• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
پنج شنبه 27 خرداد 1400
کد مطلب : 133351
+
-

آب کم است

آب کم است

بارها و بارها هرروز دست‌هایمان را می‌شوییم، هرچه را می‌خریم، می‌شوییم، دوش می‌گیریم، کولرها روشن هستند و بخواهیم یا نخواهیم مصرف آب بالا رفته است. هوا که گرم است، باران هم که کم باریده و بسیاری از نیروگاه‌های تولید برقمان هم آبی هستند. تابستان است و آب کم است.
به‌گزارش سازمان آب و فاضلاب استان تهران، امسال تنها سالی است که میزان بارندگی هیچ‌یک از استان‌های کشور حتی استان‌های شمالی به‌میزان بارندگی پارسال نرسیده و آمارهای رسمی بیانگر کاهش 37درصدی بارش‌های استان تهران نسبت به سال آبی گذشته است. از سوی دیگر گزارش‌های هواشناسی حاکی از آن است که دمای هوا در خرداد امسال تا پایان تابستان در بخش بزرگی از کشور، به‌طور میانگین یک درجه گرم‌تر از میانگین ۵۰‌ ساله است که این مسئله چالشِ بزرگِ «میزان تبخیر بیش‌تر منابع آبی!» را به‌وجود می‌آورد؛ همه‌ی این‌ها شرایطی را فراهم کرده که باید برای مصرف هرلیتر آب هم برنامه‌ریزی داشته باشیم.
از سوی دیگر پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو به نقل از «محمدحسن متولی‌زاده»، مدیرعامل توانیر اعلام می‌کند: «امسال شاهد رشد 20درصدی مصرف برق هستیم، و این میزان رشد در تاریخ صنعت برق ایران و شاید جهان بی‌سابقه است.»
متولی‌زاده به نقش رمزارزها در بالارفتن مصرف برق اشاره می‌کند، اما در عین حال معتقد است اگر همه در تنظیم دمای کولرهای گازی روی 25درجه یا استفاده از دور کند کولرهای آبی با صنعت برق همکاری و حتی یک لامپ اضافی را خاموش کنیم، مشکلی در تأمین برق وجود نخواهد داشت.
کنترل مصرف آب و برق کار زیاد سختی نیست؛ یک‌بار امتحان کنید!

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :