• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
شنبه 29 خرداد 1400
کد مطلب : 133480
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/31x7n
+
-

خبر/ یک‌میلیون هکتار به‌وسعت بیابان‌های کشور افزوده شد

معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور به بهانه 27خردادماه روز جهانی مبارزه با بیابانزایی در ایران گفت: تغییر اقلیم و دخالت‌های انسانی حدود یک میلیون هکتار به وسعت بیابان‌های کشور افزوده است. پرویز گرشاسبی به ایسنا گفت: براساس دستورالعمل‌های کنوانسیون مقابله با بیابانزایی، 2مقوله بیابانی شدن و تخریب سرزمین، مفاهیمی جدا از یکدیگر هستند و براساس آخرین اطلاعاتی که ما به این کنوانسیون ارائه داده‌ایم، حدود ۱۰۰میلیون هکتار از اراضی کشور در معرض تخریب سرزمین است که در این بین ۷۵میلیون هکتار در معرض فرسایش آبی و ۲۵میلیون هکتار در معرض فرسایش بادی قرار دارد. وی افزود: ۳۲میلیون هکتار بیابان در کشور داریم که هم منشا زمین‌شناسی دارند و هم منشا اقلیمی که متأسفانه طی دهه اخیر به‌دلیل اعمال سیاست‌های اشتباه در زمینه مدیریت منابع آب و کشاورزی و در مجموع به‌دلیل تغییر اقلیم و دخالت‌های انسانی حدود یک میلیون هکتار کانون گردوغبار فعال به آمار بیابان‌های کشور افزوده شده است.

   ابطال وقف جنگل‌ آقمشهد هنوز ابلاغ نشده است
معاون امور جنگل اداره کل منابع طبیعی مازندران گفت که هنوز حکمی از سوی دیوان عالی کشور مبنی بر پایان دادن به ادعای وقف جنگل‌های آقمشهد ساری ابلاغ نشده اما زمزمه‌هایی مبنی بر احتمال صدور چنین حکمی طی روزهای آینده مطرح است. گفتنی است، خبر پایان وقف 5600هکتار جنگل‌ و روستای آقمشهد ساری با رأی دیوان عالی کشور در روزهای گذشته توسط محمد داسمه، وکیل حوزه محیط‌زیست و منابع طبیعی کشور در فضای مجازی اعلام شد. پیگیری‌های همشهری نیز مشخص کرد که درصورت صحت این ادعا، دیوان‌عالی کشور اوایل همین هفته حکم نهایی را ابلاغ می‌کند. فتح‌الله غفاری، معاون امور جنگل اداره منابع طبیعی استان مازندران حالا به ایرنا گفته است، طبق آخرین پیگیری‌ها قرار است چنین حکمی صادر شود. البته با توجه به اینکه هنوز حکم یا ابلاغیه‌ای به‌دست ما نرسیده نمی‌توانیم قطعی بودن آن را تأیید کنیم. با این حال امیدواریم طی روزهای آینده شاهد پایان ماجرای جنگل‌ آقمشهد ساری و بازگشت رسمی آن به عرصه‌های ملی باشیم.

   بارش باران جای برف را در زمستان می‌گیرد
معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست از افزایش 1.5درجه‌ای دمای زمین تا سال۲۰۵۰ خبر داد و گفت: با این افزایش دما و خشکی هوا، نحوه بارش‌ها تغییر خواهد کرد و به جای برف در زمستان شاهد بارش باران خواهیم بود. مسعود تجریشی در گفت‌وگو با ایسنا اعلام کرد: همانطورکه دما طی 3دهه اخیر بین 1.5تا۲درجه افزایش پیدا کرده تا سال۲۰۵۰ نیز حدود 1.5درجه دیگر افزایش خواهد یافت. وی افزود: در خوش‌بینانه‌ترین حالت حتی اگر میزان بارش‌ها ثابت بماند، به‌دلیل خشکی هوا، نحوه بارش‌ها تغییر خواهد کرد و به جای برف در زمستان‌ها فقط شاهد بارش باران خواهیم بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید