• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
پنج شنبه 20 خرداد 1400
کد مطلب : 132756
+
-

شما نگران نوجوان‌ها نباش...

نگاه
شما نگران نوجوان‌ها نباش...

فریبا خانی‌؛ روزنامه‌نگار

شما نگران نوجوان‌ها نباش... نگو که اینستاگرام فضای خوبی برای آنها نیست؛ آنها آنجا که شما فکر می‌کنید، نیستند.
آنها علاقه‌ای به اینستاگرام، فیسبوک و توییتر ندارند. آنها در فضاهای خودشان سیر می‌کنند؛ مثلاً در فضایی مثل لایکی یا تیک‌تاک... .
لایکی، یک پلتفرم ساخت و اشتراک‌گذاری کلیپ کوتاه رایگان در سراسر جهان است. لایکی ویدئو‌های کوتاه، جلوه‌های ویدئویی و پخش زنده را در یک برنامه با کاربرد آسان قرار می‌دهد. اما تیک‌تاک چیست؟ اپلیکیشنی مشابه اینستاگرام است که با دارا بودن بیش از یک‌میلیارد دانلود در پلی‌استور به یکی از محبوب‌ترین شبکه‌های اجتماعی این روزها تبدیل شده است. شما نگران نوجوان‌ها نباش... آنها در آن فضاها که شما فکر می‌کنید، نیستند. آنها در حیاط‌خلوت یا اتاق‌های کوچک آپارتمان یا در پشت‌بام‌ها دارند دابسمش می‌سازند. روی فایل صوتی فیلم می‌گیرند و لب می‌زنند. طبق الگوهای مشخص دابسمش می‌سازند. مهم نیست که این کار پرمحتواست یا نه!
 و مهم نیست آنها یک‌سری الگو دارند؛ الگوهایی با دنبال‌کننده بسیار بالا؛ شاخ‌هایی که بیشتر شبیه برده‌های مدرن هستند؛ انگار از سوی شبکه‌های پنهانی حمایت می‌شوند. اینها اکثراً پوشش و آرایش‌های عجیب دارند با هویت‌های  نامشخص.
هر کدام از این شاخ‌ها می‌توانند آگهی بگیرند و کلی پول دربیاورند، اما واقعاً مشخص نیست پول این آگهی‌ها توی جیب خودشان می‌رود یا نه؟ آنها مدام در حال لب زدن فلان آهنگ یا اداهای مختلف هستند. هر روز با ظاهری متفاوت در پارک‌ها ظاهر می‌‌شوند. چند آدم خلافکار هم دنبال‌شان است که دعواهای ساختگی می‌کنند. سناریوهای مبتذل اجرا می‌کنند.
شما نگران نوجوان‌ها نباشید... همانطور که نامزدهای ریاست‌جمهوری نگران نیستند و هیچ‌کدام برنامه خاصی برای کودکان و نوجوانان ندارند.
شما نگران نوجوان‌ها نباشید... روی فرهنگ ورزشکاران حرفه‌ای کار کنید؛ مثلاً در برنامه شباهنگی که در یکی از شبکه‌ها به نمایش درآمد، یکی از ورزشکاران حرفه‌ای با خونسردی و افتخار گفت که 16سال است قلیان می‌کشد. چرا یک ورزشکار حرفه‌ای باید چنین حرفی بزند؟ درست زمانی که می‌گویند سن استعمال دخانیات در کشور به 12سال رسیده است. چرا یک ورزشکار محبوب می‌گوید که 16سال است که قلیان می‌کشد. یاد حرف کریشنا مورتی می‌افتم: «مسئله تربیت کودک نیست؛ مسئله این است‌که معلم باید تربیت صحیح داشته باشد.»
دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات، دکتر محمدرضا مسجدی گفت: در 8سال گذشته صنایع کشور تا 50درصد تعطیل شده‌اند و با یک‌سوم قدرت کار می‌کنند. واحدهای تولیدی محصولات دخانی در این مدت از 7واحد به 21واحد رسیده است و سیگار تنها کالایی است که تحریم نشده برعکس دارو و واکسن.
رضا تویسرکانی‌منش، مدیرکل درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد‌مخدر گفت: روزانه 12تا 13نفر در کشور بر اثر اعتیاد می‌میرند.
او گفت: 4میلیون و 400هزار نفر در کشور مواد‌مخدر مصرف می‌کنند.
مجتبی ملکی، دادستان ‌کرمانشاه گفت: هم‌اکنون 14درصد معتادان‌ کشور بین 15تا 19سال دارند که این فاجعه است.
شما نگران نوجوان‌ها نباش... آنها آنجایی که شما فکر می‌کنید، نیستند؛ مخصوصا زنگ تعطیلات طولانی‌ تابستان کم‌کم به صدا درمی‌آید و در شرایط کرونا و تعطیلی کلاس‌های ورزشی و آموزشی آنها بیشتر در فضاهای خاص خود دابسمش می‌سازند و اگر تعداد دنبال‌کننده‌ها و لایک‌ها کم شود، احساس یأس و ناامیدی می‌‌‌کنند. شما نگران نوجوان‌ها نباشید... آنها آنجایی که شما فکر می‌کنید، نیستند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید