• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
دو شنبه 24 خرداد 1400
کد مطلب : 133102
+
-

افزایش صادرات غیرنفتی ایران

حجم تجارت خارجی غیرنفتی کشور در اردیبهشت‌ماه به ۱۱ میلیون و ۹۰۰ هزار تن به ارزش 7 میلیارد و ۸۳ میلیون دلار رسید


سخنگوی گمرک با بیان اینکه میزان صادرات کشور در اردیبهشت‌ماه ۲۷.۵درصد نسبت به‌مدت مشابه پارسال افزایش یافت، گفت: تجارت خارجی غیرنفتی کشور در اردیبهشت‌ماه به ۱۱میلیون و ۹۰۰هزار تن به ارزش 7میلیارد و ۸۳میلیون دلار رسید.
به گزارش ایرنا، روح‌الله لطیفی گفت: تجارت خارجی غیرنفتی ۲ماهه کشور به ۲۲میلیون و ۲۰۰هزار تن کالا به ارزش ۱۲میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار رسید که ۱۱میلیون و ۹۰۰هزار تن به ارزش 7میلیارد و ۸۳میلیون دلار آن مربوط به اردیبهشت‌ماه است.
وی افزود: از این میزان تجارت خارجی در اردیبهشت‌ماه، 8میلیون و ۵۷۹هزار تن به ارزش 3میلیارد و ۳۵۲میلیون دلار مربوط به صادرات کالاهای ایرانی و 3میلیون و ۳۲۱هزار تن به ارزش 3میلیارد و ۷۳۱میلیون دلار مربوط به واردات کالا به کشور است.
لطیفی با اشاره به رشد ۴۸درصدی ارزش صادرات در ۲‌ماه نخست سال‌جاری نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته، تصریح کرد: در اردیبهشت‌ماه نسبت به فروردین‌ماه با ۲۷۷هزار تن کالا و ۳۸۴ میلیون دلار فروش بیشتر، رشد ۳.۳درصدی در وزن و ۱۳درصدی در ارزش را شاهد بودیم.
وی افزود: در واردات نیز یک‌میلیون و ۲۸۰هزار تن کالا با ارزشی بیشتر از ۹۳۷میلیون دلار نسبت به فروردین‌ماه ثبت شد که شاهد رشد ۶۲.۵درصدی در وزن و ۳۳.۵درصدی در ارزش بودیم.
سخنگوی گمرک درخصوص تجارت کشور در اردیبهشت ماه، تأکید کرد: در رویه صادراتی اردیبهشت‌ماه امسال نسبت به سال گذشته، ۷۲۰میلیون دلار کالا بیشتر صادر شد که معادل رشد ۲۷.۵درصدی بود. در واردات نیز ۵۹۵میلیون دلار کالا معادل ۱۹درصد رشد را تجربه کردیم. البته در وزن در هردو بخش کاهش ۵۳۱هزار تنی و ۶۱۲هزار تنی را شاهد بودیم، به‌طوری که ۶درصد وزن صادرات و ۱۵.۵درصد وزن واردات کاهش یافت.
وی درخصوص مقاصد صادراتی کالاهای ایرانی در اردیبهشت۱۴۰۰، گفت: چین با 2میلیون و ۳۹۹هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۸۹میلیون دلار، عراق با یک میلیون و ۵۸۶هزار تن به ارزش ۵۲۵ میلیون دلار، امارات با یک‌میلیون و ۲۰۵هزار تن به ارزش ۴۳۲میلیون دلار، ترکیه با ۱۹۳هزار تن به ارزش ۲۱۱میلیون دلار و افغانستان با ۴۵۹هزار تن به ارزش ۱۹۰میلیون دلار، 5مقصد اول کالاهای صادراتی کشور در اردیبهشت‌ماه بودند.
وی افزود: امارات با ۹۵۳هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۵۵میلیون دلار، چین با ۲۴۰هزار تن به ارزش ۸۳۲میلیون دلار، ترکیه با ۴۰۹هزار تن به ارزش ۳۹۵میلیون دلار، سوئیس با ۳۰۰هزار تن به ارزش ۲۲۷میلیون دلار و آلمان با ۱۱۸.۵هزار تن به ارزش ۱۷۱میلیون تن، 5شریک ایران برای تامین کالاهای مورد نیاز کشور بودند.
براساس اعلام گمرک، در ۱۲ماهه سال۹۹ در مجموع ۱۴۵میلیون و ۷۰۰هزار تن کالا به ارزش ۷۳میلیارد دلار از مبادی کشور صادر و وارد شده است که سهم صادرات ۱۱۲میلیون تن به ارزش ۳۴میلیارد و ۲۵۶میلیون دلار و سهم واردات ۳۴میلیون و ۴۰۰هزار تن به ارزش ۳۸ میلیارد و ۴۰۰میلیون دلار بوده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید