• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
سه شنبه 25 خرداد 1400
کد مطلب : 133207
+
-

پیروز حناچی در گفت‌وگوی مجازی با کارکنان و مدیران شهری تحولات رخ داده در پایتخت را تشریح کرد

تحول در تهران با رویکرد انسان‌محوری و عدالت

تحول در تهران با رویکرد انسان‌محوری و عدالت

شهردار تهران روز گذشته در گفت‌وگوی زنده و اینترنتی با کارکنان و مدیران شهری، دستاوردهای دوره پنجم مدیریت شهری را تشریح کرد و گفت که سند «تحویل و تحول شهرداری تهران» ارائه‌شده به شورای شهر تهران حول این محور است که چه تحویل گرفتیم و الان که آخر دوره پنجم شوراست چه چیزی و با چه تغییراتی تحویل می‌دهیم. به گزارش همشهری، انضباط ساخت‌وساز و بهسازی کالبدی، عدالت توزیعی، رویکرد انسان‌محوری، توسعه زیرساختی و تسهیل ترافیک، مالیه شهرداری، ارتقای کارایی سازمان، مشارکت اجتماعی و رضایت شهروندی، ایمنی و محیط‌زیست پایدار، حفاظت از میراث طبیعی و تاریخی شهر، هوشمندسازی و شفافیت، 9محور سند تحویل و تحول شهر تهران هستند که پیروز حناچی آنها را تشریح کرد. خلاصه سخنان شهردار تهران را در ادامه می‌خوانید.
 1-انضباط ساخت‌وساز و بهسازی کالبدی: مهار رشد بی‌رویه بلند‌مرتبه‌سازی‌ نسبت به دوره قبل و کاهش ۹۰درصدی زیربنای پروانه‌ها، دستاورد این دوره مدیریت شهری است که البته نمی‌توان گفت همه اینها برنامه‌ریزی ما بوده، بلکه شرایط رکود هم تأثیرگذار بوده اما ما این تهدید را به فرصت تبدیل کردیم. همچنین ۱۶هزار و ۴۶۴هکتار از اراضی شهر در سال‌های۹۶ تا ۹۹ تعیین تکلیف شدند و برنامه‌ریزی در این اراضی به‌واسطه نوع زیرپهنه و ضوابط ناظر در طرح تفصیلی تعیین تکلیف نشده بودند که با تدوین مصوبات مرتبط، نیمی از آن تعیین تکلیف شده‌ و نیمی دیگر در آخر دوره به نتیجه می‌رسد.
2-عدالت توزیعی: یکی از اهدافی که شورای شهر و شهرداری روی آن سرمایه‌گذاری بسیاری انجام داد، موضوع مناسب‌سازی‌ برای حضور همه شهروندان در فضاهای شهری بود. شهرداری در بازارها و میادین، بوستان‌ها، معابر، پیاده‌راه‌ها، ساختمان‌های عمومی، ایستگاه‌های اتوبوس و نصب پله برقی و آسانسور در مترو، اقدامات گسترده‌ای در حوزه مناسب‌سازی‌ انجام داده است. البته نگاه شهرداری این بود که شهر تنها برای کسانی که از ویلچر استفاده می‌کنند مناسب‌سازی‌ نشود، بلکه همه کسانی که نیازمند مناسب‌سازی‌ شهر هستند ازجمله سالمندان و نابینایان، ناشنوایان، کم‌توانان، زنان باردار، معلولان و... بتوانند از امکانات فراهم شده استفاده کنند.
3-توسعه زیرساختی و تسهیل ترافیک: بعد از حدود چند دهه، ۳۰بهمن۱۳۹۸، طرح جامع حمل‌ونقل ریلی در شورای‌عالی شهرسازی و معماری تصویب شد. علاوه بر این اقدام ارزشمند، بهره‌برداری از ۴۰کیلومتر مسیر متروی جدید شامل ۱۳.۵ کیلومتر در خط۷ بخش میانی و شمالی و ۲۶.۵کیلومتر از بخش میانی و شمالی خط۶ هم از دستاوردهای مهم در این دوره مدیریت شهری است. به‌کارگیری ۲۱۶دستگاه اتوبوس دوکابین و ۱۷۸دستگاه مینی‌بوس، بازسازی و تعمیرات اساسی ۵۵۵دستگاه اتوبوس دوکابین و تک‌کابین و برنامه‌ریزی برای خرید ۸۰دستگاه اتوبوس دوکابین، ۱۲۰اتوبوس تک‌کابین و ۱۰۰دستگاه میدل‌باس(اتوبوس کوچک) و ۵۰دستگاه اتوبوس برقی از طریق ایران‌خودرو‌دیزل، هم اقدامات انجام‌شده در شبکه اتوبوسرانی هستند.
4-هوشمندسازی و شفافیت: در حوزه هوشمندسازی‌ تحولی عظیم ایجاد شد. فعالیت سامانه تهران من با بیش از ۲میلیون کاربر از اتفاقات مهم این دوره است که با وجود کرونا نقش بزرگی در الکترونیکی‌کردن کارها داشت. در سامانه شفافیت ۱۶۰گزارش، ۹داشبورد اطلاعاتی، ۱۹۹۳پژوهش مطالعاتی و ۱۶۲آدرس کیوسک گلفروشی، ۱۰۴۷آدرس کیوسک مطبوعاتی منتشر شده و شهرداری تلاش کرد این دوره، دوره متفاوتی باشد که نشان دادیم می‌شود شهر را نفروخت و بدون صدمه به شهر و حقوق مردم، شهر را مدیریت کرد.
5-مشارکت اجتماعی و رضایت شهروندی: توسعه زیرساخت‌ها و کنترل آسیب‌های اجتماعی و توسعه گرمخانه‌ها، اقدامات مهم شهرداری تهران هستند. در چند سال اخیر میزان ظرفیت گرمخانه‌ها تا ۲هزار تخت افزایش پیدا کرده است و از این‌رو زمستان‌ها شاهد فوت کارتن خواب‌ها و بی‌خانمان‌ها نبودیم. همچنین در این دوره ظرفیت شناسایی و جذب آسیب‌دیدگان اجتماعی از ۱۶۹۸۶نفر به ۵۹۱۰۶نفر افزایش داشته است. در راستای رضایتمندی شهروندان هم شاهد کاهش ۶۵درصدی میانگین زمان پاسخگویی به مردم در سامانه۱۳۷ هستیم که این زمان از ۱۸۲ساعت در سال ۹۵ به ۶۳ساعت در سال ۹۹ کاهش یافته است. در سامانه 1888 هم با کاهش 57درصدی، میانگین زمان پاسخگویی از ۸۲روز به ۲۴روز کاهش  داشته است.
6- ارتقای کارایی سازمان: در راستای ارتقای کارایی سازمان، چابک‌سازی‌ نیروی انسانی انجام شده است. شهریور سال96 شهرداری حدود 68‌هزار و 127پرسنل داشت که با چابک‌سازی‌ این تعداد، به 59هزار و ‌47پرسنل رسید. همچنین افزایش کیفیت نیروی انسانی در این دوره رخ داد و نرخ تغییر در دیپلم و زیر دیپلم منهای ۳۷.۵درصد، فوق دیپلم ۱۹.۴درصد، لیسانس ۱۵.۳درصد و دکتری ۹۶درصد افزایش داشته و ارتقای کارایی شهرداری تهران از ۵۳ درصد به ۶۵ درصد افزایش پیدا کرده است.
 7-ایمنی و محیط‌زیست پایدار: در بخش اعتبارات حوزه ایمنی و تاب‌آوری شهری و کاهش سهم اعتبارات نامرتبط با وظایف ذاتی شهرداری در سال‌های۹۲ تا ۹۵ حدود ۷درصد کل بودجه و ۱۸صدم درصد سهم آتش‌نشانی و ۱۲صدم درصد سهم مدیریت بحران بود. با تغییر این نرخ‌ها سهم اعتبارات و کمک به بخش‌های نامرتبط منهای ۸۵درصد، سهم آتش‌نشانی ۶۶درصد و سهم مدیریت بحران نسبت به دوره قبل ۵۸درصد افزایش یافت.
8- حفاظت از میراث طبیعی و تاریخی شهر: احیای درختان چنار خیابان ولیعصر اقدام مهمی بود که با پیگیری‌های مدیریت شهری دوره پنجم محقق شد. خیابان ولیعصر ثبت ملی شده و شهرداری در تلاش است تا ثبت جهانی شود. در همین راستا حدود ۳هزار و ۵۰۰اصله درخت با بن ۱۲سال در خیابان ولیعصرکاشته شد که بیش از ۹۹درصد آنها، ریشه‌شان گرفته است. همچنین در راستای این محور21باغ و اراضی مشجر، تملک و به بوستان‌های عمومی در مناطق مختلف از جمله مناطق کم‌برخوردار تبدیل شده است.
9-مالیه شهرداری: از سال۱۳۹۲ تا شهریور ۱۳۹۶، شهرداری تهران حدود ۵هزار و ۳۸میلیارد تومان بدهی و ۹هزار و ۷۵۳ میلیارد تومان دریافت تسهیلات داشته و ۷هزار و ۱۰۹میلیارد تومان هم پرداخت کرده است. همچنین با منابعی که از نیمه دوم۱۳۹۶ تا ۱۳۹۹در اختیار داشتیم، برخلاف وجود کرونا و شرایط تحریم، نسبت به دوره۱۳۹۲ تا ۱۳۹۵، حدود ۴۲درصد شهر ارزان‌تر اداره شد. البته شرمنده‌ایم و می‌دانیم که به کارکنان شهرداری در این وضعیت فشار آمده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید