• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
چهار شنبه 19 خرداد 1400
کد مطلب : 132622
+
-

انتقام با چاشنی اقتدار

5نکته درباره پیروزی دلچسب تیم ملی برابر بحرین

انتقام با چاشنی اقتدار


بهروز رسایلی|  این یک جمله کلیشه‌ای است، اما واقعا در مورد بازی دوشنبه‌شب ایران و بحرین صدق می‌کند. باید بگوییم حتی خوش‌بین‌ترین هوادار فوتبال ایران هم چنین برتری قاطعی را برابر بحرین پیش‌بینی نمی‌کرد. صدالبته همه می‌دانستند تیم ما برتر از میزبان است، اما به هر حال نگران «فوتبال بحرینی» بودیم. این عبارت خودش یک مکتب است که می‌تواند شامل ضدفوتبال، جنگ اعصاب و تخریب بازی حریف باشد. اصلا همین برگزاری هر دو بازی رفت و برگشت ما با بحرین در منامه، به اندازه کافی گویای همه‌‌چیز هست. با این همه اما تیم ملی کشورمان با ارائه یک بازی درخشان به‌ویژه در نیمه دوم 3امتیاز به دست آورد و بختش برای صعود به مرحله بعد را حفظ کرد.

  آنچه در منامه دیدیم، تقریبا همان کیفیتی است که از تیم ملی پرستاره ایران توقع داریم. ما حتی نیمه اول هم خوب بودیم و اگر طارمی از 2موقعیتش استفاده می‌کرد یا اگر داور چینی در صحنه سرنگون شدن مهدی به مدافع بحرین کارت قرمز می‌داد، اوضاع به نفع‌مان رقم می‌خورد. با این همه در وقت دوم شاگردان دراگان اسکوچیچ حق‌شان را گرفتند و با 3گل میزبان را شکست دادند. چنین نمایشی با توجه به فوتبال دفاعی تیم حریف واقعا امیدوارکننده است و نشان می‌دهد تیم ما اگر از این مرحله عبور کند، حرف‌های زیادی برای گفتن خواهد داشت.

  تعویض بین 2نیمه دراگان اسکوچیچ بازدهی فوق‌العاده‌ای داشت. در شرایطی که میلاد محمدی در سمت چپ خط دفاعی متزلزل ظاهر شده بود و احسان حاج‌صفی هم در میانه میدان زیاد توپ لو می‌داد، اسکوچیچ سامان قدوس را به جای محمدی وارد زمین کرد. پس احسان به دفاع چپ منتقل شد و قدوس در میانه میدان نبض کار را به‌دست گرفت. او به‌معنای واقعی کلمه عالی بود. پاس تو درش به مهدی طارمی بعد از گل اول حرف نداشت و با دریبل‌های ریز و درشت و تسلطش بر زمین نشان داد چه استاندارد بالایی دارد. مسلما از این به بعد هم قدوس خیلی به‌کار تیم ملی خواهد آمد. تیم او یعنی برنتفورد سهمیه حضور در فصل آتی لیگ برتر انگلستان را به‌دست آورده و اگر تیم ملی هم به جام‌جهانی برسد، قدوس مجال بیشتری برای عرضه توانایی‌هایش خواهد داشت.

   احسان حاج‌صفی بعد از اتفاقاتی که در انتخابات فدراسیون فوتبال برایش رخ داد، زیر فشار قرار دارد. این فشار تا حدی شدید است و متأسفانه به حوزه مسابقات ملی هم کشیده شده است. او در بازی با هنگ‌کنگ در ترکیب اصلی تیم ملی قرار نداشت و در دیدار با بحرین هم خیلی انتظارات را برآورده نکرد. توانایی‌های احسان بسیار بیش از آن چیزی است که در منامه دیدیم. منتها این فشار و این انتقادات بی‌محابا کمکی به حاج‌صفی نمی‌کند. اگر قرار است تیم ملی صعود کند، کاپیتان این تیم می‌تواند نقشی اساسی در موفقیت مورد نظر ایفا کند. له کردن احسان به سود هیچ‌کس نیست و با شعار دغدغه منافع ملی در تعارض است.

   مهدی طارمی در این بازی سهمیه فرصت خراب کردنش را مورد استفاده قرار داد، اما آنقدر عالی بود که هیچ جای بحثی باقی نگذاشت. او مقابل بحرین در همان قواره‌ای ظاهر شد که هواداران انتظارش را دارند؛ بازیکنی در سطح ستاره پورتو که تنها شکست این فصل چلسی را به قهرمان اروپا تحمیل کرد و گلش به این تیم، زیباترین گل فصل شد. سردار آزمون هم شرایط مشابهی داشت و هنر چارچوب‌شناسی‌اش را به رخ کشید؛ به‌خصوص گل اول او بسیار نرم و فنی به ثمر رسید.

   نهایتا اینکه با توجه به حذف نتایج کامبوج در پایان این مرحله، این پیروزی 3‌گله از حیث تفاضل گل هم می‌تواند در جدول بهترین تیم‌های دوم به کمک ایران بیاید. جالب است که برتری ما برابر بحرین، از هر دو پیروزی رفت و برگشت تیم ملی مقابل هنگ‌کنگ مقتدرانه‌تر بود!

این خبر را به اشتراک بگذارید