• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
دو شنبه 24 خرداد 1400
کد مطلب : 133066
+
-

بازگشت دلار به کانال 24هزار تومان

به‌دنبال بروز تردید در احیای برجام، قیمت دلار دوباره به کانال 24هزار تومان برگشت

دلار
بازگشت دلار به کانال 24هزار تومان

مخابره خبر‌هایی از مذاکرات وین که می‌تواند چالشی بر سر انجام یک توافق جامع بر سر پرونده هسته‌ای ایران باشد، منجر به این شد که قیمت دلار دیروز دوباره وارد کانال 24هزار تومان شود.
به گزارش همشهری، این روز‌ها نبض چهارراه استانبول در وین می‌زند؛ هر نوع خبری از مذاکرات هسته‌ای به سرعت قیمت دلار و به‌دنبال آن سایر ارز‌ها را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. با این حال گمان می‌رود همزمانی این رویداد با سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری روند پیشرفت در این مذاکرات را تحت‌تأثیر قرار داده است؛ چراکه به‌نظر می‌رسد تصمیم طرف آمریکایی منوط به نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری است؛ هر چند تهران و واشنگتن هر دو تأثیر انتخابات ریاست‌جمهوری را بر مذاکرات هسته‌ای در وین کتمان می‌کنند، اما برخی اطلاعات نشان می‌دهد که فضای انتخابات ریاست‌جمهوری بر سر مذاکرات هسته‌ای در وین سایه افکنده و حتی این احتمال وجود دارد که در جریان احیای برجام خلل ایجاد کند. گویا آمریکا نگران آن است که درصورت پیروزی جناح تندرو در ایران امضای برجام نتایج ملموسی برای آنها نداشته باشد. طرفداران نگاه به شرق در ایران در طول سال‌های گذشته کارکرد برجام را زیر سؤال برده و حتی از تحریم‌ها به‌عنوان نعمت یاد کرده‌اند. مشخص نیست نحوه مواجهه این نگاه سیاسی درصورت پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری با برجام چگونه خواهد بود؛ به همین دلیل برخی تحلیلگران برآورد می‌کنند تا قبل از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در روز جمعه این مذاکرات به نتایج ملموسی دست پیدا نخواهد کرد.

تردید در مذاکرات
یک اظهارنظر در خصوص مذاکرات هسته‌ای دیروز تردید‌ها را نسبت به احیای برجام بیشتر کرد و منجر به رشد قیمت دلار شد. عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه دیروز درباره نتایج مذاکرات هسته‌ای در وین گفت: اختلاف‌نظر‌ها میان تهران و واشنگتن زیاد نیست، اما اساسی است. نوبت طرف‌های مقابلمان است که تصمیمات سخت خود را بگیرند. او افزود: آماده‌ایم مذاکرات را تا زمانی که آنها بتوانند به تصمیم برسند، ادامه بدهیم.
مذاکره‌کننده ارشد ایران در وین یک روز قبل هم در سخنانی تند نسبت به طرف غربی گفته بود: ترامپ رفته است، اما تحریم‌های غیرقانونی و جنایت‌بار او همچنان برقرار هستند. نیازی به اشک تمساح نیست؛ وقتی که تلاش‌های آمریکا برای تحمیل رنج و مصیبت به ٨٢ میلیون ایرانی ادامه دارد. تروریسم اقتصادی، آن هم در بحبوحه بیماری کرونا، جنایت علیه بشریت است. همزمان مجید تخت‌روانچی،  نماینده دائم ایران در سازمان ملل هم سخنان عراقچی را تکمیل کرد و گفت: ادعای دولت کنونی آمریکا درباره تغییر سیاست آن کشور در مورد برجام فقط در حد حرف است و در عمل سیاست فشار حداکثری آمریکا علیه ایران همچنان ادامه دارد. این اظهارنظر‌ها در کنار سکوت وزیر امور خارجه کشورمان تردید‌ها را نسبت به آینده مذاکرات هسته‌ای در وین بیشتر کرده است. همین موضوع دیروز به این منجر شد که قیمت دلار آمریکا دوباره به کانال 24هزار تومان برگردد. در مبادلات دیروز قیمت هر دلار آمریکا در ابتدای صبح تا 600تومان رشد کرد و به 24هزارو 200تومان رسید، ولی بعدازظهر اندکی از شتاب صعودی کاسته شد و قیمت هر دلار آمریکا تا ساعت 17به 24هزارو 50تومان رسید، اما قیمت دلار همچنان در کانال 24هزار تومان حفظ شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید