• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
شنبه 29 خرداد 1400
کد مطلب : 133454
+
-

تبهکارانی در پوشش دستفروش

کلاهبرداری اسکیمری یکی از شایع‌ترین جرائمی است که این روزها در مترو اتفاق می‌افتد

تبهکارانی در پوشش دستفروش

محمد جعفری

«پسر جوان در واگن‌ها می‌چرخید و جوراب می‌فروخت. من هم چند جفت خریدم اما وقتی از مترو خارج شدم فهمیدم حساب بانکی‌ام خالی شده است»؛ این حرف‌های یکی از مسافران مترو است که مدتی قبل هنگام خرید از دستفروشان مترو در دام کلاهبرداران اسکیمری گرفتار و چند میلیون تومان از حسابش برداشت شد. اما کلاهبرداران اسکیمری چه کسانی هستند و چطور نقشه‌شان را اجرا می‌کنند؟ نوعی از کلاهبرداری الکترونیکی  است که با استفاده از دستگاه‌های پوز انجام می‌شود و کلاهبرداران  اغلب در نقش فروشنده ظاهر می‌شوند. به این شکل که هنگام فروش یک کالا یا خدمات کارت بانکی مشتری را دریافت می‌کنند. آنها پیش از آنکه کارت بانکی را روی دستگاه پوز بکشند آن را به دستگاه کوچک دیگری که دور از چشم مشتری است نزدیک می‌کنند. گاهی هم این دستگاه کوچک مرموز به پوز وصل است و وقتی کارت را می‌کشند به‌وسیله آن اطلاعات کارت کپی می‌شود. این کار آنقدر ماهرانه  انجام می‌شود که مالباختگان اغلب متوجه آن نمی‌شوند و مدت‌ها بعد با پیگیری‌های بانک یا پلیس می‌فهمند که چه اتفاقی افتاده است. اما این نوع کلاهبرداری در مترو چگونه اتفاق می‌افتد؟
 
اسکیمری‌های مترو
چندی قبل مردی به پلیس مترو مراجعه کرد و گفت چند روز قبل یکی از دستفروشان مترو از او کلاهبرداری کرده است. او در توضیح آنچه اتفاق افتاده بود، گفت: چند روز قبل در ایستگاه متروی امام خمینی سوار مترو شدم تا به ایستگاه صادقیه بروم. چند ایستگاه گذشته بود که یک دستفروش وارد واگن شد. او جوراب می‌فروخت و چون قیمتش مناسب بود من هم چند جفت خریدم و کارت بانکی‌ام را به دستفروش دادم تا با دستگاه پوز سیاری که داشت پول جوراب‌ها را برداشت کند. جوان دستفروش رمز کارت را پرسید و کارت را کشید و خیلی زود در ازدحام مترو ناپدید شد. چند دقیقه بعد هم من به ایستگاه مقصد رسیدم و از مترو خارج شدم و همان موقع بود که از بانک برایم پیامک آمد که نشان می‌داد 10میلیون تومان از حساب بانکی‌ام برداشت شده است. به‌دنبال این شکایت تحقیقات برای شناسایی جوان جوراب فروش آغاز شد. بررسی مأموران نشان می‌داد که متهم به‌احتمال زیاد از مسافران زیادی با این ترفند کلاهبرداری کرده و یک کلاهبرداری اسکیمری سریالی است. مأموران پلیس مترو با مشخصاتی که شاکی از متهم در اختیارشان قرار داده بود در ایستگاه‌های مختلف به کمین او نشستند و چند روز بعد توانستند او را که به بهانه فروش جوراب مشغول کلاهبرداری اسکیمری دیگری بود، دستگیر کنند. این متهم اعتراف کرد که با همدستی یکی از دوستانش دست به کلاهبرداری می‌زد. او در اعترافاتش گفت: من با دستگاه اسکیمری که همراه داشتم در مترو به عنوان دستفروش پرسه می‌زدم و هنگام پرداخت پول کارت مشتریان را کپی می‌کردم و اطلاعات کارت‌ها را به همدستم می‌دادم و او کارت‌های بانکی را می‌ساخت و از حساب مردم برداشت می‌کرد.
 
ارتباط قطع شده
اما ماجرا همیشه هم آنقدرها پیچیده نیست. گاهی همین تبهکارانی که وانمود می‌کنند دستفروش هستند از ترفندهای ساده‌تری برای سرکیسه کردن طعمه‌‌های‌شان استفاده می‌کنند. این کلاهبرداران حرفه‌ای معمولا به‌صورت 2، 3نفری کار می‌کنند و پس از فروش اجناس، هنگامی که مشتری کارت خود را برای پرداخت مبلغ به آنها می‌دهد، کارت را گرفته و در دستگاه پوز کشیده و می‌گویند ارتباط با بانک برقرار نشده است. همان موقع دومین نفر وارد می‌شود و دستگاه پوز خود را امتحان می‌کند و جلوی چشم مسافر چند مرتبه کارت می‌کشد و وانمود می‌کند کارت اشکال دارد یا دستگاه خراب است و... اما آنها با این ترفند چندین مرتبه از حساب طعمه‌شان پول برداشت می‌کنند و پیش از آنکه مالباخته متوجه آنچه اتفاق افتاده شود از قطار پیاده می‌شوند. نکته‌ای که در این نوع سرقت وجود دارد این است که سارقان معمولا مبلغ زیادی از کارت شهروندان برداشت نمی‌کنند و همین موضوع باعث می‌شود مالباختگان ماجرا را پیگیری نکنند و سارقان با خیال راحت به کارشان ادامه دهند.

این خبر را به اشتراک بگذارید