• چهار شنبه 2 تیر 1400
  • الأرْبِعَاء 13 ذی القعده 1442
  • 2021 Jun 23
پنج شنبه 20 خرداد 1400
کد مطلب : 132727
+
-

عذاب‌وجدان عذابتان ندهد

راهنما
عذاب‌وجدان عذابتان ندهد


هرچند عذاب وجدان کمک می‌کند تا فرد خوبی باشید و اشتباهات خود را تکرار نکنید، اما این عذاب وجدان و احساس گناه ممکن است بیش از اندازه شده و شما را آزار دهد. بنابراین باید مهارت کنترل این احساس را در خودتان ایجاد کنید.

   تلاش بیش از حد برای جبران، احساس غم و بی‌کفایتی ازجمله مسائلی است که در اثر عذاب وجدان بیش از حد بروز پیدا می‌کند و افراد را با مشکلات روانی بسیاری مواجه می‌کند. چه بسا این عذاب وجدان ممکن است علت واقعی نیز نداشته باشد.

   پیشگیری همیشه بهتر از درمان است. باور کنید اگر کمی، فقط کمی قبل از گفتن هر سخن یا انجام هر کاری فکر کنید و حرف‌هایتان را بسنجید خیلی وقت‌ها از عذاب وجدان بعدی رها خواهید شد.

   به جای اینکه خودتان را آزار بدهید دست به‌کار شوید و خطاهای‌تان را اصلاح کنید. شاید نتوانید به ایده‌آل‌های خود برسید اما لا‌اقل می‌توانید کاری کنید که اوضاع کمی بهتر شود و کمی احساس مفید بودن بکنید.

   مهم‌ترین و اصلی‌ترین مرحله برای کاهش عذاب وجدان، فهمیدن علت آن است. اگر مطمئنید دلیل موجهی وجود دارد، درصدد جبران آن برآیید، اما اگر فکر می‌کنید که عذاب وجدان‌تان بدون دلیل است و دچار افسردگی شده‌اید، حتما با یک روانشناس و مشاوره افسردگی در ارتباط باشید. عذاب وجدان احساسی مزمن است که با گذشت زمان نه‌تنها از بین نمی‌رود، بلکه ممکن است کهنه‌تر و شدیدتر شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید