• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
پنج شنبه 13 خرداد 1400
کد مطلب : 132330
+
-

احیای برجام در راند ششم مذاکرات

عراقچی: اختلافات حل‌ناشدنی نیست اما جزئیات مهم است و مواضع قطعی ما باید رعایت شود


احیای برجام به دور ششم کشیده شد. دیروز آخرین نشست کمیسیون مشترک برجام در دور پنجم برگزار شد و بار دیگر هیأت‌های مذاکره‌کننده برای مشورت به پایتخت‌هایشان بازگشتند؛ درحالی‌که امید‌های بسیاری به این دور از گفت‌وگوها بسته شده بود و سیدعباس عراقچی رئیس هیأت ایرانی در وین هم گفته بود که دور پنجم می‌تواند دور نهایی مذاکرات باشد.
سخنان عراقچی اما یک اگر بزرگ داشت و آن «تصمیم سخت واشنگتن» برای لغو تحریم‌ها و بازگشت به برجام بود؛ تصمیمی که به‌نظر می‌رسید گرفته نشد و درحالی‌که مذاکرات به محورهای اختلافی رسیده بود دوباره وارد فضای تنفس و مشورت شد. این محور اختلافی که ازجمله کلیدی‌ترین موارد مذاکرات است احتمالا خواسته ایران برای لغو همه تحریم‌های اعمال‌شده در دوران دونالد ترامپ در مقابل آمادگی آمریکا برای لغو تحریم‌های مغایر با برجام است.
با این‌همه رئیس‌جمهوری نیز بار دیگر وعده داده که «مسائل اصلی ما با آمریکایی‌ها در مذاکرات حل و فصل شده و حالا چند مسئله فرعی باقی مانده که آنها را هم با مذاکره به نتیجه می‌رسانیم».

ایران: اختلاف‌ها حل‌ناشدنی نیست
اخبار معاون وزیرخارجه ایران از وین همچنان امیدوارکننده به‌نظر می‌رسد.
 به گزارش ایسنا، عراقچی گفته: «اختلاقات به نقطه‌ای رسیده که همه معتقدند اینطور نیست که حل‌ناشدنی باشد اما جزئیات مهم است و مواضع قطعی ما مهم است که باید رعایت شود.» 
میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در وین نیز در توییتی  نوشت: «ما به‌معنای واقعی شاهد پیشرفت مداومی در مذاکرات وین درباره برجام هستیم. ما این حقیقت آشکار را تشخیص می‌دهیم اما همواره در ارزیابی‌های خود نیز محتاط هستیم؛ تا زمانی ‌که بر سر تمام مسائل توافق نشود، هیچ‌ توافق [نهایی] حاصل نمی‌شود.» نماینده روسیه تأکید کرد که طرفین «به این مرحله نزدیک شده‌اند» اما «ممکن است به زمان بیشتری نیاز باشد».

همه طرف‌ها مصمم هستند
اروپایی‌ها هم که تا اینجا نقش میانجی ایران و آمریکا در مذاکرات را ایفا کردند، از ادامه مذاکرات تا حصول نتیجه صحبت می‌کنند. پیتر استانو، سخنگوی سرویس سیاست خارجی اتحادیه اروپا با تأیید سخنان عراقچی گفت: «برخی از مسائل دشوار و سخت هنوز باقی مانده اما ما راهمان را برای کسب هدف نهایی یعنی اجرای کامل توافق هسته‌ای سال۲۰۱۵ توسط همه طرف‌ها و امضاکنندگان ادامه خواهیم داد.»
دور ششم مذاکرات بر اساس تصمیم کشورها هفته آینده در وین برگزار می شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید