• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
دو شنبه 3 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 13359
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/AMBz
+
-

مهمان داریم

مرور سرنوشت تیم‌هایی که در فصل‌های گذشته به لیگ‌برتر صعود کرده‌اند.
صعود‌کننده‌های خوشبخت لیگ یک، خیلی زود معرفی خواهند شد اما راه یافتن به لیگ‌برتر، بیشتر از آن‌که پایان یک مسیر باشد، شروع دورانی سخت و نفسگیر است. تیم‌های مدعی لیگ دسته اول در دو هفته باقی‌مانده به هر دری خواهند زد تا به هر قیمتی شانس حضورشان در بالاترین سطح فوتبال باشگاهی ایران را محک بزنند اما لیگ برتری شدن و در لیگ‌برتر ماندن، به آمادگی بالا و قدرت مواجهه با اتفاقات پیش‌بینی نشده نیاز دارد. در چند سال گذشته، سطح لیگ یک به شکل آشکاری پیشرفت کرده و حالا دیگر تیم‌ها به جای تکیه به بازی مستقیم و زیر توپ زدن، به فوتبال واقعی مهاجرت کرده‌اند. با این وجود مرور سرنوشت تیم‌هایی که در سال‌های گذشته خودشان را از لیگ یک به لیگ‌برتر رسانده‌اند، تفاوت پررنگ و چشمگیر این دو لیگ را به تصویر می‌کشد. 
  لیگ یازدهم/ قعرنشین ابدی 
در لیگ‌برتر یازدهم، رکوردی منحصربه‌فرد برای تیم تازه وارد مس سرچشمه به‌ثبت رسید. مس که به‌عنوان تیم دوم لیگ یک به لیگ‌برتر صعود کرده بود، در همه 34هفته فصل قعرنشین بود و حتی یک هفته نیز از آخرین رتبه جدول جدا نشد. داماش و فجرسپاسی دیگر تیم‌های صعودکننده به لیگ‌برتر بودند که فصل را در رده‌های هفتم و سیزدهم به‌پایان رساندند. هر دو تیم اما مدتی بعد با کابوس سقوط به دسته پایین‌تر روبه‌رو شدند و تا امروز دیگر به لیگ‌برتر برنگشته‌اند. داماش گیلان این روزها در دسته دوم فوتبال ایران حضور دارد. 
  لیگ دوازدهم/ 3تیم و 3سقوط
در لیگ‌برتر دوازدهم هر 3تیم تازه‌وارد از لیگ یک، به سرعت به این لیگ برگشتند. در آن فصل 4تیم به‌صورت مستقیم به دسته اول سقوط می‌کردند تا لیگ بعدی به جای 18تیم با 16تیم برگزار شود. 3تیم از این 4سقوط کننده، از لیگ یک به لیگ‌برتر آمده بودند. گهر زاگرس با رکورد استثنایی 3‌پیروزی در 34‌بازی تیم آخر جدول شد، پیکان پرستاره در رده هفدهم ایستاد و آلومینیوم هرمزگان به‌عنوان تیم پانزدهم طعم سقوط را چشید. 
  لیگ سیزدهم/ ضدگلوله
گسترش فولاد تبریز و استقلال خوزستان بعد از مدت‌ها به روند سقوط تیم‌های تازه‌وارد خاتمه دادند. با این وجود بقا در لیگ برای هر دو تیم دشواری‌های خاص خودش را داشت. آبی‌های اهواز با عبدالله ویسی به‌خاطر تفاضل گل از بازی پلی‌آف سقوط فرار کردند و آبی‌های تبریز با منطقه پلی‌آف تنها 3امتیاز فاصله داشتند. هر دو تیم تا امروز در لیگ‌برتر ماندگار شده‌اند. یک سال بعد از بقای دراماتیک در جدول لیگ، استقلال خوزستان به شکل حیرت‌انگیزی قهرمان لیگ‌برتر شد تا اولین تیم تاریخ این لیگ باشد که بعد از صعود از رقابت‌های دسته یک، بالا بردن جام را جشن می‌گیرد. 
  لیگ چهاردهم/ دو از سه 
یک فصل تلخ دیگر برای تیم‌های تازه وارد. در لیگ چهاردهم 3تیم از لیگ یک به لیگ چهاردهم رسیدند و دو تیم در پایان همان فصل به دسته اول برگشتند. نفت مسجدسلیمان در 30مسابقه تنها 22امتیاز گرفت و به‌عنوان تیم قعرنشین خیلی زود بازگشت به لیگ یک را تجربه کرد. پیکان که امیدوار بود با جذب مهدی رحمتی در جایگاه یک مدعی قرار بگیرد، پانزدهم شد تا دوباره مسیرش را به طرف دسته اول پیدا کند. پدیده مشهد اما یک تازه وارد سربلند بود. تیم مشهدی فصل را در رده دهم تمام کرد. 
  لیگ پانزدهم/فاجعه آبی‌رنگ
استقلال اهواز لیگ پانزدهم، احتمالا ضعیف‌ترین تیم این سال‌های لیگ‌برتر است. تیمی که تنها یک توپ و چند بازیکن برای شکست‌دادن‌اش کافی به نظر می‌رسیدند. استقلال  اهواز در 30هفته لیگ فقط دو بار طعم برد را چشید. چیزی نمانده بود تا مشکی‌پوشان نیز به عنوان دیگر تیم صعودکننده، لیگ یکی شود اما آنها در هفته پایانی ملوان را شکست دادند و در حالی که همه چیز برای سقوط‌شان کنار هم چیده شده بود، در لیگ دوام آوردند. مشکی‌پوشان بالاخره در لیگ هفدهم سقوط کرد. 
  لیگ شانزدهم/ ماشین اسقاطی
از لیگ‌برتر یازدهم به بعد هیچ تیمی به محض صعود به لیگ‌برتر، به خوبی پیکان نتیجه نگرفته است. آسانسور تهرانی در لیگ شانزدهم فصل را در رتبه ششم تمام کرد. در کنار پیکان، دو تیم ماشین‌سازی و صنعت‌نفت نیز لیگ برتری شده بودند. صنعت به رده دوازدهم تکیه کرد و ماندگار شد اما ماشین‌سازی که تنها 16امتیاز به‌دست آورده بود، با اقتدار به طرف لیگ یک به حرکت درآمد.
  لیگ هفدهم/ پ خوش‌یمن!
این فصل از لیگ برتر هنوز به پایان نرسیده اما پارس جنوبی در هیچ شرایطی سقوط نخواهد کرد و احتمال چندانی برای سقوط سپیدرود نیز وجود ندارد. صد در صد تیم‌های تازه وارد این فصل در لیگ ماندگار شده‌اند. تیم مهدی تارتار در شروع فصل نتایج فوق‌العاده‌ای به‌دست آورد و حتی مدعی قهرمانی شد اما به تدریج به میانه‌های جدول سقوط کرد. سپیدرود اما در جهت عکس به حرکت درآمد. آنها تا همین چند هفته قبل گزینه جدی سقوط بودند اما با چند نمایش درخشان خانگی، از خطر فاصله گرفتند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید