• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
پنج شنبه 13 خرداد 1400
کد مطلب : 132325
+
-

15خرداد نخستین مناظره انتخاباتی برگزار می‌شود


بالاخره زمان قطعی مناظره‌های کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری اعلام شد.بر اساس اعلام خبرگزاری صداوسیما، پیرو مصوبه جدید کمیسیون تبلیغات نامزدهای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری  زمان مناظره‌های مذکور برای روزهای شنبه ۱۵خرداد، سه‌شنبه ۱۸خرداد و شنبه ۲۲خرداد تعیین می‌شود. پیش از این، قرار بود مناظره‌های انتخاباتی دوشنبه ۱۷، جمعه ۲۱ و سه‌شنبه ۲۵خرداد برگزار شود؛ یعنی درست همان روزها و ساعت‌هایی که تیم ملی فوتبال برای مسابقات مقدماتی جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر به میدان می‌رود. منتقدان، این ایراد را به کمیسیون تبلیغات نامزدها وارد می‌دانند که چرا از ابتدا چنین رویدادی را برای برنامه‌ریزی در نظر نگرفته بود.
15روز دیگر تا برگزاری سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری فرصت باقی است؛ فرصتی که این روزها 7کاندیدای احراز صلاحیت شده از سوی شورای نگهبان درحال استفاده از آن برای معرفی برنامه‌ها و بیان دغدغه‌های اقتصادی – سیاسی خود هستند. برنامه‌های تبلیغاتی کاندیداها در روزهای اخیر بیش از پیش شتاب گرفته و در روزهای آینده و با برگزاری نخستین برنامه مناظره در روز شنبه، 15خرداد به اوج می‌رسد، اما این درحالی است که به‌نظر می‌رسد جامعه هنوز از فضای سرد انتخاباتی عبور نکرده و کاندیداها راه سختی برای جلب اعتماد مردم و کشاندن آنان به پای صندوق‌های رأی دارند؛ موضوعی که نتایج نظرسنجی‌های جدیدی که منتشر شده است، برآن صحه می‌گذارد.

آخرین آمارها از تمایل مردم  به شرکت در انتخابات
نتایج نظرسنجی موج هشتم ایسپا که دیروز منتشر شد، گویای این نکته است که 34.1درصد مخاطبان اعلام کرده‌اند قطعا در انتخابات شرکت خواهند کرد؛ عددی که در نظرسنجی موج هفتم (در بازه زمانی5 و6 خردادماه) 37.7درصد بود. این موضوع نشان می‌دهد از هفته گذشته تاکنون میزان تمایل پاسخگویان به‌نظرسنجی برای شرکت در انتخابات پیش رو حدود 3درصد کاهش یافته است.
همچنین براساس نظرسنجی جدید ایسپا که بازه زمانی 9 تا 11خردادماه را دربر می‌گیرد، 7.8درصد پاسخگویان اعلام کرده‌اند که به‌احتمال زیاد در انتخابات28خردادماه شرکت خواهند کرد؛ عددی که نسبت به‌نظرسنجی قبلی(7.7درصد) تفاوت محسوسی را نشان نمی‌دهد. در ادامه 3/16درصد مخاطبان نیز اظهارکرده‌اند که هنوز تصمیمی برای حضور در پای صندوق رأی نگرفته‌اند و 8.9درصد نیز جواب داده‌اند که احتمال کمی دارد که رأی دهند. این درحالی است که 32.4درصد هم اعلام کرده‌اند که به هیچ وجه در انتخابات پیش رو شرکت نخواهند کرد.
 در برآورد میزان واقعی مشارکت در انتخابات، متغیرهای متعددی ازجمله تعداد افرادی که با پرسشگران همکاری نمی‌کنند و نسبت تقریبی مشارکت کسانی که گفته‌اند احتمالا در انتخابات شرکت خواهند کرد، مؤثر است. بر این اساس نظرسنجی موج هشتم ایسپا که جامعه آماری ۵هزار و ۱۵۹نفری افراد بالای ۱۸ سال کل کشور را دربر می‌گیرد و از 9تا 11خردادماه با مصاحبه حضور در میادین و معابر شهرها و روستاها انجام شده، نشان می‌دهد برآورد میزان مشارکت در این تاریخ حدود 37درصد است.  نتایج حاصل از این نظرسنجی نشان می‌دهد میزان تمایل جامعه هدف برای شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری در یکی، دو هفته اخیر در مجموع تغییر محسوسی نداشته است.
برهمین اساس آمارهای تازه‌ترین نظرسنجی ایسپا نشان می‌دهد فقط 59درصد از افرادی که مخاطب این نظرسنجی بوده و اعلام کرده‌اند در انتخابات شرکت می‌کنند، کاندیدای موردنظر خود را برای رأی دادن انتخاب کرده‌اند و 41درصد دیگر هنوز به نتیجه قطعی دراین زمینه نرسیده‌اند.

این خبر را به اشتراک بگذارید