• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
پنج شنبه 13 خرداد 1400
کد مطلب : 132323
+
-

دفاع روحانی از مشارکت حداکثری

رئیس‌جمهور: حرف‌هایم را به‌موقع می‌گویم؛ بهترین فرد از نظر برنامه را انتخاب کنید

دولت
دفاع روحانی از مشارکت حداکثری


از زمانی که رقابت‌های انتخاباتی بر فضای سیاست داخلی کشور سایه انداخته است، بحث مشارکت مردمی در انتخابات و ضرورت حداکثری بودن حضور مردم پای صندوق‌های رأی، به جزء لاینفک نطق‌های رئیس‌جمهوری در نشست‌های هیأت دولت بدل شده است؛ آنچنان که در نشست‌های اخیر هیأت دولت، حسن روحانی یکی بعد از دیگری نامه‌نگاری‌اش به رهبر معظم انقلاب در ضرورت فراهم شدن این بستر و پس از آن نامه‌اش به شورای نگهبان برای ارائه توضیح در مورد چگونگی احراز صلاحیت داوطلبان سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری را خبری کرد.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری‌، روحانی دیروز هم در همین فضا با دفاع تمام‌قد از ضرورت مشارکت حداکثری در انتخابات پیش‌رو و برشمردن ضرورت‌ها و اهمیت این امر، مردم و جریان‌های سیاسی را مخاطب حرف‌هایش قرار داد و خواستار درنظر گرفتن این مهم در آستانه انتخابات 28خرداد شد. روحانی دیروز در جمع اعضای هیأت دولتش با اشاره به مناسبت‌های خردادماه گفت: ۱۳و۱۴و۱۵خرداد روزهای بسیار مهم در تاریخ انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی ایران است. ۱۳خرداد همان روزی است که امام آن سخنرانی معروف را عصر روز عاشورا در مدرسه فیضیه ایراد کردند. روز عاشورا در سال۴۲ روز 13خرداد بود و سخنرانی معروف امام موج بزرگی در سراسر ایران به‌وجود آورد.
وی با بیان اینکه اساس تفکرات امام در نهضت اسلامی و در انقلاب اسلامی بر مبنای مردم بود، گفت: امام‌خمینی آگاهی مردم را نخستین رکن اساسی برای نهضت و انقلاب و آماده شدن مردم برای حرکت عمومی و سپس قیام همگانی را مسیر و حرکت نهضت اسلامی تا رسیدن به پیروزی می‌دانستند.

صندوق رأی نتیجه و دستاورد مهم انقلاب است
رئیس دولت تدبیر و امید ادامه داد: امام(ره) از آغاز نهضت خود را با مردم شروع و آنها را بیدار کرد و به حرکت درآورد. ایشان با مردم این نهضت و انقلاب را پیش برد و  هدایت کرد، اما گره‌ها با دست مردم باز شد. شما ببینید کدام انقلاب در تاریخ هست که بعد از ۴۷روز از پیروزی، مردم پای صندوق آرا بیایند.
وی ادامه داد: یکی از ثمرات مهم نهضت مشروطه و انقلاب مشروطه، همین صندوق و انتخابات بود. مردم پای صندوق بیایند، انتخابات انجام دهند، ما نباید از امام (ره) فاصله بگیریم، باید روزبه‌روز به امام (ره) نزدیک شویم. نباید بگذاریم خدایی‌ناکرده سیر قهقرایی اتفاق بیفتد.

بعضی‌ها از کلمه همه‌پرسی خوششان نمی‌آید
روحانی در ادامه گفت: البته آن زمان خیلی‌ها مخالف بودند و می‌گفتند الان که موقع انتخابات، همه‌پرسی و رأی‌گیری نیست. ۲۲بهمن۵۷ انقلاب پیروز شد، ۱۰فروردین سال۵۸ یعنی ۴۷ روز بعد از انقلاب، مردم پای صندوق آرا رفتند. ۱۰ و ۱۱ فروردین همه‌پرسی در سراسر کشور انجام شد. وی تصریح کرد: حالا بعضی‌ها از کلمه همه‌پرسی خوششان نمی‌آید. اساس نهضت و نظام ما از همه‌پرسی آغاز شده و با همه‌پرسی بود.

به‌موقع حرف‌هایی را که باید گفته شود، می‌گویم
روحانی با اشاره به 5دوره حضور مردم پای صندوق آرا، گفت: نکند از روی نادانی فردی بگوید که مهم نیست کم بیایند رأی دهند یا زیاد رأی دهند؛ صندوق و انتخابات مهم‌ترین مسئله ماست. همه ما باید کاری کنیم که مردم با راحتی و امید و نشاط پای صندوق آرا به اصلح رأی دهند؛ نه اصلح از لحاظ فردی، بلکه از لحاظ برنامه و استراتژی اصلح باشد. باید بهترین فرد بیاید و این بار مسئولیت سنگین را بر دوش بگیرد و کار را پیش ببرد. روحانی یادآور شد: نمی‌خواهم نطق خداحافظی انجام دهم. خدا توفیق دهد،2ماه دیگر در خدمت مردم هستیم و به‌موقع حرف‌هایی را که باید گفته شود، می‌گویم. اگر دولت قوی با پشتوانه آرای قوی مردم، با شعار و استراتژی روشن با جهان در این کشور روی کار نبود، گذراندن 3سال و نیم جنگ تمام‌عیار اقتصادی به‌مراتب سخت‌تر از آن بود که گذشت؛ البته الان هم سخت است.

خدا را شکر مذاکره را قبول کردید
رئیس‌جمهوری گفت: تدبیر این دولت کاری کرد که ترامپ نتوانست خود را از انزوا و تنهایی نجات دهد. ترامپ از برجام خارج شد، اما تنها ماند و جز رژیم صهیونیستی و یکی از کشورهای مرتجع کسی کنارش نیامد. وی گفت: چرا اینها گفته نمی‌شود؟ چرا نمی‌گویند در تاریخ ایران این پیروزی‌های ملت بزرگ ایران و شکست آمریکا کم‌نظیر بوده است؟ البته ما الان می‌گوییم که به یک نقاط خوبی بعد از این ۸سال رسیده‌ایم. همه امروز به تعامل سازنده افتخار می‌کنند و هیچ‌کس نیست که بگوید تعامل سازنده خوب نیست. 
هیچ‌کس از تقابل با دنیا استقبال نمی‌کند و همه از مذاکره بحث می‌کنند؛ هرچند بعضی‌ها می‌گویند ما بیاییم بهتر مذاکره می‌کنیم، اما خدا را شکر مذاکره را قبول کردید. شما تشریف بیاورید. مهم این بود بفهمید که راه مذاکره و تعامل با جهان است که الحمدلله در این ۸سال فهمیدید.

ما کارمان را تمام کرده‌ایم
وی با بیان اینکه پیروزی در برجام مجانی به‌دست نیامد و بهای سنگینی پرداخت شد و دولت قدم‌به‌قدم در کنار مردم تدبیر کرد، افزود: آمریکایی‌ها دیدند که نمی‌شود ایران را شکست داد. امروز نیز شاهد حل و فصل مسائل اصلی با آمریکا هستیم. رئیس جمهور گفت: این دولت کار تفاهم را انجام داده و به همین دلیل فعل ماضی به‌کار می‌برم؛ فعل مضارع نداریم. ما کارمان را انجام داده‌ایم و تمام کردیم. به قولی که درباره رفع تحریم‌ها به ملت ایران دادیم، وفادار ماندیم؛ یک‌بار در سال۹۴ و یک‌بار در سال۱۴۰۰ تحریم را شکستیم و کارمان را انجام دادیم.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید