• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
یکشنبه 23 خرداد 1400
کد مطلب : 132913
+
-

راهنمای آب‌تنی در داغ‌ترین تابستان

استخر‌ها و فضاهای طبیعی برای آب‌تنی پس از محدودیت‌های کرونایی چه وضعیتی دارند؟

راهنمای آب‌تنی در داغ‌ترین تابستان


مرضیه ثمره‌حسینی ـ روزنامه‌نگار

قرار است تابستان داغ‌تر و رکورد داغی‌ در روزهای پیش‌رو شکسته شود! در این روزهای خشک و خسته‌کننده، شنیدن این‌دست خبرها، آدم را بی‌رمق‌تر و کلافه‌تر می‌کند و با تصور اینکه احتمال قطعی آب و برق هم وجود دارد، حس خفقان به آدم دست می‌دهد! تا قبل از اینکه کرونا بیاید، شنا و آب‌تنی و استفاده از تفریحات آبی در صدر برنامه تعطیلات تابستانی خیلی‌ها بود. اینکه وسط یک روز داغ تابستانی روانه استخر شوی، یا بار و بندیل سفر ببندی و راه سواحل زیبای شمال و جنوب کشور را در پیش بگیری، بی‌‌برو برگرد در فهرست تابستانی خیلی از ایرانی‌ها بود. اما کرونا که آمد، به‌دلیل ترس از بیمارشدن و همچنین به‌دنبال منع سفر و محدودیت تردد، استقبال از تفریحات تابستانی و به‌تبع آن، تفریحات آبی بسیار کم شد. اما احتمال انتقال ویروس کرونا از طریق این تفریحات و آب‌تنی در دریا و شناکردن در محیط استخر چقدر است؟ آیا در تابستان داغ امسال، استخرها و تفریحات آبی تعطیل خواهند بود و امکان استفاده از آنها وجود ندارد؟ در ادامه این سؤالات را به‌صورت کوتاه بررسی کردیم.

استخرهای روباز، باز هستند
در ابتدا باید گفت تاکنون شواهدی مبنی بر انتقال ویروس کرونا از طریق آب استخر و دریا به ثبت نرسیده است. در واقع، تحقیقات پزشکی نشان می‌دهد  که تنها درصورتی ‌که حجم بسیار بالایی از ویروس کرونا در آب وجود داشته باشد، احتمال انتقال آن وجود دارد. در مورد استخرها، اگر آب استخر کیفیت مناسبی داشته باشد و با کلر و برم به‌طور مرتب ضدعفونی شود، ویروس کرونا نمی‌تواند در آن زنده و فعال بماند. بنابراین، تنها درصورتی احتمال انتقال ویروس از طریق شناکردن وجود دارد که تراکم افراد در استخر و ساحل بالا باشد و فاصله فیزیکی رعایت نشود. پس شما می‌توانید درصورت دسترسی به استخر تمیز و خلوت و همچنین درصورتی ‌که محدودیت سفر به سمت سواحل برقرار نبود، به دور از نگرانی، از آب‌تنی و شناکردن لذت ببرید. توصیه می‌شود از استخرهای روباز استفاده کنید. هم‌اکنون استخرهای روباز به‌دلیل گردش بسیار بهتر هوا نسبت به استخرهای سرپوشیده، با مجوز ستاد ملی مقابله با کرونا باز هستند. برای مثال، در شهر تهران می‌توان از استخر باشگاه انقلاب، استخر ارم، استخر قصر موج و دیگر استخرهای روباز استفاده کرد. این استخرها به‌طور مرتب اقدام به ضدعفونی و گندزدایی محیط می‌کنند و پذیرش در آنها به‌گونه‌ای صورت می‌گیرد که فاصله فیزیکی رعایت شود. اگر خیلی حساس‌ هستید، پیشنهاد می‌شود روزهای وسط هفته را برای مراجعه به این استخرها انتخاب کنید که خلوت‌تر هستند. نکته بسیار مهمی که در استفاده از استخر باید به آن توجه کنید، این است که اصلاً وسایل شنای خود مانند گوش‌گیر، بینی‌گیر، حوله و... را با کسی به‌طور مشترک استفاده نکنید.

به سواحل خلوت بروید
شگفت‌انگیز است که ایران خشک، 5هزار و 800کیلومتر خط ساحلی دارد که 890کیلومتر در شمال و 4هزار و 900کیلومتر در جنوب واقع است. کسی را سراغ دارید که دمی وقت‌گذراندن در سواحل گیسوم و چمخاله، ساحل صدف آستارا و ساحل چپکرود در شمال تا ساحل خیره‌کننده بریس و درک چابهار، سواحل زیبای بندرعباس، ساحل لا‌ک‌پشت‌ها، جزایر ناز قشم، ساحل کلبه هور و مرجان کیش تا ساحل شگفت‌انگیز جزیره هرمز برایش لذتبخش نباشد؟! درست است که کرونا حساب و کتاب خیلی چیزها را بر هم زده و ترس از بیمارشدن، خیلی‌ها را خانه‌نشین کرده است اما اگر هوس دریا به سرتان زد و به یک سفر آرامش‌بخش احتیاج داشتید، می‌شود با یک برنامه‌ریزی درست، به دور از پیک شلوغی، در روزهای خلوتی که محدودیت‌های کرونایی برداشته شده، راهی این سواحل شوید و خشکی زندگی و کلافگی گرما را با آب‌تنی در دریا از تنتان بزدایید. خاطرنشان می‌شود هم‌اکنون وضعیت سواحل شمال کشور از نظر کاهش شیوع کرونا بهتر از جنوب است. در رنگ‌بندی‌های اخیر کرونایی، وضعیت استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان و همچنین خوزستان به رنگ قرمز درآمده است، پس سعی کنید تا اطلاع ثانوی از سفر به سمت سواحل جنوب خودداری کنید تا وضعیت قرمز فروکش کند.

تفریحات دریایی جزیره کیش برقرار است 
درصورت فروکش‌کردن کرونا و برقراری وضعیت پایدار، کیش از گزینه‌های مناسب مسافرت است و چند روز سفر به این جزیره زیبا حال آدم را خوب می‌کند. اسکله بزرگ تفریحی، سواحل مرجان، مریم، کلبه هور و کشتی یونانی از سواحل بسیار تمیز و زیبای ایران هستند و شما جز آب‌تنی و شنا در این سواحل بی‌نظیر، می‌توانید از انواع تفریحات مهیج دریایی ازجمله اسکی روی آب، غواصی، پاراسل و جت اسکی استفاده کنید. مدیر روابط‌عمومی بزرگ‌ترین مرکز تفریحات دریایی در جزیره کیش می‌گوید: زمستان گذشته و عید امسال نسبت به سال‌های قبل مسافران بیشتری به کیش سفر کردند. دلیل آن، کاهش مسافرت به خارج از کشور و مهم‌تر از آن، آمار بسیار پایین ابتلا به کرونا در این جزیره بوده است. در دوران کرونا، همواره میزان تاب‌آوری جزیره، خط قرمز مسئولین بوده و با اندک تغییری در آمار ابتلا، ما شاهد افزایش سطح قرنطینه و نظارت‌ها بوده‌ایم. هم‌اکنون وضعیت قرمز اعلام شده است و امیدواریم با رعایت دقیق پروتکل‌های بهداشتی از سوی مسافران، هر چه زودتر شاهد پایدارشدن وضعیت کرونا شویم. محمدرضا سعادتمند می‌افزاید: با وجود تدابیر سفت و سخت، خوشبختانه تاکنون موردی از ابتلا به کرونا میان کارکنان خود نداشته‌ایم. درباره مسافران نیز به دقت پروتکل‌های بهداشتی رعایت می‌شود، برای مثال ما ظرفیت قایق‌های تفریحی را از 15نفر به 7نفر کاهش داده‌ایم تا فاصله فیزیکی رعایت شود. به همین ترتیب ظرفیت غواصی را نیز از 12نفر به 4نفر رساندیم و ضمن کاهش ظرفیت، همه وسایل تفریحی به‌طور مرتب ضدعفونی می‌شوند؛ مثلاً لباس‌های غواصی بعد از هر بار استفاده با دقت ضدعفونی می‌شوند و اگر کسی از مشتریان حساسیت زیادی داشته باشد، برای غواصی، دهنی نو مخصوص خودش را به او می‌دهیم. مدیر روابط‌عمومی مرکز غواصی کیش با بیان اینکه انواع تفریحات دریایی ازجمله غواصی تفریحی، تیوپ بادی بنانا، تیوپ بادی شاتل، جت‌ اسکی، پاراسل، اسکی روی آب، فلای‌بورد و اسکوتر زیردریایی در کیش وجود دارد، درباره هزینه هر کدام از این تفریحات هم می‌گوید: غواصی تفریحی 300هزار تومان، بلیت تیوپ بادی بنانا 90هزار تومان، تیوپ بادی شاتل 100هزار تومان، پاراسل 280هزار تومان، فلای‌بورد 400هزار تومان، اسکوتر زیردریایی 400هزار تومان، پدل بورد 150هزار تومان و غواصی ویژه که شامل آموزش کامل انجام غواصی است، 850هزار تومان است که درصورت رزرو آنلاین، مسافران می‌توانند از تخفیف بهره‌مند شوند. افزون بر این امکانات تفریحی، یکی از جاذبه‌های آبی جزیره زیبای کیش، پلاژ بانوان است که در مساحتی حدود 20هزار مترمربع، ظرفیت بسیار جذابی برای بانوان است. مراجعان به‌راحتی و با خیال آسوده می‌توانند از امکانات این پلاژ مجهز استفاده کنند و ضمن شناکردن، از حمام آفتاب داغ کیش لذت ببرند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید