• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
سه شنبه 25 خرداد 1400
کد مطلب : 133220
+
-

مهر تأیید مصلحی بر ردصلاحیت هاشمی در سال92

به مصلحت نظام بود

شورای نگهبان
به مصلحت نظام بود


 8سال پس از انتخابات ریاست‌جمهوری سال1392، حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات دولت محمود احمدی‌نژاد روایت‌های غیررسمی‌ای که در محافل خبری و سیاسی درباره چند و چون رد صلاحیت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در آن انتخابات وجود داشت  را تأیید کرد.  پیش از این آیت‌الله هاشمی در ۱۲آبان۱۳۹۵ در دیداری با اشاره به انتخابات ریاست‌جمهوری سال۱۳۹۲ گفته بود: «وزیر وقت اطلاعات در زمان بررسی صلاحیت‌ها، به شورای نگهبان رفته و گفته بود با این اقبالی که روز‌به‌روز و بلکه ساعت به ساعت به ایشان می‌شود، با رأی بی‌سابقه‌ای می‌آید و همه رشته‌های ۱۰ساله ما را پنبه می‌کند»  
حیدر مصلحی که کاندیدای انتخابات میان‌دوره‌ای خبرگان در انتخابات هم شده است در گفت‌وگویی تصویری این روایت را تأیید کرد و گفت: «در انتخابات ریاست‌جمهوری1392، جلساتی داشتیم و بحث می‌شد که کف خیابان چگونه است. بالاخره‌ در جلسه‌ای گزارش دادم که براساس گزارشاتی که ما داریم در این انتخابات آقای هاشمی رأی می‌آورد. عزیزی هم در آن جلسه گفت یعنی چه؟ آیا بچه حزب‌اللهی‌ها می‌گذارند این اتفاق بیفتد؟ من گفتم کاری به بچه‌حزب‌اللهی‌ها ندارم، دارم بحث کف خیابان را براساس اطلاعاتم به شما می‌گویم. من هرجا هم تاکنون بوده‌ام براساس کف خیابان حرف می‌زنم؛ یعنی باید اطلاعات‌مان اینجوری باشد. اقدامی که کردم این بود که هزینه و فایده تأیید صلاحیت و ردصلاحیت ایشان را در 2صفحه نوشتم. من براساس مصالح نظام این کار را کردم. من هزینه و فایده تأیید و ردصلاحیت ایشان را براساس حفظ نظام نوشتم، نه چیز دیگر. نوشتم اگر ایشان تأیید شود این فواید را دارد و این هزینه‌ها را؛ اگر ردصلاحیت هم شود برای نظام این فواید را دارد و این هزینه‌ها را. بعد هم جمع‌بندی کردم که با توجه به موقعیت نظام و جمع‌بندی‌ای که وجود دارد، به مصلحت نظام است که ایشان ردصلاحیت شود. دلایل ردصلاحیت را هم آورده بودم. در جلسه شورای نگهبان هم حضور پیدا کردم و در آنجا دقیقا آنچه را که به جمع‌بندی رسیده بودم برایشان خواندم. فقهای شورای نگهبان و حقوقدانان شورای نگهبان هرچه گشتند تا یک  ان‌قلتی  به مجموعه من بیاورند که فلان جایش قابل‌قبول نیستند نتوانستند. خدا رحمت کند برخی از آن  اعزه  را که فوت کردند. آیت‌الله مومن، آیت‌الله شاهرودی و آیت‌الله یزدی جزو فقهای شورای نگهبان بودند. این عزیزان همگی گفتند نمی‌توانیم  ان‌قلتی  داشته باشیم. فقط یکی از حقوقدانان سؤالی را درباره شخص آقای هاشمی مطرح کرد، من گفتم دارم نظام را می‌گویم و به شخص کار ندارم. خیلی از گنده‌ها فدای نظام شدند. من می‌گویم حفظ نظام با ردصلاحیت ایشان این هزینه و این فایده را دارد.»

شورای نگهبان تکذیب کرد
 این موضع حیدر مصلحی که فضای مجازی و رسانه‌ای کشور را تحت‌تأثیر قرار داده است، از سوی شورای نگهبان بی‌پاسخ نماند و عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان در واکنش به این موضع مصلحی و در صفحه توییتر خود نوشت: «آقای مصلحی هرگز چنین مطلبی را در جلسه شورا بیان نکرد و نسبت به دیگر مطالب کلی ایشان نیز به‌شدت اعتراض شد و اعضا آن ‌را قبول نداشتند. نمی‌خواهم برخورد آقایان را در جلسه با ایشان بگویم. شورا گزارش نهادهای قانونی را بررسی می‌کند و نهایتا براساس تشخیص و رأی اعضا نتیجه اعلام می‌گردد.»

واکنش جهانگیری
اسحاق جهانگیری، رئیس ستاد انتخاباتی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در سال1392نیز در واکنش به همین فایل تصویری منتشر شده از حیدر مصلحی وزیر اطلاعات دولت محمود احمدی‌نژاد درخصوص ردصلاحیت‌ها در رشته توییتی نوشت: اظهارات دیرهنگام وزیر اطلاعات دولت دهم تامل برانگیز است، چه جریانی با چه رویکردی مصلحت نظام را در رد صلاحیت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی که به شهادت تاریخ از استوانه‌های انقلاب و نظام بود، می‌داند؟ براساس چه گزارش‌ها و مستنداتی درباره مهم‌ترین مسائل کشور حتی در شورای نگهبان تصمیم‌سازی‌ و تصیم‌گیری می‌شود؟ با اندیشه انقلاب، منطق جمهوریت و قانون اساسی میزان رأی مردم و انتخاب مدیران توانمند حق آنان است، چه مصلحتی بالاتر از این برای ایران؟ او افزود: به‌عنوان رئیس ستاد مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در انتخابات ریاست‌جمهوری ٩٢، از شورای محترم نگهبان می‌خواهم که برای جبران حقوق پایمال شده و احترام به افکار عمومی به جای هرگونه پاسخگویی غیرمؤثر، اقدام به انتشار فیلم و صوت کامل آن جلسه مهم کند.

   محسن هاشمی از رهبر انقلاب تظلم‌خواهی کرد
 به‌دنبال بازتاب گسترده سخنان مصلحی، محسن هاشمی‌رفسنجانی، پسر ارشد آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی، طی نامه‌ای به رهبر انقلاب از عملکرد شورای نگهبان تظلم‌خواهی کرد. او در بخشی از این نامه خطاب به مقام معظم رهبری آورده است: مستحضرید که آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی پس از عدم‌تأییدشان در شورای نگهبان، فرمودند: وزیر اطلاعات وقت به شورای نگهبان آمده و توضیحاتی درباره رشد آرایم در نظرسنجی‌ها داده و گفته اگر مرا تأیید کنند، همه رشته‌های 10ساله پنبه خواهد شد. سخنگوی شورای نگهبان این اظهارات را ساده‌انگارانه قلمداد و تکذیب نمود، اما اکنون وزیر وقت اطلاعات گفته است: «در شورای نگهبان گفتم براساس گزارشات از کف خیابان در سال ۹۲ آقای رفسنجانی پیروز انتخابات می‌بود. جمع‌بندی من این بود که با توجه به شرایط نظام، مصلحت این بود ایشان رد صلاحیت شوند و دلایل آن را توضیح دادم.»  محسن هاشمی در ادامه این نامه آورده است که حال این روزها در جریان عدم‌احراز صلاحیت برخی از کاندیداهای این دوره ریاست‌جمهوری نیز حضرتعالی فرمودید، ظلم و جفا شده و خواستار جبران توسط دستگاه‌های مسئول شدید، ولی متأسفانه هیچ اقدامی صورت نگرفت. من نیز مانند تعدادی از بزرگواران برای آنکه در فضای انتخابات تأثیر منفی نگذارم، سکوت کردم، اما اکنون که این مسائل صراحتا درباره آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی مطرح گردیده، از جنابعالی درخواست تظلم‌خواهی دارم.

این خبر را به اشتراک بگذارید