• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
پنج شنبه 27 خرداد 1400
کد مطلب : 133420
+
-

گوشت گوسفندی ارزان شد

بررسی قیمت خرده فروشی انواع گوشت قرمز و مرغ در بازار بیانگر کاهش نسبی قیمت گوشت گوسفندی، رشد قیمت گوشت گوساله و ثبات نسبی قیمت مرغ نسبت به هفته گذشته است.
به گزارش همشهری، خشکسالی شدید و فقر مراتع به همراه افزایش شدید قیمت علوفه موجب ناتوانی دامداران برای تامین خوراک دام، افزایش کشتار بره‌های ماده و دام‌های مولد و کاهش 5تا 10هزار تومانی قیمت گوشت گوسفندی در بازار خرده‌فروشی شده است. قیمت فروش هر کیلوگرم مرغ تازه نسبت به هفته گذشته تثبیت شده و قیمت هر کیلوگرم گوشت ران گوساله رشد 3تا 5هزار تومانی را تجربه کرده است.
گزارش میدانی همشهری نشان می‌دهد در یک هفته گذشته قیمت انواع گوشت گوسفندی سیر نزولی داشته، نرخ مرغ تا حدودی ثابت مانده اما قیمت گوشت گوساله سیر صعودی داشته است. با وجود این عرضه چند نرخی هنوز حرف نخست در بازار گوشت قرمز و مرغ است و این محصولات در مناطق مختلف شهر تهران با قیمت و کیفیت‌های متفاوتی به مشتریان عرضه می‌شود. به‌نحوی که قیمت هر کیلوگرم مرغ تازه در شهرک آپادانا 34تا 35هزار تومان و قیمت این محصول در مغازه‌های خرده فروشی منطقه تهرانسر از 31تا 33هزار تومان در نوسان است. عرضه مرغ تازه در مراکز عرضه مستقیم مانند میادین میوه‌وتره‌بار به قیمت مصوب هر کیلوگرم 24هزار و 900تومان نیز همچنان ادامه دارد اما میزان عرضه مرغ با نرخ مصوب دولتی نسبت به چند‌ماه گذشته کاهش داشته و اغلب مرغ فروشی‌های سطح شهر تهران با درج نوشته از نداشتن سهمیه مرغ دولتی خبر می‌دهند. قیمت هر کیلوگرم گوشت بوقلمون نیز از 50تا 55هزار تومان در نوسان است. همچنین بررسی قیمت خرده‌فروشی انواع گوشت قرمز گوسفندی و گوساله نیز نشان می‌دهد هرکیلوگرم گوشت شقه گوسفندی به‌ترتیب با قیمت 126تا 123هزار، ران گوسفندی 155تا 145هزار، چرخکرده مخلوط گوسفندی و گوساله بنابر کیفیت و درصد چربی از 135تا 145هزار تومان به مشتریان عرضه می‌شود. همچنین قیمت هر کیلوگرم گوشت ران گوساله به قیمت 137تا 147هزار و سردست گوساله 135تا 142هزار تومان به متقاضیان فروخته می‌شود. فعالان صنفی نیز از کاهش 8تا 10هزار تومانی گوشت گوسفندی و افزایش 3تا 5هزار تومانی قیمت گوشت گوساله و ثبات نسبی قیمت مرغ در محدوده 33تا 35هزار تومان نسبت به هفته گذشته خبر می‌دهند.
 رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی با اشاره به کشتار بره‌های ماده به‌دلیل کمبود نهاده‌های دامی و علوفه، گفت: این کار نوعی نسل‌کشی است و در آینده‌ای نزدیک کشور را با مشکل مواجه می‌کند. علی‌اصغر ملکی با بیان اینکه بازار گوشت گوسفندی دچار رکود است و شاهد کاهش قیمت‌ها هستیم، افزود: قیمت هر کیلوگرم گوشت شیشک با کیفیت، برای عرضه به مشتری ۱۲۵ تا ۱۳۰هزار تومان و قیمت گوشت بره ماده ۱۱۰ تا ۱۱۲ تومان است. او با بیان اینکه نگرانی ما کشتن بره‌های ماده است که نوعی نسل‌کشی محسوب می‌شود، افزود: کشتن بره ماده‌های مولد، به آینده کشور ضربه می‌زند، از برج5 به بعد دچار کمبود دام و چالش در این حوزه خواهیم شد. اگرچه تا 2ماه تغییر و تحول خاصی در بازار گوشت نخواهیم داشت اما اگر این روند کشتار دام‌های مولد ادامه یابد تا 2ماه آینده با کمبود مواجه می‌شویم. ملکی افزود: این بره‌ها وزن بسیار کمی هم دارند و حداکثر ۱۰ تا ۱۲کیلوگرم گوشت از آنها حاصل می‌شود درحالی‌که در حالت نرمال میزان گوشت استحصالی از اینگونه دام‌ها باید حداقل ۲۳کیلوگرم گوشت بدون دنبه باشد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید