• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
چهار شنبه 19 خرداد 1400
کد مطلب : 132615
+
-

سال بد کشاورزان کرمان

کشاورزان کرمان امسال مجبور شدند به دلیل نبود مشتری، محصولات خود را با ضرر و زیر قیمت بفروشند

سال بد کشاورزان کرمان

جنوب کرمان از قطب‌های کشاورزی کشور است. همه ساله بیش از ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تن محصول از مزارع و باغ‌های این منطقه برداشت می‌شود که متاسفانه امسال علی‌رغم تولید محصول خوب، کشاورزان دچار ضرر و زیان شدند.
به گزارش همشهری، بارش‌های خوب سال زراعی قبلی باعث رشد فعالیت‌های کشاورزی در استان و سایر نقاط کشور و به دنبال آن افزایش تولید شد، به نحوی که افزایش سهم عرضه بر تقاضا بیشتر و همین مساله کشاورزان منطقه را برای فروش تولیدات با مشکل روبه رو کرد.

فصل برداشت به پایان رسید
مدیرجهاد کشاورزی جنوب استان کرمان در گفت و گو با خبرنگار همشهری اظهار کرد: اکنون فصل برداشت در اراضی کشاورزی جنوب کرمان به پایان رسیده ولی با این توصیف کشاورزان ما نتوانستند آنطور که باید از زحمات یکساله خود بهره ببرند. سعید برخوری افزود: مشکل کشاورزان ما در سال جاری مربوط به بخش تولید نبوده بلکه مربوط به بخش فروش بوده که چند عامل در این رابطه دخیل هستند.
وی ادامه داد: از آنجا که سال گذشته از نظر بارشی سال خوبی برای کل کشور بود، این مساله در نهایت بر افزایش میزان تولید در کشور انجامید که عرضه بیشتر از تقاضا موجب شد تا فروش محصولات با مشکل همراه شود.
مدیرجهاد کشاورزی جنوب استان کرمان بیان کرد: از سوی دیگر استان کرمان بازار صادراتی خود در عراق را از دست داد که این مورد نقش زیادی در ضرور و زیان کشاورزان استان داشته است. همچنین افزایش قیمت هزینه حمل و نقل، تاثیر جو منفی کرونا بر بازار و پایین بودن قیمت تضمینی خرید محصولات همگی دست به دست هم دادند تا کشاورزان جنوب کرمان سال زراعی خوبی نداشته باشد و به تعبیر دیگر سال بدی داشته باشند.
برخوری افزود: امسال ۲۵ هزارتن محصول تضمینی از کشاورزان منطقه خریداری شد که متاسفانه قیمت خرید محصولات پایین‌تر از هزینه تولید آن بوده است.
وی ادامه داد: کاهش قیمت خرید باعث شد تا حتی برداشت برخی محصولات هزینه‌بیشتری روی دست کشاورز نسبت به فروش آن بگذارد. همچنین هزینه حمل و نقل هر کیلو محصول تا تهران هم ۱۳۰۰ تومان بوده که این موارد کار را برای تولیدکنندگان ما دشوار کرد.

 کشاورزان برای برداشت محصول انگیزه‌ ندارند
نماینده مردم ۵ شهرستان جنوبی استان کرمان در مجلس شورای اسلامی هم در این باره گفت: کشاورزان منطقه جنوب کرمان با توجه به کاهش قیمت محصولات کشاورزی انگیزه‌ای برای برداشت محصول خود ندارند.
منصور شکرالهی اظهار کرد: افزایش بی‌رویه قیمت سم و کود، کاهش نهاده‌های کشاورزی، رکود ناشی از کرونا و تحریم‌ها سبب ضرر و زیان بیشتر کشاورزان شده است.
وی ادامه داد: صادر نشدن و کاهش قیمت محصولات کشاورزی سبب برداشت نکردن دست رنج کشاورزان شده است.
شکرالهی گفت: کشاورزان جنوب کرمان نیازمند توجه ویژه مسئولان هستند زیرا زیان مالی در این شرایط اقتصادی سبب نابودی معیشت کشاورزان می‌شود.
وی با بیان اینکه سالانه بیش از ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی در منطقه جنوب کرمان تولید می‌شود، خواستار توجه بیشتر به این قشر زحمت‌کش شد.
شکرالهی افزود: امسال وضعیت کشاورزان منطقه بحرانی شده، به‌طوری که محصولات در زمین دفن شدند و کشاورزان به بانک‌ها بدهکارند.
وی با بیان اینکه کشاورزی یکی از منابع اصلی درآمد مردم منطقه جنوب کرمان است، گفت: فشار زیادی از سوی بانک‌ها به کشاورزان تحمیل می‌شود که نیازمند توجه مسئولان به این وضعیت است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید