• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 30 خرداد 1400
کد مطلب : 133605
+
-

اداره 8 شهر با جانشین

شورا
اداره 8 شهر با جانشین

سیده زهرا عباسی- خبرنگار

 در این دوره از انتخابات شورای شهر و روستا تکلیف اداره ۱۴۰۰شهر و ۴۰هزار روستا مشخص می‌شود، اما حدود 2هفته پیش وزارت کشور اعلام کرد در انتخابات ششمین دوره شورا‌های سراسر کشور 8شهر حدنصاب برگزاری انتخابات را ندارند و به صورت جانشینی اداره خواهند شد. این مشکل فقط مربوط به شهرها نبود و طبق اعلام مسئولان استانی، تعدادی از روستاها هم مشکل مشابهی داشتند.

استقبال خوب از انتخابات
رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور به همشهری می‌گوید:‌ در سیزدهمین دوره انتخابات شهرها و روستاهااستقبال خوبی در شوراها به وجود آمد به طوری که بیش از ۵۱ هزار نفر برای انتخابات شوراهای شهر و بیش از  ۲۴۸ هزار نفر برای انتخابات شوراهای روستاها داوطلب شدند. «مهدی جمالی‌نژاد» تعداد شهرهایی که در سراسر کشور انتخابات شوراها در آنها انجام نشده است را 8 مورد اعلام می‌کند و می‌افزاید: آمار روستاهایی که انتخابات در آنها برگزار نشد پس از شمارش آرا و جمع‌بندی اطلاعات توسط ستاد انتخابات کشور اعلام می‌شود.

جانشین شوراها
وی درباره آسیب و تبعات لغو انتخابات شوراها برای شهرها و روستاها هم تصریح می‌کند: هرچند اراده وزارت کشور، واگذاری امور محلی به نمایندگان مردم در شوراهای اسلامی شهرها و روستاهاست، اما در مواردی که به هر دلیل انتخابات برگزار نمی‌شود با توجه به ظرفیت‌های قانونی، پیش‌بینی‌هایی صورت گرفته است. بر این اساس، قائم مقام شورا مسئولیت اجرای وظایف شوراها را بر عهده دارد و تلاش می‌شود از ظرفیت استانداران به عنوان قائم‌مقام شورای شهر استفاده شود و شناسایی مسائل و مشکلات و رفع آنها به صورت کامل و مطلوب و با دقت بیشتری صورت پذیرد.
به گفته رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، در ماده 99 قانون شوراها، پیش‌بینی شده است که قائم مقام شورای روستا، شورای بخش و قائم‌مقام شوراهای شهرها، استانداران و قائم مقام شورای شهر تهران، وزیر کشور باشد.
وی می‌افزاید: در روستاهایی هم که شورای روستا به هر دلیل در آنها تشکیل نشده است، شورای بخش که از نمایندگان شوراهای اسلامی روستاها واقع در بخش هستند، جانشین شورا در روستاهای فاقد شورا می‌شوند. همانگونه که ملاحظه می‌شود قائم مقام شورای روستا نیز از جنس نمایندگان روستاهای همجوار هستند که با شرایط و مشکلات روستایی آشنا بوده و در مدت جانشینی پاسخگوی رفع مشکلات روستاییان خواهند بود.

جالی خالی هم‌افزایی
جمالی‌نژاد ادامه می‌دهد: درباره شهرها هم تعداد قلیلی از شهرهای کشور فاقد شورا خواهند بود که این نقیصه نیز توسط استانداران به عنوان جانشین شورای شهر پوشش داده خواهد شد و به دلیل شناخت مسائل و مشکلات شهرها و ارتباط کاری شهرها و استانداری ها در این زمان،  پاسخگویی و رفع مشکلات امکان‌پذیر خواهد بود. وی البته معتقد است که حضور شوراها در کنار مدیران اجرایی می‌تواند هم‌افزایی را برای خدمتگزاری بیشتر فراهم‌کند؛ هرچند برخی شهرها در این دوره از این فرصت محروم شدند.

این خبر را به اشتراک بگذارید