• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
دو شنبه 24 خرداد 1400
کد مطلب : 133076
+
-

واکسن؛ شرط عراق برای بازگشایی مرزها به روی ایران

گردشگری
واکسن؛ شرط عراق برای بازگشایی مرزها به روی ایران

سید عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان که در قالب هیأتی به عراق سفر کرده است در دیدار با حسن ناظم،  وزیر فرهنگ، گردشگری و آثار باستانی عراق پیشنهاد کرد که درهای عتبات عالیات در کربلا، نجف و کاظمین به روی گردشگران زیارتی ایران باز شود تا آنها برای زیارت به عراق سفر کنند. او گفته است که این پیشنهاد براساس تمایل ایرانی‌ها برای سفر زیارتی به عراق مطرح می‌شود. درخواست سخنگوی وزارت خارجه کشورمان از وزیر فرهنگ عراق اما با شرط و شروط طرف عراقی درباره امکان بازگشایی مرزهای عراق به روی گردشگران مذهبی ایران مواجه شد.
به گزارش همشهری، حسن ناظم، وزیر فرهنگ، گردشگری و آثار باستانی عراق اعلام کرده است، به سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان گفت: عراق و ایران روابط فرهنگی، تمدنی و هنری مشترک دارند و تمایل زیادی برای تعمیق این روابط وجود دارد. اما این روابط به همراه گردشگری مذهبی 2 کشور تحت‌تأثیر همه‌گیری کرونا در جهان قرار گرفته است. حسن ناظم اعلام کرد: آنچه روابط فرهنگی ایران و عراق را متاثر کرده است همه‌گیری کروناست و موضوع واکسیناسیون می‌تواند این روابط را بازگرداند. پیشنهاد و درخواست عباس موسوی از وزیر فرهنگ عراق برای بازگشایی مرزهای آن کشور به روی گردشگران مذهبی ایران در شرایطی مطرح شد که وزیر فرهنگ عراق شرط آن کشور برای میزبانی از گردشگران مذهبی ایران و حتی توسعه تعاملات فرهنگی بین ایران و عراق را انجام هر چه سریع‌تر واکسیناسیون در 2 کشور اعلام کرد.
بدین‌ترتیب قرار است درصورت انجام واکسیناسیون در ایران گردشگران مذهبی براساس توافقنامه همکاری دوجانبه بین ایران و عراق که به امضای وزرای گردشگری 2 کشور رسیده است، امکان سفر اتباع 2کشور به خاک خود را فراهم کنند.
در این جلسه قرار شد، ایران و عراق پس از انجام واکسیناسیون و برپایی جلسات کارشناسی و فنی با توجه به همه‌گیری کرونا پذیرای گروه‌های محدود از گردشگران واکسینه شده یکدیگر باشند.

این خبر را به اشتراک بگذارید