری می‌گوید: به نظر من همان‌طور که ستاد انتخابات کشور تلاش می‌کند انتخابات تمام الکترونیک را توسعه دهد، باید فکری هم برای تبلیغات نامزدها کند. در هر انتخاباتی کاغذ زیادی هدر می‌رود و چهره شهر زشت می‌شود. در این انتخابات هم همین شرایط برقرار بود و در و دیوار شهر پر از کاغذهای پاره است که پاک‌کردنشان دردسر زیادی دارد.  فاطمه علی‌محمدی ادامه می‌دهد: اگر همین تبلیغات به بستر الکترونیک و مجازی برود، هزینه‌ای بر دوش شهرداری‌ها و شهر تحمیل نمی‌شود و از طرفی نامزدها هم به دلیل تلاش برای کاهش مصرف کاغذ و زیبایی شهر محبوبیت بیشتری پیدا می‌کنند.
یک شهروند شیرازی هم معتقد است نامزدهای انتخابات نباید هر جایی از شهر که می‌خواهند تبلیغات بچسبانند. پیمان صادقی با بیان اینکه شهرداری‌ها مکان‌هایی را برای تبلیغات اختصاص می‌دهند اما در روزهای گذشته همه‌جای شهر از تبلیغ پر شده بود، می‌افزاید: به نظر می‌رسد جایگاه‌های مخصوص تبلیغات آنقدرها که باید برای نامزدها جذاب یا بزرگ نیست. بهتر بود دست‌کم نامزدهای شوراهای شهر و روستا که قرار است نماینده مردم در شهر باشند، با دقت بیشتری تبلیغات انجام می‌دادند.

این خبر را به اشتراک بگذارید