• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
پنج شنبه 13 خرداد 1400
کد مطلب : 132290
+
-

مروری بر روزهای پرالتهاب خردادماه سال ۱۳۶۸

روبان‌سیاه به عکس تو نمی‌آید هنوز

روبان‌سیاه به عکس تو نمی‌آید هنوز


سال‌هاست که روزهای میانی خرداد ماه، حال و هوای محبوب سفرکرده مردم را می‌دهد. امروز ۱۳خرداد است، کم‌کم به ساعات غمبار برای ملت ایران نزدیک می‌شویم؛ به روزی که خاطره تلخ خبر «روح پرفتوح رهبر انقلاب به ملکوت اعلی پیوست» بار دیگر برایمان تداعی می‌شود. حالا بعد از گذشت بیش از 3دهه از عروج ملکوتی امام‌دل‌ها هنوز هم خاطرات این رهبر محبوب، ارزشمند و خواندنی است. از این‌رو در ادامه مروری داریم بر این ۱۴‌روز پر‌استرس و التهاب که گویی سرنوشت خواست که مصرع شعر امام(ره) تعبیر شود و او را به فرج در نیمه‌خرداد بکشاند.

دوشنبه1 خرداد
از روز قبل به پسر امام(ره) حاج‌احمد آقا گفته می‌شود که پدرشان هرچه زودتر باید جراحی شوند. میزان خونریزی دستگاه گوارش امام(ره) در حال افزایش است و پزشکان می‌خواهند سریع‌تر جراحی را انجام دهند. از روز پنجشنبه خونریزی در دستگاه گوارش امام (ره) شروع شده بود و پزشکان بلافاصله ایشان را معاینه کرده بودند. نتیجه این معاینه این بود که امام(ره) با زخم معده تا اینجا کنار آمده است و حالا باید فکری به حال ایشان کرد. بلافاصله انجام آزمایش‌های مختلف در دستور کار تیم پزشکی ویژه‌‌ای قرار گرفته بود تا مراحل درمان آغاز شود. در این روز امام‌(ره) در جریان عمل جراحی قرار می‌گیرند و می‌فرمایند: هر طور صلاح است عمل کنید.


سه‌شنبه 2 خرداد
پیش‌تر امام(ره) در سال ۶۵ دچار ایست قلبی شده بودند که با اقدام بموقع تیم پزشکی ایشان از مرگ نجات پیدا کرده بودند. همچنین امام(ره) در سال ۶۷ مجددا، ۲هفته در بیمارستان بستری شده بودند اما در طول بستری ایشان در بیمارستان هیچ خبری از بیماری ایشان در رادیوهای بیگانه نبود. این بار هم تا روز سه‌شنبه خبری مخابره نشده بود. صبح زود امام(ره) به اتاق عمل برده می‌شوند. عمل جراحی توسط دوربین مداربسته در خارج از اتاق عمل به تصویر در می‌آید. جراحی کمتر از ۲ ساعت طول می‌کشد. مسئولان تصمیم می‌گیرند که همان روز مردم را در جریان عمل جراحی موفق امام(ره) قرار دهند.

چهارشنبه 3 خرداد
پیش‌تر رادیوهای بیگانه برای آنکه مردم و رزمندگان را ناامید کنند هر از چند گاهی خبر بیماری سخت یا فوت امام(ره) را به دروغ مخابره می‌کردند که به‌دنبال آن، ایشان در تلویزیون حاضر می‌شدند و با مردم ملاقات می‌کردند و شایعات تکذیب می‌شد. از این‌رو امام(ره) از اینکه بیگانگان از بیماری‌شان مطلع نشده بودند احساس رضایت می‌کردند. اما این بار مردم در جریان قرار می‌گیرند. در چنین روزی حال امام بعد از جراحی بهتر است. اما موج نگرانی در جامعه دیده می‌شود. چند تن از مسئولان کشور همراه حاج احمد‌آقا به دیدار امام(ره) می‌آیند. لوله‌‌ای که روز قبل در نای امام(ره) قرار گرفته بود، امروز برداشته می‌شود تا ایشان صحبت کنند.


پنجشنبه 4 خرداد
در این روز هم وضعیت روحی امام(ره) با وجود مشکل جسمانی حاد، خوب و منحصر به فرد است. همین موضوع پزشکان را متعجب کرده است؛ چرا که در وضع کلیوی ایشان اشکالاتی به‌وجود آمده، ولی حضرت امام(ره) دائما به اطرافیان و حتی پزشکان دلداری می‌دهند. از سوی تیم پزشکی برای بهبود وضعیت کلیوی ایشان، اقدام‌های لازم انجام می‌شود. اما باید پذیرفت که امام(ره) یک بیمار عادی نیستند و پزشکان استرس خاصی دارند زیرا نگاه همه دنیا به ایران و عملکرد تیم پزشکی بود و همه به‌ویژه مستضعفان دنیا به انقلاب اسلامی امید بسته بودند. با همه این استرس و نگرانی‌ها، تنها یک نگاه محبت‌آمیز امام(ره) به تیم پزشکی و تشکر از آنها برای دلگرمی و روحیه‌دادن کافی بود.

جمعه5 خرداد
مردم نگران به‌دنبال خبری از سلامتی امام(ره) هستند. آیت‌الله هاشمی رفسنجانی اجازه می‌دهد که خبر سلامتی امام(ره) در خطبه‌های نمازجمعه به گوش مردم برسد تا نگرانی‌های مردم کم شود. اما در همین لحظه‌ها امام(ره) در بیمارستان ناراحتی تنفسی پیدا می‌کنند که با تلاش پزشکان برطرف می‌شود. مردم در سراسر کشور و حتی زرتشتیان تهران برای بازگشت سلامتی امام، مراسم دعا و نیایش برگزار می‌کنند. در همین جمعه ۵ خرداد‌ماه دعای ندبه در بهشت زهرا(س) به همراه دعا برای سلامتی کامل امام(ره) برگزار می‌شود. رهبر شیعیان پاکستان، در تلگرامی به امام(ره) از موفقیت‌آمیز‌بودن عمل جراحی ابراز خشنودی می‌کند. در ۲روز گذشته در شهرهای مختلف پاکستان، مسلمانان مراسم دعا برای بقای عمر امام(ره) برگزار می‌کنند.


شنبه6 خرداد
حالا دیگر همه تیم پزشکی حضرت امام(ره) ۲۴ ساعته در بیمارستان مستقر شده‌اند و کار طاقت‌فرسایی دارند. آن زمان استرس زیادی بین تیم درمانی امام بود و عمل ریسک بالایی داشت اما پزشکان با نهایت تلاش، امام(ره) را جراحی کردند و جراحی را خوشبختانه با موفقیت پشت‌سر گذاشتند. اکنون 5روزی می‌شود که از جراحی امام(ره) گذشته و برای نخستین بار تصاویری از حضور امام(ره) در بیمارستان جماران توسط تلویزیون پخش می‌شود. این تصاویر مردم را جلوی تلویزیون‌ها میخکوب کرده و همگی دست به دعا برای سلامتی رهبر محبوب‌شان هستند. پزشکان از معده امام(ره) عکسبرداری می‌کنند و می‌گویند که بخیه‌های عمل جراحی جوش خورده است. به‌تدریج مسئولان امنیتی از جزئیات بیماری امام(ره) مطلع می‌شوند.

یکشنبه 7 خرداد
به‌نظر می‌رسد که حال امام(ره) رو به بهبودی است. هیچ مشکلی برای ایشان پیش نیامده است و فقط یک‌بار دچار کاهش فشار خون شده‌‌اند که طبیعی است. حاضران در بیمارستان می‌گویند که امام(ره) امروز نماز را با وضو خوانده‌‌اند و شب کمی غذا خورده‌اند. در شرایطی پزشکان به امام می‌گفتند که براساس شرایط جسمانی صلاح نیست نمازتان را در اول وقت بخوانید هر چند این توصیه برای امام(ره) که سال‌ها نمازشان را اول وقت می‌خواندند بسیار سخت بود اما با این حال ایشان به توصیه عمل می‌کردند و در امور پزشکی خود را مقلد پزشکان می‌دانستند. حتی در مواردی از ایشان خواسته می‌شد که نماز شب نخوانند، هنگام درخواست پزشکان در این مورد ناراحتی از چهره امام(ره) نمایان بود اما ایشان در نهایت به توصیه پزشکان گوش می‌دادند.

دوشنبه 8 خرداد
ناگهان وضع جسمی امام(ره) دچار تغییر شده است. در این روز حال ایشان اصلا خوب نیست. مسئولان کشور و اطرافیان امام(ره) نگران شده‌اند. وضع تنفسی و ریوی امام(ره) دچار مشکل شده است و پزشکان برای جلوگیری از اختلالات کلیوی کاری از دستشان بر نمی‌آید. نکته حائز اهمیت از روزهای بستری‌بودن امام(ره) در بیمارستان این بود که ایشان پزشکان را مثل مجتهد می‌دانستند. به گواه همه پزشکان، ایشان یکی از بهترین بیمارانی بودند که تیم پزشکی در طول عمر خود معالجه کردند؛ چرا که حضرت امام خمینی(ره) به‌طور دقیق به حرف‌های تیم پزشکی گوش می‌دادند و پزشکان برای ایشان حکم مجتهد را داشتند و در اجرای دستورات پزشکان مقید بودند و حتی اگر وقت مصرف دارو نیمه شب بود اصرار داشتند نیمه‌شب ایشان را بیدار و دارویشان را مصرف کنند.

شنبه 13خرداد
این چند روز حال امام (ره) همچنان ناگوار است و هیچ تغییری در وضعیت جسمی ایشان مشاهده نمی‌شود. لحظه به لحظه اوضاع بدتر می‌شود. معاینه‌های پزشکان از پیشرفت بیماری اصلی حضرت امام خبر می‌دهد. از چهارشنبه ۱۰‌خرداد شیمی‌درمانی در دستور کار تیم پزشکی بیمارستان جماران قرار می‌گیرد. اما از شنبه ۱۳‌خرداد دفع ادرار به کلی مختل شده است. نوار قلب تغییرات بدی را نشان می‌دهد. امام (ره) با این وضعیت، نماز ظهر و عصر را می‌خوانند. اما در روز ۱۳ خرداد ساعت ۳:۳۰ بعدازظهر امام به‌دلیل بیماری قلبی که داشتند ایست قلبی کردند و بلافاصله کادر درمانی اقدامات لازم را انجام دادند، اما در نهایت ناباوری روح پرفتوح رهبر مستضعفان جهان، ساعت ۱۰:۲۰ شب، ۱۳‌خرداد به‌دلیل ایست قلبی به ملکوت اعلی پیوست.


یکشنبه 14خرداد
محمد رضا حیاتی، مجری خبر صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در ساعت ۷ صبح پشت میکروفن قرار می‌گیرد و با صدای بغض‌آلود می‌گوید: «بسم‌الله الرحمن الرحیم انالله و انا الیه راجعون. روح خدا به ملکوت اعلی پیوست.» جامعه در بهتی عظیم فرو می‌رود. پذیرش این مرگ برای ما و ملت ایران بسیار دشوار است. مگر می‌شود دیگر امام(ره) را ندید و صدایش را نشنید؛ گویی تمام ایران یکپارچه یتیم شده است و چنین مصیبتی در تاریخ ایران کم‌نظیر بود. مراسم وداع در مصلای تهران در ۱۶‌خرداد در نزدیکی بهشت‌زهرا(س) به خاک سپرده شد. مراسم تشییع ایشان دارای رکورد گینس بزرگ‌ترین تشییع جنازه جهان است که بنا به گزارش‌های رسمی در ایران 10میلیون نفر در آن شرکت می‌کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید