• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
پنج شنبه 27 خرداد 1400
کد مطلب : 133393
+
-

قبل بازی،‌7 گل از بلاروس عقب بودیم

مریم ایراندوست، سرمربی تیم ملی فوتبال زنان، ضعف‌های تیمش در بازی‌های دوستانه در بلاروس را قبول دارد اما می‌گوید ایران بیشتر از بلاروس بازیکن تکنیکی دارد و زمان و امکانات می‌خواهد تا به شرایط بهتری برسد

قبل بازی،‌7 گل از بلاروس عقب بودیم


آلما حاجی| تیم ملی فوتبال زنان ایران بعد از 2سال خانه‌نشینی 2 اردوی انتخابی برگزار کرد و 2 بازی دوستانه هم در بلاروس داشت. شکست از تیم ملی بلاروس و ازبکستان هرچند قابل پیش‌بینی بود اما انتقاداتی را متوجه بازیکنان تیم و سرمربی‌اش مریم ایراندوست کرد. بدن‌ها ناآماده و سنگین بود و توانی برای بازی نداشتند. برای خیلی‌ها عجیب بود که چرا بازیکنانی که چندسالی است در لیگ ایران بازی می‌کنند، اضافه‌وزن دارند، نمی‌توانند درست پاس بدهند و... از ایراندوست هم ایراد گرفتند که چرا تیم برنامه مشخصی ندارد و چرا باید از بلاروس 6گل بخورد و از ازبکستان 5گل، ولی نتواند دروازه حریفان را باز کند. ایراندوست که بعد از هر بازی سعی کرده بود در پست‌های اینستاگرامی‌اش همه را متوجه کند فوتبال زنان ایران فاصله زیادی با کشورهای حتی درجه3 دنیا دارد، در گفت‌وگو با همشهری روی این فاصله‌ها تأکید می‌کند.

  اردوی بلاروس چطور بود؟ 2 بازی دوستانه انجام دادید. بازیکنان در حد توقعی که داشتید بازی کردند؟ 
از نظر کیفی اردوی خیلی خوبی بود؛ هرچند اگر این تورنمنت یک‌ماه دیگر برگزار می‌شد، برای ما بهتر بود. با این حال در شروع اردوها تیم محک جدی خورد و متوجه شدیم با شانس و امید به خدا هیچ اتفاقی نمی‌افتد و تیم تمرینات بدنسازی، امکانات و اردوهای خوب و... می‌خواهد. هم ازبکستان و هم بلاروس تیم‌های خوبی بودند. بلاروس در 3‌ سال گذشته مدام در اردو بوده و 3‌ماه در بارسلونا کمپ داشته. هرچند بازیکن شاخص تکنیکی نداشتند و مثل تیم ایران پر از بازیکنان تکنیکی نبودند اما یک تیم بی‌نقص داشتند که کاملا ماشینی بازی می‌کردند.  

 شما بازیکنان ایران را بالاتر از بلاروس می‌بینید؟ 
بله. اگر ایران با امکانات خوب و برنامه‌ریزی درست 3 سال در اردو باشد، مطمئن باشید همانطور که در فوتسال نتیجه گرفت، در فوتبال هم نتیجه می‌گیرد. ما بازیکنان خیلی خوبی داریم ولی آنها آموزش درستی ندیده‌اند. 11بازیکن وقتی یک تیم را موفق می‌کنند که برای اهداف تیم بدوند؛ اگر هر کسی برای خودش کار کند، عملکرد تیم به شکل دیگری می‌شود.

   در پست‌های اینستاگرامی گفته بودید بلاروس تا دندان مسلح است. آنها رنک54 فیفا هستند، توصیف شما بیشتر ناامیدمان کرد. فاصله ما با تیم‌های نه‌چندان مطرح هم خیلی زیاد است؟ 
بله، ما خیلی عقب هستیم. همه‌‌چیز برای آنها مهیا بود. نمونه‌اش جی‌پی‌اسی بود که به همه بازیکنان وصل بود و مربیان از هر نظر عملکرد، می‌توانستند آنها را بررسی کنند. در ایران تیم ملی مردان جی‌پی‌اس دارند. نمی‌گویم چون جی‌پی‌اس فراهم نشد، ما باختیم. در اردوی اول گفتیم ما هم به جی‌پی‌اس نیاز داریم ولی برایمان مهیا نشد. مسئله تفاوت‌هاست. فقط باید کیفیت تصویر ویدئویی را که از بازی گرفته بودند، می‌دیدید. ما دوست داریم از تمرینات تیم هم فیلم گرفته شود اما نمی‌شود. روی فیلم بهتر می‌شود آنالیز کرد. نیاز اولیه ما اردو، تمرین زیاد و بازی دوستانه متعدد است. نتیجه را کنار بگذاریم، تفاوت تیم در 2 بازی مشخص بود. در بازی دوم بازیکنان حداقل می‌توانستند 5تا پاس بدهند.

  این تفاوت‌ها در روحیه شما و تیم تأثیر منفی نمی‌گذاشت؟ 
موقعی که فیلم بازی بلاروس را برای آنالیز تماشا می‌کردیم، کیفیت تصویر را که دیدیم، گفتم ما بازی‌نکرده 7-صفر از آنها عقبیم.

 مشکل اصلی تیم در چه بود؟
یک روز قبل از اعزام، گلر اول ما زهرا خواجوی آسیب دید، اما ما با زهرا خواجوی هم می‌باختیم. مشکل اصلی ما ضعف بدنی و ناهماهنگی است. بعد از 2 سال تعطیلی با 2اردوی انتخابی به مسابقات رفتیم و با تیم‌هایی بازی کردیم که وقفه‌ای در برنامه‌هایشان ایجاد نشده بود. اگر تیم مردان هم که در هر فضایی می‌توانند تمرین کنند، با این شرایط بخواهند بازی کنند، به مشکل می‌خورند. با اینکه نحوه برگزاری لیگ ما بهتر شده، ولی باید قبول کنیم که کیفیت لیگ‌مان پایین است. می‌خواهم به فدراسیون پیشنهاد بدهم که لیگ را با تیم‌های کمتری برگزار کند. وقتی بازیکنان ما به یک تیم 12گل می‌زنند، متوجه ضعف‌هایشان نمی‌شوند. خود بچه‌ها در بلاروس می‌گفتند چقدر کیفیت بازی ما فرق می‌کند، در لیگ فکر می‌کنیم کار بزرگی کرده‌ایم ولی در تورنمنت‌‌‌های بین‌المللی می‌بینیم که چقدر مشکل داریم.

 چرا بعضی از بازیکنان تیم اضافه‌وزن داشتند؟ 
معمولا به‌خاطر پولی که وجود ندارد یا کم است، بازیکنان نمی‌توانند مربی بدنسازی داشته باشند و قیدش را می‌زنند. ما هنوز حرفه‌ای نشده‌ایم. شاید هم بچه‌ها امید نداشتند که تیم ملی تشکیل شود و ناامیدی و بی‌انگیزگی باعث شد تمریناتشان را ادامه ندهند.

 در کامنت‌هایی که زیر پست‌های شما بود، بعضی‌ها از کوچینگ ایراد گرفته بودند؛ چرا تیم تاکتیک ندارد، چرا حملات حریفان از سمت چپ است، چرا تعویض نمی‌کنید و... انتقادات را قبول دارید یا داشته‌هایتان اجازه نمی‌داد کار دیگری انجام بدهید؟ 
در بازی اول 7تعویض و در بازی دوم 6تعویض داشتیم. در بازی اول سرشین کمانگر دفاع چپ ما رباط پاره کرد. در اردوها هم افسانه اقبال که چپ‌پای تخصصی است، آسیب دید. بعد از 2 سال 2 اردو داشتیم تا بازیکنان آماده شوند و بازیکنان پست‌های تخصصی را بشناسیم؛ زمان می‌برد. ما برای نقاط ضعف برنامه داشتیم ولی برنامه‌هایمان پیش نرفت. بعضی از بازیکنان ما آسیب‌دیده هستند و بعضی‌ها هم به دلایل مختلف نخواسته‌اند در اردوها باشند. تیم جدید است و باید نفرات جدید را شناسایی کنیم.

 تا شهریور که مقدماتی جام‌ ملت‌های آسیا برگزار می‌شود، تیم به چه چیزی نیاز دارد؟
اردو و بازی. برنامه اردوها را به فدراسیون داده‌ایم. ما هر‌ماه 2بازی تدارکاتی می‌خواهیم.

 همانطور که روزهای اول وعده داده بودند، تیم حمایت می‌شود یا بهانه همیشگی؛ بی‌پولی خودش را نشان داده است؟ 
هر چیزی که خواسته‌ایم فراهم کرده‌اند. حتی قرار است تا اواسط تیرماه جی‌پی‌اس بخرند. با ترکیه، آذربایجان، ارمنستان، بلاروس و شارلروای بلژیک هم برای بازی دوستانه رایزنی‌ کرده‌اند و نامه‌نگاری‌های رسمی انجام شده است منتظریم جواب قطعی بدهد. تنها مشکل ما زمان است. زمان برای اینکه همه‌‌چیز را درست کنیم. اگر ساختارها درست شود، دختران ما چیزی کم ندارند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید