• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
پنج شنبه 27 خرداد 1400
کد مطلب : 133418
+
-

وام کمک‌ودیعه مسکن رسید

سامانه اقدام ملی از دیروز ظهر برای ثبت‌نام وام کمک‌ودیعه مسکن مستأجران باز شده و همه می‌توانند نسبت به ثبت‌نام در این سامانه اقدام کنند؛ اما در نهایت، پس از پایش سیستمی متقاضیان این تسهیلات، فقط افرادی که واجد شرایط اعلامی باشند، برای تعیین بانک و تشکیل پرونده فراخوان می‌شوند.
به گزارش همشهری، سقف تسهیلات کمک‌ودیعه اجاره مسکن شهری در سال‌1400 برای تهران، شهرهای بزرگ و سایر شهرها، به‌ترتیب مبلغ 70، 40 و 25میلیون تومان تعیین شده که به‌احتمال‌زیاد با نرخ سود 12درصد و با طول مدت بازپرداخت 3 تا 5ساله به مستأجران واجد شرایط پرداخت می‌شود.

شرایط اصلی دریافت وام ودیعه
طبق اعلام وزارت راه و شهرسازی، سامانه اقدام ملی به نشانی https//tem.mrud.ir برای ثبت‌نام متقاضیان وام کمک‌ودیعه مسکن باز شده و همه مستأجران واجد شرایط دریافت تسهیلات کمک‌ودیعه مسکن می‌توانند نسبت به ثبت درخواست اولیه این وام اقدام کنند. براساس مصوبه ستاد مقابله با کرونا، سقف تسهیلات کمک‌ودیعه اجاره مسکن شهری در سال‌1400 برای تهران، شهرهای بزرگ (مشهد، اصفهان، کرج، شیراز، تبریز، قم، اهواز، کرمانشاه) و سایر شهرها، به‌ترتیب مبلغ 70، 40 و 25میلیون تومان تعیین شده است. در گام اول، باید متقاضی وام کمک‌ودیعه مسکن، متأهل یا سرپرست خانوار باشد و شرط بعدی، داشتن اجاره‌نامه رسمی یا اجاره‌نامه دارای کد رهگیری از سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات متعلق به 6‌ماه نخست سال‌جاری است. فعلا، براساس اطلاعیه وزارت راه و شهرسازی که پیرو تمدید مصوبه ستاد مقابله با کرونا منتشر شده، مستأجران با دارا‌بودن این شرایط می‌توانند با ثبت اطلاعات شناسنامه‌ای خود و افراد تحت تکفل در سامانه اقدام ملی، برای دریافت وام کمک‌ودیعه مسکن ثبت‌نام کنند؛ اما ازآنجا‌که در مصوبه ستاد کرونا بر برقرار‌بودن سایر مفاد مصوبه قبل تأکید دارد، فقط مستأجرانی از فیلتر نهایی پایش سیستمی وزارت راه و شهرسازی عبور خواهند کرد که شرایط اعلام‌شده در سال قبل را احراز کنند. بر این اساس، وام کمک‌ودیعه مسکن فقط به واحدهای مسکونی کوچک‌تر از ۷۵متر در تهران و خانه‌های استیجاری کمتر از ۹۰متر در سایر شهرها تعلق می‌گیرد و فرد متقاضی نیز باید دارای فرم جیم سبز باشد؛ یعنی از سال‌84 تاکنون سابقه مالکیت به نام آنها ثبت نشده و از امکانات و خدمات دولتی نظیر زمین، تسهیلات ارزان و... نیز استفاده نکرده باشد.
همچنین احراز سکونت افراد به‌مدت 5سال در شهر موردتقاضا از شرایط سال گذشته برای دریافت وام ودیعه بوده است که درصورت لزوم می‌تواند از طریق بارگذاری گواهی تولد متقاضی، همسر و فرزندان در شهر موردتقاضا (تصویر صفحه اول شناسنامه)، جواز کسب شاغلان صنوف برای متقاضی یا همسر، سابقه پرداخت بیمه (درمانی، سلامت همگانی و‌…) برای متقاضی یا همسر، گواهی اشتغال به‌کار از دوایر دولتی برای متقاضی یا همسر، گواهی تحصیلی فرزندان یا گواهی مبنی بر محل پرداخت مستمری‌بگیران و بازنشستگان احراز شود.

خوان آخر وام ودیعه
روال کار پرداخت وام کمک‌ودیعه مسکن به این صورت است که ابتدا مستأجرانی که خود را نیازمند و واجد شرایط دریافت این تسهیلات می‌دانند، با استفاده از کد ملی و سیم‌کارت ثبت‌شده به نام خود در سامانه اقدام ملی ثبت‌نام می‌کنند. در مرحله دوم که می‌تواند ظرف یک هفته بعد از ثبت‌نام اجرا شود، وزارت راه و شهرسازی با استفاده از بانک اطلاعاتی خود فرم جیم افراد متقاضی را بررسی کرده و با ارسال پیامک به افراد دارای فرم جیم سبز، از آنها می‌خواهد برای تکمیل پرونده و تعیین شعبه بانکی به سایت مراجعه کنند. در مرحله سوم، پس از بارگذاری مدارک متقاضی اعم از مدرک اجاره، احراز هویت و... امکان انتخاب شعبه پرداخت‌کننده وام مهیا می‌شود و در گام بعدی با ارسال مشخصات متقاضی به شعبه، او باید حداکثر «ظرف 2هفته»، برای ادامه کار و تشکیل پرونده به شعبه بانک معرفی‌شده مراجعه کند.
در شعبه بانک نیز، براساس شیوه‌نامه‌ای که بانک مرکزی منتشر خواهد کرد، اصل و رونوشت مدارک موردنظر بانک مرکزی از متقاضی دریافت و برابر با اصل می‌شود. در این مرحله، چنانچه مدارک متقاضی با اظهارات او در سامانه ملی املاک و اسکان مغایرت داشته باشد و فرضاً اجاره‌نامه او فاقد کد رهگیری یا متعلق به تاریخی غیراز نیمه نخست سال‌جاری باشد، بانک با درخواست وام مخالفت کرده و پرونده را خواهد بست اما اگر در این مرحله مشکلی وجود نداشته باشد، متقاضی باید نسبت به جلب نظر بانک در مورد وثیقه و ضامن اقدام کند. براساس شیوه‌نامه سال قبل بانک مرکزی، دریافت وام کمک‌ودیعه مسکن با ارائه گواهی کسر از حقوق یا سهام عدالت، حساب رایانه فرد متقاضی برای وثیقه وام و سفته امکان‌پذیر بود اما این وثایق فقط برای وام 15میلیون تومانی اعتبار داشت و برای مبالغ بالاتر باید ضمانت و وثیقه محکم‌تری ارائه می‌شد. البته بعد از توصیه بانک مرکزی به بانک‌ها مبنی بر آسان‌سازی فرایند دریافت وام ودیعه، ضمانت موردنیاز بانک‌ها برای وام‌های 50میلیونی از 3ضامن به 2ضامن و برای وام‌های 30میلیون تومانی از 2ضامن به یک ضامن کاهش پیدا کرد و تسهیلات 15میلیون تومانی نیز با وثایق ذکر شده در بالا قابل پرداخت شد؛ اما امسال، با بالا‌رفتن رقم تسهیلات، عملا سختگیری بانک‌ها براساس مقررات داخلی نیز بیشتر می‌شود و تا پیش از ابلاغ شیوه‌نامه بانک مرکزی نمی‌توان در مورد آن قضاوت کرد.

کورسوی امید برای گیرندگان وام سال قبل
با توجه به اینکه در سال1399، بخش عمده مستأجرانی که قادر به احراز شرایط تسهیلات و جلب نظر بانک بودند، وام کمک‌ودیعه را دریافت کردند، پرداخت این تسهیلات در سال‌1400 چندان کار پرهزینه‌ای نخواهد بود. البته هنوز نه از سوی وزارت راه و شهرسازی و نه از طرف ستاد مقابله با کرونا، حرفی درباره ممنوعیت ثبت‌نام گیرندگان وام ودیعه در سال‌1399 زده نشده و احتمال ضعیفی وجود دارد که این افراد نیز بتوانند حداقل بخشی از این تسهیلات را دریافت کنند. البته طبق قواعد نظام بانکی، هر فرد حقیقی قادر است برای هر یک از عقود بانکی، یک فقره تسهیلات با سقف مشخص (50میلیون تومان در سال‌99) دریافت کند و همین مسئله باعث شد در سال‌1399 عقد مرتبط با تسهیلات ودیعه مسکن از مشارکتی به مرابحه تغییر کند.  با این حساب، چنانچه بانک مرکزی این قاعده را تغییر ندهد، کسانی که سال قبل وام ودیعه دریافت کرده‌اند، امسال واجد شرایط دریافت دوباره این تسهیلات نخواهند بود اما آنگونه که یک منبع آگاه در وزارت راه و شهرسازی به همشهری گفته است، رایزنی‌هایی در حال انجام است که این افراد نیز بتوانند به میزان افزایش وام ودیعه در سال‌1400 (20میلیون تومان در تهران، 10میلیون تومان در شهرهای بزرگ و 5میلیون تومان در سایر شهرها) از این تسهیلات استفاده کنند یا حتی مجموع اقساط تسویه‌شده آنها نیز دوباره در قالب تسهیلات جدید به آنها پرداخت شود اما این منوط به دستور ستاد مقابله با کرونا و همراهی بانک مرکزی است و فعلا الزامی در مورد آن وجود ندارد.

تخمین اقساط وام
براساس مصوبه سال قبل وام کمک‌ودیعه مسکن و آیین‌نامه بانک مرکزی، این تسهیلات می‌توانست به 2شیوه دریافت شود. در شیوه نخست، مستأجر می‌تواند تسهیلات را با نرخ سود 13درصد دریافت کند و ضمن پرداخت سود ماهانه آن، اصل وام را نیز آخر دوره یکساله به بانک پرداخت کند. در شیوه دوم که بخش عمده متقاضیان از آن استفاده کردند، تسهیلات با نرخ سود 12درصد و به‌صورت اقساط 3 تا 5ساله پرداخت می‌شود و مستأجر باید در ازای دریافت این وام، هرماه اقساط مشخص‌شده برای آن را بپردازد که بسته به دوره زمانی مشخص شده برای وام، سود پرداختی و مبلغ اقساط آن متغیر خواهد بود. همچنین اگر بانک مرکزی به‌واسطه بالا‌رفتن مبلغ تسهیلات، دوره بازپرداخت آن را نسبت به سال قبل بیشتر کند، طبیعتا با افزایش تعداد اقساط، مبلغ ماهانه آن کمتر خواهد شد.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید