• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
پنج شنبه 20 خرداد 1400
کد مطلب : 132710
+
-

معرفی ۱۰سریال طنز پرطرفدار در دهه۹۰

سریال‌هایی با طعم خنده

سریال‌های طنز ایرانی همیشه پای ثابت مناسبت‌های مختلف تلویزیون و همچنین جزو پرمخاطب‌ترین سریال‌های ایرانی هستند. البته در چند سال اخیر تلویزیون آن‌قدر به طنزپردازان سخت گرفت که اغلب، بازی و کارگردانی در سینما و شبکه نمایش خانگی را به حضور در تلویزیون ترجیح دادند. با این حال در دهه90 چندین سریال طنز و حال خوب کن پخش شد که در ادامه به 10تای آنها اشاره می‌کنیم.

ساختمان پزشکان

با گذشت 10سال از ساخت سریال «ساختمان پزشکان»، این مجموعه هنوز هم در صدر سریال‌های طنز محبوب چند سال اخیر قرار دارد. کمدی فرهنگی- اجتماعی‌ای که پیمان قاسم‌خانی، مهراب قاسم‌خانی، سروش صحت و امیر برادران مشترکاً آن را نوشته بودند و سروش صحت آن را کارگردانی کرده بود. موضوع این سریال درباره زندگی پردردسر یک کارشناس روانشناسی به نام نیما (بهنام تشکر) است که در هر قسمت مشکلی جدید برای او به‌وجود می‌آید که بسیاری از این مشکلات تقصیر منشی کم‌هوش و همسر وسواسی اوست. البته ناگفته نماند این سریال در کنار محبوبیت زیاد خود، مشکلات بسیاری را نیز برای عوامل آن به‌وجود آورد. بهنام تشکر، بیژن بنفشه‌خواه، هومن برق‌نورد، شقایق دهقان، فرناز رهنما و...  ازجمله بازیگران این سریال هستند.

سه‌دونگ سه‌دونگ

یکی از سریال‌های مناسبتی‌ماه رمضان که در سال۱۳۹۰ پخش شد و مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت سریال «سه‌دونگ سه‌دونگ» بود که شاهد احمدلو آن را کارگردانی کرد. این سریال روایتی طنز از زندگی آقانصرت است که سال‌ها به همراه ۳پسر خود، یک مغازه نانوایی را اداره کرده و نان خانواده خود را در می‌آورد. تا اینکه پرویز، دوست قدیمی و شریک سه‌دونگ از مغازه‌‌اش، پس از ۱۰سال به ایران بازمی‌گردد تا سهم خود را از آن مغازه بفروش برساند و همین موضوع ماجراهای سریال را به سمت و سوی جالبی می‌کشاند. مرحوم سیروس گرجستانی، محمد کاسبی، مرجانه گلچین، جواد عزتی، یوسف صیادی، داریوش سلیمی، عباس جمشیدی‌فر، اشکان اشتیاق و نادیا گلچین ازجمله بازیگران این سریال هستند.

پژمان

«پژمان» را می‌توان یکی از بهترین سریال‌های کمدی ایرانی و یک نقطه عطف در کارنامه پیمان قاسم‌خانی و پژمان جمشیدی دانست. طرح اصلی این سریال بر اساس خاطراتی که پژمان جمشیدی از دوران فوتبال و پسافوتبال خود برای قاسم‌خانی‌ها تعریف کرده بود بیرون آمد و در ابتدا قرار نبود نقش پژمان را خود پژمان جمشیدی بازی کند اما به اصرار سروش صحت و پیمان قاسم‌خانی این اتفاق افتاد تا یک‌سریال کمدی تماشایی به لیست بهترین سریال‌های طنز ایرانی اضافه شود. پژمان جمشیدی بعد از این سریال با تلاش‌های خودش به یک بازیگر  سینما، تلویزیون و تئاتر تبدیل شد. قاسم‌خانی هم با استفاده از دوشخصیت اصلی این سریال، دوفیلم سینمایی و سریال «خوب بد جلف» را ساخت. از بازیگران سریال پژمان می‌توان به جمشیدی، سام درخشانی، بهاره رهنما، شقایق دهقان و بیژن بنفشه‌خواه اشاره کرد.

دودکش

سریال «دودکش» به قلم برزو نیک‌نژاد و کارگردانی محمدحسین لطیفی یکی از سریال‌های طنز ایرانی است که در زمان خود توانست بینندگان زیادی را جذب کند. داستان این سریال درباره دوخانواده است که با یکدیگر قطع رابطه کرده‌اند اما وقتی یکی از آنها برای آشتی قدم برمی‌دارد، اوضاع کمی بهتر می‌شود و همین آشتی باعث به‌وجودآمدن اتفاقات جالب و غیرمنتظره‌ای می‌شود. این سریال در دوسری پخش شد که در سری اول دودکش و در سری دوم «پادری» نام داشت اما محبوبیت سری اول آن بسیار بیشتر بود. در این سریال هومن‌برق نورد، بهنام تشکر، امیرحسین رستمی، سیما تیرانداز، جواد عزتی، الناز حبیبی و نگار عابدی هنرنمایی کرده‌اند. زوج هنری هومن برق‌نورد و بهنام تشکر در این سریال هم توانستند بازی بسیار خوبی را برای بینندگان ارائه دهند.

دردسرهای عظیم

برزو نیک‌نژاد که سابقه نویسندگی برای چندین و چند سریال و فیلم کمدی را در کارنامه داشت، در سال۹۳ تصمیم گرفت سریالی را خودش کارگردانی کند. «دردسرهای عظیم» با بازی درخشان جواد عزتی و با حضور گرم مهدی هاشمی و الناز حبیبی به یک‌سریال کمدی ماجرایی بامزه و پرمخاطب تبدیل شد. این سریال آن‌قدر با استقبال خوب مخاطبان مواجه شد که تلویزیون و عوامل فصل دوم آن را ساختند اما چندان دیده نشد. داستان از این قرار بود که یک جوان آس و پاس به نام لطیف که سودای بازیگرشدن در سر داشت، برای کمک به یک تاجر ورشکسته سعی می‌کند نقشه‌ای را که برای فریب طلبکاران کشیده اما مشکلات در پی هم از راه می‌رسند. جواد عزتی، الناز حبیبی، مهدی هاشمی، امیر غفارمنش و مریم سعادت در این سریال هنرنمایی کردند.

هیولا

جا دارد در کنار سریال‌های طنز صداوسیما به سریال‌های طنز شبکه نمایش خانگی هم اشاره کنیم. یکی از پربیننده‌ترین این سریال‌ها «هیولا» به کارگردانی مهران مدیری است. او دوباره بعد از چندین و چند سال همکاری با پیمان قاسم‌خانی را از سر گرفت و توانست مجموعه‌ای جذاب در شبکه نمایش خانگی منتشر کند. هیولا در بخش کارگردانی، فیلمنامه، بهترین بازیگر مرد و زن سریال‌های تلویزیونی سال تقریبا اغلب جوایز جشن حافظ را از آن خود کرد. مدیری که بعد از مدت‌ها دوباره با یک‌سریال کمدی ایرانی قوی و انتقادی به عرصه بازگشته، فصل دوم هیولا را هم ساخت. فرهاد اصلانی، شبنم مقدمی، مهران مدیری، محمد بحرانی، سیما تیرانداز، نیما شعبان‌نژاد و گوهر خیراندیش بازیگران فصل اول این سریال بودند و در فصل جدید، بازیگران حرفه‌‌ای دیگری به این سریال ملحق شدند.

نون خ

سریال «نون خ» یکی از جدیدترین سریال‌های کمدی ایرانی است که در مدت کم توانسته است محبوبیت خیلی خوبی را کسب کند. این سریال درباره مردی به نام نورالدین خانزاده است که یک کارگاه فرآوری تخمه آفتابگردان دارد و تخمه آفتابگردان‌های بیشتر کشاورزان را خریداری کرده است. او محصولات را به تاجری به نام میرزایی در تهران می‌فروشد اما اتفاقاتی برایش رقم می‌خورد. سریال نون خ در استان کرمانشاه تصویربرداری شده و از ترانه‌های هنرمندان آذربایجانی و کردی مانند حسن زیرک و مظهر خالقی استفاده کرده است. تاکنون سه‌فصل از آن پخش شده و دومین سریال تلویزیون پس از پایتخت بود که زندگی خانواده‌ای غیرتهرانی را به تصویر می‌کشید. از بازیگران این سریال می‌توان به سعید آقاخانی، علی صادقی، هومن حاج‌عبداللهی، حمیدرضا آذرنگ، فریده سپاه‌منصور، نعیمه نظام‌دوست و... اشاره کرد.

پایتخت

بی‌شک مجموعه‌های «پایتخت» یکی از بهترین سریال‌های طنز ایرانی یک‌دهه اخیر بوده است. این سریال درباره خانواده‌ای است که در روستای علی‌آباد زندگی می‌کنند و مشکلات مختلفی برای آنها پیش می‌آید. پایتختی‌ها در اغلب فصل‌ها یک سفر را هم تجربه می‌کنند که سبب قرارگیری کاراکترهای ماندگار این سریال در موقعیت‌های جذاب و جدید می‌شود. براساس داده‌های آماری ثبت‌شده پایتخت از معدود سریال‌های طنز ایرانی دهه اخیر است که در زمان پخش و حتی بازپخش آن میزان استفاده از اینترنت و حضور در شبکه‌های اجتماعی بسیار کاهش می‌یابد. محسن تنابنده، احمد مهران‌فر، ریما رامین‌فر، علیرضا خمسه و...  از هنرمندانی هستند که با کارگردانی سیروس مقدم در شش‌فصل لحظاتی شاد را برای مردم خلق کردند.

سه‌گانه لیسانسه‌ها

سروش صحت و ایمان صفایی پس از موفقیت در سریال شمعدونی دست به‌کار شده و این بار «لیسانسه‌ها» را نوشتند و صحت آن را کارگردانی کرد. لیسانسه‌ها یکی از سریال‌های موفق در زمینه کمدی و طنز بوده که توانست محبوبیت زیادی را به دست آورد و کار خود را تا ۳فصل ادامه دهد. داستان این سریال درباره سه‌جوان است که لیسانسه هستند و هرکدام از آنها مشکلات خاص خود را دارند. یکی از آنها به‌دنبال فردی برای ازدواج و دیگری درگیر مشکلات عروسی است و نفر سوم نیز در خانواده‌ای از هم پاشیده زندگی می‌کند. این سریال شوخی‌های جذابی با مسئولان و نیروی انتظامی دارد و توانسته جوایز زیادی در جشن حافظ و سایر جشنواره‌ها به‌دست آورد. هوتن شکیبا، امیرحسین رستمی، امیر کاظمی، بیژن بنفشه‌خواه و بهنام تشکر از بازیگران این سریال هستند.

شمعدونی

«شمعدونی» یکی از جذاب‌ترین سریال‌های سروش صحت بود که برای نخستین بار امضای کامل خودش را پای اثرش داشت. به‌طورکلی سریال‌های سروش صحت قبل از شمعدونی، تحت‌تأثیر نوشته‌های قاسم‌خانی‌ها بود. گرچه درشمعدونی ظاهرا داستانی در کار نیست و اتفاقات تکرار می‌شدند اما نتیجه کار بسیار بامزه و خنده‌دار از آب درمی‌آمد. این مجموعه که سال۱۳۹۴ پخش شد ماجراهای ساده و گاه عجیبی را که برای دوخانواده اتفاق می‌افتاد به شکلی شیرین روایت می‌کرد. صحت در این سریالش هم مانند آثار قبلی‌اش چند بازیگر جدید معرفی کرد که مهم‌ترینشان محمد نادری، نقش اول سریال بود که کاراکتر هوشنگ مظاهری را ایفا می‌کرد. حسن معجونی، آتنه فقیه‌نصیری، نگار عابدی، ‌رؤیا میرعلمی، امیر کاظمی و ویدا جوان از دیگر بازیگران این سریال‌هستند. ناگفته نماند فیلمنامه این اثر به قلم صحت و ایمان صفایی نگاشته شده است.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید