• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
پنج شنبه 27 خرداد 1400
کد مطلب : 133413
+
-

سینمای تازه‌نفس‌ایران

فیلم کوتاه ارتودنسی برای نخل طلای فیلم‌های کوتاه کن با 9 فیلم دیگر رقابت می‌کند

سینما
سینمای تازه‌نفس‌ایران


 آرش نهاوندی ـ روزنامه‌نگار

فیلم کوتاه «ارتودنسی» به کارگردانی ‌محمد‌رضا میقانی‌ به‌عنوان یکی از نامزدهای دریافت نخل طلا در بخش «فیلم‌های کوتاه» جشنواره کن انتخاب شده است. هیأت داوران بخش ‌فیلم کوتاه‌ و «سینه فونداسیون» جشنواره کن، به‌ترتیب جوایز نخل طلای بهترین فیلم کوتاه را به یکی از 10فیلم منتخب این بخش و 3جایزه ‌سینه فونداسیون‌ را به بهترین فیلم ساخته‌شده توسط دانشجویان مدارس فیلمسازی از میان 17فیلم منتخب، اهدا خواهند کرد. امسال در مجموع 3739فیلم کوتاه به کمیته انتخاب فیلم‌های جشنواره کن ارسال شدند که از این میان ۱۰ فیلم برای بخش رقابتی فیلم کوتاه کن پذیرفته شدند. آثار سینمایی منتخب بخش فیلم کوتاه 16ژوئیه (25تیر) در کن نمایش داده می‌شوند تا برای کسب نخل طلای این بخش رقابت کنند. برنده این بخش 17ژوئیه(26تیر) در مراسم اختتامیه معرفی می‌شود. برای بیست‌و‌چهارمین دوره بخش ‌سینه‌فونداسیون‌ نیز از میان 1835فیلم ارسال‌شده به این بخش، 17فیلم برای رقابت انتخاب شدند. این فیلم‌ها توسط 8کارگردان زن و 9فیلمساز مرد دانشجو ساخته شده‌اند. آثاربخش ‌سینه‌فونداسیون شامل 13فیلم و 4فیلم انیمیشن هستند. ‌کوثر بن‌هنیه‌، کارگردان و نویسنده تونسی، ‌تووا نووتنی‌ کارگردان، نویسنده و بازیگر سوئدی، ‌آلیس وینوکر‌ کارگردان و نویسنده فرانسوی، ‌سامه علا‌ کارگردان، تهیه‌کننده و نویسنده مصری، ‌کارلوس موگئیرو‌ فیلمساز و مدرس اسپانیایی و ‌نیکلاس پاریسه‌ کارگردان و فیلمنامه‌نویس فرانسوی، اعضای هیأت داوران بخش ‌فیلم کوتاه‌ و ‌سینه‌فونداسیون‌ جشنواره کن را تشکیل می‌دهند. کوتاه‌ترین فیلم‌ بخش ‌سینه‌فونداسیون 6دقیقه و بلندترین آنها 50دقیقه‌ای است. برندگان این بخش 15ژوئیه(24تیر) در سینما ‌بونوئل‌ شهر کن معرفی می‌شوند.

ارتودنسی و 10فیلم دیگر
   «ارتودنسی» فیلم کوتاه 14دقیقه‌ای به نویسندگی و کارگردانی محمد‌رضا میقانی با بازی ‌مریم حسینی‌، ‌یاس فرخنده‌، ‌آرزو عالی‌ و ‌مهدی صدر‌ است. ‌بهرزو بادروج‌ فیلمبرداری، باران سرمد طراحی لباس و طراحی صحنه و ‌پویان شعله‌ور‌ تدوین این فیلم را عهده‌دار بوده‌اند. محمد‌رضا میقانی سابقه کارگردانی فیلم کوتاه «کلینر» را نیز در کارنامه خود دارد.
   «قطب شمال» فیلم کوتاه 15دقیقه‌ای به کارگردانی و نویسندگی ‌ماریجا آپچوسکا‌ از مقدونیه و صربستان با بازی ‌انتونیجا بلزلکاسکا‌، ‌لوکا میتف‌ و ‌فورسینا تراجکاوسکا‌ است. این فیلم یکی از 3برنده جشنواره بین‌المللی «دوباین» فرانسه نیز بوده است. ‌ماریجا آپچوسکا‌ کارگردانی فیلم‌های کوتاه «آمبی» و «باردو» را نیز در سوابق خود دارد. 
   «جابه‌جا‌شده» فیلم کوتاهی از کشور کوزوو‌ به کارگردانی ‌سمیر کاراهودا‌ و نویسندگی‌‌ سمیر کاراهودا‌ و ‌ازگیم طارزقی‌ است. سمیر کاراهودا‌ ساخت فیلم کوتاه «در میانه» را نیز در کارنامه خود دارد. 
   «در خاک» فیلم کوتاه داستانی به کارگردانی کاسپر کجلدسن‌ از کشور دانمارک است. داستان این فیلم درباره دختری است که قصد دارد از پدرش که دچار بیماری ذهنی شده، نگهداری کند. پدر وی مدام در حال طراحی نقشه‌های متعددی است. نتیجه آخرین نقشه‌ای که پدر طرح‌ریزی می‌کند، بسیار وحشتناک و شگفت‌انگیز است. 
   «کلمات صحیح» فیلمی کوتاه به کارگردانی و نویسندگی آدریان مویس دالین‌ از فرانسه با بازی ‌یاسر عثمانی‌ و ‌آیا هلال‌ است. در این فیلم به روابط یک برادر و خواهر به نام‌های ‌کنزا‌ و ‌مهدی‌ در شبکه‌های اجتماعی پرداخته شده است. این خواهر و برادر که به‌ترتیب 15و 13سال ‌دارند، با روشی بسیار بی‌رحمانه یکدیگر را در شبکه‌های اجتماعی تحقیر می‌کنند. 
   «از لای مه» فیلمی از کشور پرتغال به کارگردانی و نویسندگی دیه‌گو سالگادو‌ و با بازی ‌سیمائو برناردینو‌ و ‌آلفونسو گرگوریو‌ است. 
   «سیدرال» فیلمی کوتاه به کارگردانی کارلوس سگوندو‌ محصول مشترک کشورهای برزیل و فرانسه است. جزئیات بیشتری از این فیلم تاکنون ارائه نشده است. 
   «تمام جمعیت دنیا» فیلمی کوتاه به کارگردانی ‌تانگ ایی‌ از شهر هنگ‌کنگ است. 
   «آسمان‌ماه اوت» فیلمی کوتاه به کارگردانی‌ جاسمین تنوچی‌ محصول مشترک کشورهای برزیل و ایسلند است. در دنیای مملو از آتش، پرستاری که 7ماهه باردار است، آرزوهای خود را دنبال می‌کند. 
   «غیبت» فیلمی کوتاه به کارگردانی‌ لانگ وو‌ از کشور چین است. اطلاعاتی از این فیلم تا‌کنون منتشر
نشده است. 

این خبر را به اشتراک بگذارید