• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
شنبه 22 خرداد 1400
کد مطلب : 132849
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/n5907
+
-

احتمال شروع پیک پنجم کرونا در هرمزگان

احتمال شروع پیک پنجم کرونا در هرمزگان

حمیده پازوکی- خبرنگار

در شبانه‌روز گذشته کرونا در بعضی استان‌ها تاخت‌وتاز خود را افزایش داده است و مرگ‌ومیر در هرمزگان، آذربایجان غربی، اصفهان، همدان، کرمان، البرز و خراسان جنوبی همچنان ادامه دارد. این وضعیت درحالی‌که  احتمال شروع موج پنجم مدام گوشزد می‌شود و استان‌های بسیاری به شرایط پایدار رسیده‌اند، می‌تواند خطرآفرین باشد. در این میان هرمزگان با داشتن 10شهر قرمز می‌تواند بحران را به دیگر نقاط کشور بکشاند و نقطه آغاز موج پنجم باشد.

سفر به هرمزگان، عامل اصلی خطر
با توجه به اینکه جاسک، میناب، رودان، بندرعباس، حاجی‌آباد، جزیره قشم، کیش، بندرلنگه، بستک و پارسیان در هرمزگان همچنان وضعیت قرمز دارند، به‌نظر می‌رسد این استان فاصله بسیاری تا بهبود شرایط دارد. سخنگوی دانشگاه علوم‌پزشکی هرمزگان در این‌باره به همشهری می‌گوید: مهم‌ترین عامل ادامه شرایط بحرانی ادامه سفرهای توریستی هوایی، اتوبوسی و ریلی به هرمزگان است. ما فقط موفق شده‌ایم سفرهای زمینی را محدود کنیم، اما مسافران از راه‌های دیگر همچنان وارد استان شده یا از آن خارج می‌شوند. فاطمه نوروزیان با بیان اینکه شیوع کرونای انگلیسی با 70درصد قدرت سرایت بیشتر نسبت به انواع قبلی کنترل بیماری را سخت‌تر کرده است، می‎افزاید: بارها گفته‎ایم مسافران نه‌تنها برای هرمزگان خطرناک هستند، بلکه می‌توانند کانون‌های جدیدی از بیماری را در نقاط دیگر کشور ایجاد کنند. توجه به این نکته مهم است که رفت‌وآمدها می‌تواند موجب شروع موج پنجم بیماری از هرمزگان شود. وی درباره اقدامات پیشگیرانه در این استان نیز گفت: تا چند روز قبل فقط مشاغل ضروری اجازه فعالیت داشتند، اما هم‌اکنون فقط گروه یک می‌توانند کار کنند. همچنین برگزاری مراسم عروسی در استان ممنوع است و برگزاری مخفیانه آن پیگرد قانونی دارد. اداره‌های دولتی موظف هستند با یک‌سوم نیرو کار کنند، شرکت‌های خصوصی و مراکز صنعتی هم از سوی استانداری دائم بازرسی می‎شوند. تجمع‌های انتخاباتی در فضای باز هم ممنوع است تا این موضوع موجب افزایش مبتلایان نشود.

افزایش 102درصدی آمار ابتلا در قزوین
تعداد مبتلایان به کرونا در قزوین هم افزایش نگران‌کننده‌ای داشته‌ است. به‌گفته پیمان نامدار، سخنگوی ستاد پیشگیری و مقابله با ویروس کرونای قزوین، مبتلایان به کرونا در شبانه‌روز اخیر 102درصد افزایش یافته و از 117 به 236نفر رسیده که بسیار نگران‌کننده است؛ هرچند میزان مرگ‌ومیر کرونایی قزوین نصف شده و از 2 به یک نفر رسیده است.

مرگ 21نفر در اصفهان
اصفهان هم یکی از استان‌هایی است که وضعیت کرونا در آن نگران‌کننده شده و با توجه به تعاملات بسیار زیاد مردم این استان و دیگر نقاط کشور می‌تواند بحران‌زا باشد. به‌گفته آرش نجیمی، سخنگوی دانشگاه علوم‌پزشکی در شبانه‌روز گذشته 160نفر کارشان به بستری کشید. در این مدت 21خانواده هم به‌خاطر مرگ کرونایی داغدار شدند.

بوشهر، استان موفق
با اینکه در هفته‌های گذشته بوشهر هم مثل هرمزگان‌ و سیستان، شهرهای کرونایی قرمز داشت، اما هم‌اکنون وضعیت در این شهر چنان بهبود یافته که می‌توان آن را یک نمونه موفق در کنترل کرونا دانست.رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی بوشهر درباره دلایل موفقیت این استان به همشهری می‌گوید: بوشهر وضعیت خوبی دارد، عسلویه و کنگان از وضعیت قرمز خارج شده‌اند و آمار فوتی ما هم در روزهای گذشته به صفر رسیده است. سعید کشمیری با اشاره به سختگیری درباره 2شهر قرمز هم می‌گوید:‌ فعالیت اصناف، تعداد کارمندان اداره‌ها و رفت‌وآمد شهروندان بسیار کنترل شد تا بتوانیم از بحران خارج شویم. در زمینه بیماریابی هم تلاش کردیم جدی‌تر عمل کنیم و از اطرافیان افراد مبتلا هم تست بگیریم و درصورت ابتلا آنها را قرنطینه کنیم. وی نگرانی بزرگ بوشهر را تجمعات انتخاباتی می‌داند و ادامه می‌دهد: البته ممکن است تجمعاتی در فضاهای سربسته برگزار شود، ما مدام در فضای مجازی هشدار می‌دهیم و ستادهای انتخاباتی ریاست‌جمهوری و شورای شهر و روستا را نیز بازرسی می‌کنیم.

      ***
وضعیت کرونا در کشور بسیار شکننده است، هر لحظه ممکن است با وخیم‌شدن آن در شهرها مواجه شویم. افزایش سفرها در کنار رعایت نکردن پروتکل‎ها و افزایش تجمعات انتخاباتی موجب شده کنترل بیماری دشوارتر شود. به‌نظر می‎رسد با جدی‎گرفتن شرایط و فراموش نکردن بیماری کرونا در میان همه برنامه‌های دیگری که این روزها در کشور در جریان است، می‌توان دست‌کم موج پنجم را دیرتر تجربه کرد؛ اگرنه به‌زودی باز هم بحران کرونا دامن استان‌ها را خواهد گرفت.

این خبر را به اشتراک بگذارید