• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
یکشنبه 23 خرداد 1400
کد مطلب : 132937
+
-

سلفی مریخ نورد چینی با سیاره سرخ

فضا
سلفی مریخ نورد چینی با سیاره سرخ

 مریخ‌نورد چینی ژورونگ عکس‌های جدیدی از مریخ ارسال کرده که در میان آنها یک سلفی هم وجود دارد. به‌گفته اندرو جونز، روزنامه‌نگار Space News، این سلفی جالب با قرار‌دادن یک دوربین بی‌سیم کوچک روی سطح سیاره سرخ در فاصله 10متری، انجام شده ‌که به مریخ‌نورد چینی اجازه داده تا از این فاصله کم از خودش یک سلفی هیجان‌انگیز بگیرد. در دیگر تصاویر ارسالی توسط ژورونگ، سکوی فرودی که این کاوشگر پس از فرود از آن پرتاب شده، مشخص است. این تصویر پانوراما که به‌صورت VR نیز قابل مشاهده است، نمای وسیعی از مریخ و جایی که به‌گفته جونز، هواپیمابر مایعات را برای یک فرود بی‌خطر خالی می‌کند، نشان داده شده است. عکس‌ها محیط غبارآلود مریخ‌نورد و بالشتک فرود آن را نشان می‌دهد که هر دو پرچم کوچک چین را روی بدنه خارجی خود حمل می‌کنند.
در پایان‌ماه گذشته، مریخ‌نورد چینی ژورونگ – به معنی ‌خدای افسانه‌ای آتش- نخستین تصاویر خود را از مریخ به زمین مخابره کرد. آژانس فضایی چین(CNSA) همچنین برخی تصاویر را به شکل انیمیشنی ‌منتشر کرده ‌که نشان می‌دهد ژورونگ در حال حرکت از کپسول فضایی به مریخ است.
ژورونگ در ژوئیه سال گذشته به‌عنوان بخشی از ماموریت فضایی تیانوان -1 به فضا پرتاب شد. این کاوشگر در‌ ماه فوریه به مدار سیاره سرخ وارد شد و سپس 3‌ماه را به مطالعه محل فرود برنامه‌ریزی‌شده خود پرداخت. با فرود موفقیت‌آمیز مریخ‌نورد ژورونگ در اواخر‌ ماه مه، چین به سومین کشوری تبدیل شد که با موفقیت یک مریخ‌نورد را روی سطح سیاره سرخ فرود می‌آورد. پیش از این، آمریکا و روسیه موفق به انجام این کار شده بودند.
هم‌اکنون، مریخ‌نورد آمریکایی پشتکار(Perseverance) که از سوی ناسا اوایل امسال به مریخ پرتاب شد، در این سیاره حضور دارد و ماموریت خود را با ارسال عکس و فیلم و همچنان پرواز نخستین هلی‌کوپتر در جو مریخ، طبق برنامه انجام می‌دهد. البته ژورونگ با ارتفاع 1.85متری، بسیار کوچک‌تر از مریخ‌نورد آمریکایی است که با یک هلی‌کوپتر کوچک در حال کاوش در این سیاره است. ناسا انتظار دارد که مریخ‌نورد خود نخستین نمونه‌های خاک و سطح سیاره سرخ را در ‌ماه جولای جمع‌آوری کند و در سال‌2031 به زمین بازگردد.
وظیفه مریخ‌نورد ژورونگ، بررسی خاک و جو سیاره سرخ است. این وسیله پرهزینه، 240کیلوگرم وزن دارد و 6 ابزار علمی ازجمله دوربین توپوگرافی با وضوح بالا همراه خود روی سطح مریخ حمل می‌کند تا زمانی که ماموریت خود را با موفقیت به پایان برساند. علاوه بر این، ژورونگ به‌دنبال ردپای زندگی در مریخ و به‌طور مشخص منطقه‌ای است که تحت عنوان
Utopia Planitia شناخته می‌شود. با استفاده از رادار به‌اصطلاح نفوذپذیر زمین، تلاش می‌کند در طول ماموریت 90روزه خود، آب و یخ زیر سطح مریخ را پیدا کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید