• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
پنج شنبه 27 خرداد 1400
کد مطلب : 133354
+
-

نگاهی به برخی از آمارهای 60سال رقابت‌های جام‌ ملت‌های اروپا

جام‌جهانى کوچک!

 علی مولوی

جام ملت‌های اروپا یا همان یورو، کارش را از سال 1960 میلادی به‌‌میزبانی فرانسه آغاز کرد. یعنی اگر امسال را سال 2021 در نظر نگیریم و به همان یورو2020 خودمان فکر کنیم، این دوره‌ی مسابقات جشنی برای 60سالگی این رقابت‌هاست و به همین خاطر  در 11 شهر و ورزشگاه مهم اروپا برگزار می‌شود. در نخستین دوره‌ی یورو در سال 1960 میلادی، آلمان‌غربی، انگلیس و ایتالیا حضور نداشتند که در غیاب آن‌ها، شوروی و یوگسلاوی به فینال رسیدند و شوروی قهرمان شد. این جام آغازی بود برای رقابت‌هایی که بعدها «جام‌جهانی کوچک» لقب گرفت. این جام بزرگ و مهم، هرچهارسال یک‌بار برگزار می‌شود و همه‌ی تیم‌ها به‌جز کشور یا کشورهای میزبان، باید در مرحله‌ی مقدماتی بازی‌ها شرکت کنند و امتیازهای لازم را به‌دست بیاورند تا به این رقابت‌ها راه پیدا کنند. همین چهارسال یک‌بار بودن این رقابت‌ها، مثل جام‌جهانی کار را برای رکوردزدن و رکوردشکستن سخت می‌کند و برخی از رکوردها سال‌هاست که دست‌نخورده مانده‌اند و برخی هم یا شکسته‌اند یا در این دوره می‌توانند بشکنند. این‌روزها که تب فوتبال بالا گرفته، بد نیست نگاهی بیندازیم به برخی از رکوردهای مهم و تاریخی یورو.


تیم ملی آلمان با احتساب این دوره، 13دوره است که از سال 1972 میلادی در یورو حضور داشته و از این نظر رکورددار است.
پس از آلمان، روسیه با 12 دوره، اسپانیا 11دوره و تیم‌های فرانسه، ایتالیا، جمهوری چک، هلند و انگلیس با 10دوره حضور رتبه‌های بعدی هستند.
البته رکورد ژرمن‌ها به همین‌جا ختم نمی‌شود. آن‌ها سه قهرمانی و سه نایب‌قهرمانی، پرافتخارترین تیم این رقابت‌ها هستند. آن‌ها هم‌چنین تا پیش از آغاز این رقابت‌ها با 49 بازی، بیش‌ترین تعداد بازی در یورو را به‌نام خود ثبت کرده‌اند که از این تعداد 26 برد به دست آورده‌اند که این هم خودش رکورد دیگری از آن‌هاست!


سریع‌ترین هت‌تریک تاریخ یورو هم متعلق به «میشل پلاتینی»، ملی‌پوش سابق تیم ملی فرانسه است که در بازی فرانسه و یوگسلاوی در سال 1984 میلادی در فاصله‌ی 18 دقیقه به‌ثمر رساند. اما آیا رکورد او هم‌چنان دست‌نخورده می‌ماند؟


با این‌که ژرمن‌ها همه‌ی رکوردهای حضور را از آن خود کرده‌اند، اما رکورد بیش‌ترین گل زده در یورو از آن فرانسوی‌هاست. آن‌ها با 86 گل زده تا پیش از آغاز یورو 2020، رکورددار بیش‌ترین گل زده هستند. اما عجیب‌تر این‌که خروس‌های فرانسوی با  63 گل خورده، رکورد بیش‌ترین گل خورده را نیز به‌نام خود ثبت کرده‌اند. طبیعتاً پس از رقابت‌های این دوره و ثبت گل‌ها امکان افزایش این رکوردها توسط فرانسوی‌ها یا شکستن آن‌ها توسط سایر تیم‌ها هم وجود دارد.


تا پیش از آغاز این رقابت‌ها، سریع‌ترین گل تاریخ جام ملت‌های اروپا در ثانیه‌ی شصت و هفتم بازی روسیه و یونان در سال 2004میلادی با ضربه‌ی «دمیتری کریچنکو» به ثمر رسید و باید دید آیا این رکورد خواهد شکست؟


وقتی «گابور کرالی»، دروازه‌بان اسبق مجارستان با 40سال و 86 روز سن در بازی بلژیک و مجارستان در سال 2016 میلادی درون دروازه می‌ایستد، مسلماً رکورددار مسن‌ترین بازیکن تاریخ جام ملت‌های اروپا می‌شود!


«کریستیانو رونالدو»، ستاره‌ی تیم پرتغال در دوره‌ی گذشته توانست رکورد «ادوین فن‌درسار»، دروازه‌بان اسطوره‌ای هلند را شکسته  و دو رکورد را به‌نام خود بزند. 21  بازی در یورو و
1793 دقیقه حضور در زمین مسابقه. او هم‌چنین در سال 2016 توانست به رکورد جاویدان «میشل پلاتینی»، مهاجم اسطوره‌ای فرانسه با 9 گل زده در یورو برسد و می‌تواند در این دوره با افزایش رکوردهای خود، این سه رکورد مهم را  ارتقا دهد.


بازی شوروی و اسپانیا در سال 1964 میلادی در ورزشگاه سانتیاگو برنابئوی اسپانیا، رکورد پرتماشاگرترین بازی تاریخ جام ملت‌ها را دارد. قهرمانی اسپانیای میزبان را 79115 نفر از نزدیک دیدند. رکوردی که طبعاً در دوران کرونا شکسته نخواهد شد!

این خبر را به اشتراک بگذارید