• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 24 خرداد 1400
کد مطلب : 133077
+
-

سند فرهنگ حفاظت از محیط‌زیست رونمایی شد

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست: ایران جزو 10کشور اول تولید‌کننده گازهای گلخانه‌ای جهان است

«سند برنامه ارتقای فرهنگ حفاظت از محیط‌زیست»، صبح دیروز با حضور عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست و عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی رونمایی شد و با تصویب و ابلاغ این سند برای نخستین بار موضوع محیط‌زیست به شورای فرهنگ عمومی کشور وارد شد.
به گزارش سازمان حفاظت محیط‌زیست، براساس این سند 7راهبرد و 54اقدام با هدف هم‌افزایی بین دستگاهی و افزایش مشارکت بین بخشی و بین دستگاهی برای ترویج فرهنگ حفاظت از محیط‌زیست تدوین شده است تا در کارگروهی با حضور 20دستگاه تأثیرگذار بر حوزه فرهنگ عمومی کشور در کارگروه‌های این سند، دستیابی به توسعه پایدار از مسیر توجه به محیط‌زیست فراهم شود.
عیسی کلانتری اما در مراسم رونمایی از سند ارتقای فرهنگ حفاظت از محیط‌زیست از تصمیمات ضد محیط‌زیستی برخی از سیاستگذاران و تصمیم‌گیران کشور به‌شدت انتقاد کرد و گفت: متأسفانه اهداف کوتاه‌مدت در کشور بر منافع بلندمدت غالب شده و برای تولید 4 کیلو موادغذایی محیط‌زیست را قربانی می‌کنیم.
رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست افزود: در برنامه ششم توسعه آمده است که کشور باید95  درصد در تولید محصولات کشاورزی خودکفا باشد. این یعنی بیلان منفی آب 3 برابر امروز شود. او با اشاره به پیوستگی محیط‌زیست در کره زمین گفت: اگر مزرعه‌ای در عراق رها شود، گردوغبار آن تا ایران خواهد آمد و از ایران به سمت چین خواهد رفت.
رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست که روزهای گذشته از مصائب محیط‌زیستی ایران پرده برداشت و نسبت به محو ایران در ابر بحران‌های محیط‌زیستی هشدار داده بود، این‌بار به رتبه ایران در میان کشورهای تولید‌کننده گازهای گلخانه‌ای اشاره کرد و گفت: ایران جزو ۱۰کشور اول تولید‌کننده گازهای گلخانه‌ای جهان است که اجلاس آب و هوایی پاریس را نیز نپذیرفته است. او گفت: رهبر انقلاب از ۲۵سال  پیش در سخنرانی‌های خود بر این موضوع تأکید کرده‌اند که شدت انرژی باید در کشور کاهش یابد. این یعنی انرژی کمتری باید در کشور مصرف شود و از آلودگی کره ‌زمین جلوگیری شود. کلانتری با اعلام این موضوع که ۴۰سال قبل ۱۳۲میلیارد مترمکعب آب تجدیدپذیر در کشور وجود داشت افزود: اکنون ۴۰میلیارد مترمکعب از آب تجدیدپذیر کشور کاسته شده و معنای این جمله آن است که به توسعه پایدار توجه نداریم و این واژه را شوخی گرفته‌ایم. رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست تأکید کرد: مردم متوجه می‌شوند که باید برای ادامه زندگی فرزندان شان در این سرزمین به حفظ محیط‌زیست توجه کنند،  اما نیاز داریم این توجه را به تصمیم‌گیران هم منتقل کنیم تا منافع بلندمدت کشور قربانی نشود.
سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در مراسم رونمایی از سند برنامه ارتقای حفاظت از محیط‌زیست که به‌صورت مجازی برگزار شد تأکید کرد: قبح تخریب محیط‌زیست باید بالا باشد تا بتوان بازدارندگی لازم در تخریب محیط‌زیست را ایجاد کرد.
او گفت: ایران یکی از کشورهای حادثه‌خیز طبیعی است که مسائل زیست‌محیطی، تأثیر زیادی در شدت و گسترش حوادث طبیعی دارند که سیلاب‌های سال ۹۸ نمونه‌ای از این تأثیر است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی آلودگی هوا، افزایش از بین رفتن گونه‌های گیاهی و جانوری، کاهش منابع آبی و فرسایش خاک را معضلات زیست‌محیطی کشور اعلام کرد و افزود: نیمی از جمعیت کشور با مشکل گردوغبار و ذرات معلق دست و پنجه نرم می‌کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید