افزایش مجازی قیمت خودرو درعین رکود معاملات
گزارش میدانی همشهری ازقیمت انواع خودروهای پرتیراژ داخلی در آگهی فروش فضای مجازی بیانگر افزایش 2 تا 9 میلیون تومانی قیمت این خودروها نسبت به 3هفته پیش با وجود تشدید رکود حاکم بر بازار خودرو و فضای انتظار نتایج انتخابات ریاست جمهوری و مذاکرات سیاسی است
قیمتسازی مالکان خودروهای صفر کیلومتر در فضای مجازی و عرضه قطره چکانی محصولات خودروسازان به بازار موجب شد تا با رشد نسبی قیمت ارز، نرخ انواع خودروهای پرتیراژ داخلی در آگهیهای فروش اینترنتی، افزایش 2تا 9میلیون تومانی نسبت به 3 هفته پیش را تجربه کند.
به گزارش همشهری، فعالان صنفی و متقاضیان خرید و فروش خودرو در حالی از افت شدید میزان معاملات و نبود مشتری برای خودرو بهدلیل نتایج مبهم مذکرات سیاسی و انتظار نتایج انتخابات ریاستجمهوری خبر میدهند که طی 3 هفته گذشته، افزایش نسبی نرخ ارز و خبرهای منتشر شده در مورد روند مذاکرات سیاسی، زمینه سیر صعودی قیمت انواع خودروهای پرتیراژ داخلی را در آگهیهای خرید و فروش فضای مجازی فراهم کرده است. این افزایش قیمت در حالی است که محدود طرحهای پیش فروش محصولات ایران خودرو برای عرضه 3 خودرو و سایپا برای پیش فروش 5 محصول از طریق قرعه کشی بهدلیل اختلاف زیاد قیمت مصوب کارخانه و حاشیه بازار این خودروها باز هم با اقبال خریداران مواجه شد؛ بهنحوی که در طرح پیش فروش و فروش فوقالعاده خردادماه ایران خودرو برای عرضه 11هزار دستگاه خودرو از 3 محصول پژوپارس سال، پژو 207 پانوراما اتوماتیک و دنا پلاس اتوماتیک توربو شارژ، بیش از 3میلیون و 100هزار متقاضی و برای عرضه۲۵ هزار خودرو شامل 5محصول سایپا (تیبا صندوقدار، تیبا۲، ساینا دندهای،
کوئیک. اس و ساینا. اس) ۳۰۸ هزار و ۶۹۰ نفر شرکت کردند که ۳۰۴ هزار و ۱۹۲ نفر واجد از این متقاضیان واجد شرایط شناخته شدند. اقبال مشتریان به مشارکت در محدود طرحهای بخت آزمایی فروش فوقالعاده و پیش فروش محصولات 2خودروساز بزرگ کشور بهدلیل اختلاف قیمت 50تا بیش از 100میلیون تومانی نرخ کارخانه و حاشیه بازار این خودروها در شرایطی است که بهگفته فعالان بازار اکنون تقاضای مؤثری برای خرید در بازار بیرمق خودرو وجود ندارد. علاوه بر آن بازار خودروهای کارکرده و دست دوم خارجی متأثر از تداوم ممنوعیت واردات، کاهش قدرت خرید مردم و نوسان نرخ ارز بیمشتری شده و این روزها تنها کسانی اقدام به فروش خودرو میکنند که بهدلیل احتیاج به پول، خودروی خود را زیر قیمت اعلام شده عرضه می کنند.
دنده معکوس پرتیراژها برای گرانی
بررسی قیمت انواع خودروهای پر تیراژ داخلی در آگهیهای خرید و فروش فضای مجازی مانند دیوار بیانگر افزایش قیمت اغلب خودروهای کارکرده و صفر کیلومتر داخلی است؛ بهنحوی که قیمت خودروهای صفرکیلومتر رشد 2تا 9میلیون تومانی را تجربه کرده و قیمت هر دستگاه پراید ۱۱۱ با افزایش 2میلیون تومانی به 133میلیون، پراید 131با رشد 4میلیون تومانی به 119میلیون و پژو ۲۰۶ تیپ ۲ مدل ۱۴۰۰ با افزایش 9میلیون تومانی قیمت به 212میلیون تومان افزایش یافته است.
همچنین قیمت سایپا ۱۳۲ مدل 98با افزایش 2میلیون تومانی به 120میلیون تومان، ساینا با افزایش 2میلیون تومانی به 145میلیون تومان و کوئیک دندهای مدل 1400با رشد 3میلیون تومانی قیمت به 151میلیون تومان رسیده است. قیمت سمند LX ساده مدل1400 با 8میلیون و700هزارتومان افزایش به 193میلیون، تیبا ۲ با رینگ فولادی با افزایش قیمت 8میلیون تومانی به 137میلیون، تیبا صندوق دار با رشد 2میلیون تومانی به 127میلیون، پژو 405با رشد 9میلیون تومانی به 198میلیون، پژو 206تیپ 5با افزایش 3میلیون تومانی به 258میلیون تومان رسیده. قیمت پژو پارس نیز به 232میلیون، پژو ۲۰۶ صندوق دار V8 با رشد 2میلیون تومانی به 261میلیون، پژو ۲۰۷ دنده اتوماتیک با افزایش 9میلیون تومانی به 397میلیون، دنا معمولی با افزایش 8میلیونی به 275میلیون و رانا ال ایکس با رشد 4میلیون تومانی قیمت به 202میلیون تومان افزایش یافته است، اما در بازار خودروهای مونتاژ داخلی قیمت هایما اس7توربو در بازار 660میلیون تومان اعلام میشود که تغییر چندانی نداشته و قیمت کیا سراتو 2000آپشنال به 785میلیون، تندر 90مدل E2 به333میلیون، تندر پلاس اتوماتیک به 450میلیون تومان رسیده است.
کاهش شدید عرضه، عامل قیمتسازی خودرو
یک کارشناس صنعت خودرو در گفت و گو با همشهری با اشاره به رشد قیمت خودروهای پرتیراژ در فضای مجازی عدمعرضه خودرو جدید به بازار به بهانه دعوای خودروسازان با شورای رقابت را عامل این گرانی دانست و گفت: واقعیت آن است که از ابتدای امسال حجم تحویل خودرو از طریق طرحهای فروش فوری و پیش فروش خودروسازان بسیار کم شده است چرا که حجم خودروهایی که در قالب طرح فروش فوری عرضه شده و سند آزاد داشته باشند بسیار کم شده است؛ این در حالی است که اکنون در بازار خودرو عملا معاملهای انجام نمیشود و قیمتهای اعلام شده در فضای مجازی نیز فقط در حد پیشنهاد است.
فربد زاوه افزود: اگر دیدگاه علیرضا رزم حسینی، وزیر صمت در مورد دپوی 450هزار خودرو از سال گذشته در پارکینگها را بپذیریم، این امر بدان معناست که از مجموع تولید حدود یک میلیون دستگاه خودرو در سال گذشته تنها حدود 550هزار دستگاه خودرو مصرفکننده داشته است و اینگونه نبوده که کمبود خودرو در بازار عامل گرانی باشد. او افزود: به بیان دیگر حجم واقعی بازار خودرو 550هزار دستگاه خودرو بوده و اگر این آمار را مبنا قرار دهیم نیازی به تولید خودرو در سالجاری نداریم و با این روند باید قیمتها ریزش کرده و خودروسازان ورشکست شوند. زاوه افزود: سند بسیاری از خودروهای پیش فروش شده سال گذشته که سند آن آزاد نبوده است، امسال آزاد میشود و عملا محصولات جدید کارخانههای خودروسازی نمیتوانند با محصول قبلی خود که سال گذشته به پارکینگها رفته رقابت کنند؛ مثلا ایران خودرو که پژو 206تیپ دو را به قیمت 60میلیون تومان در سال گذشته تولید کرده و اکنون این خودرو در پارکینگ موجود است نمیتواند خودروی تولید شده را با هزینه و قیمت جدید در بازار به فروش برساند.
تشدید رکود و سونامی انصراف خودرو
کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه اگر عرضه خودرو در بازار بهدلیل رشد تولید و فروش خودروهای جدید و سرازیر شدن خودروهای مانده در پارکینگ به بازار افزایش یابد نیز کسی از ایران خودرو یا سایپا خودرو نمیخرد، گفت: با این روند مشتریان ترجیح میدهند خودرو را از بازار آزاد بخرند که قابل به نام شدن و نقل و انتقال است.
بهگفته زاوه، اگر این آمار درست باشد بعد از انتخابات ریاستجمهوری، خودروسازان با فاجعه فروش محصولات خود مواجه خواهند شد و سونامی انصراف و عدمامکان فروش در بازار خودرو در راه است. او افزود: اگر بپذیریم که برای 206با قیمت حدود 200میلیون تومانی در حاشیه بازار حداکثر تقاضا 500هزار دستگاه وجود دارد با افزایش عرضه این خودرو بهدلیل فروش محصولات تولیدی ایران خودرو در سال جدید، مردم ترجیح میدهند تا خودروهایی را که دارای سند آزاد هستند از بازار خریداری کنند.
او تأکید کرد: بهنظر نمیرسد که این آمار وزیر صمت از تیراژ تولید و عرضه خودرو در سال گذشته درست باشد چرا که درصورت صحت این آمار معضل اصلی بازار امسال خودروهای پرتیراژ داخلی، نبود امکان فروش توسط خودروسازان و سونامی انصراف از خودروهای ثبت نامی خواهد بود چرا که خودروهایی که قبلا مردم خریداری کرده و اکنون با گذشت یکسال سند آن آزاد شده قابل عرضه به بازار خواهند بود و بدیهی است که در چنین شرایطی مشتریان ترجیح میدهند خودروهایی را در حاشیه بازار خریداری کنند که سند آن آزاد است و می توانند به آسانی به نام بزنند تا اینکه بخواهند خودرو صفر کیلومتری را خریداری کنند که تا یکسال دیگر امکان نقل و انتقال و به نام زدن سند آن را ندارند.