• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
پنج شنبه 13 خرداد 1400
کد مطلب : 132282
+
-

نگاهی به چند کار شاخص سازمان تبلیغات اسلامی که با موضوع امام خمینی ره شکل گرفته

در امتداد روح‌الله

در امتداد روح‌الله

تا به حال کارهای زیادی برای معرفی امام(ره) و نگاه و زندگی او و همچنین بزرگ‌ترین دستاورد امام(ره) که همانا انقلاب اسلامی باشد، صورت گرفته است. طبیعی است که هرقدر در این حوزه کار شود، باز هم کم است و البته باز هم طبیعی‌تر است که این کثرت کار، باید همراه باکیفیت بالا باشد؛ وگرنه فراوانی بدون تأثیر راه به جایی نبرده است. به همین دلیل است که سازمان تبلیغات اسلامی، در حوزه‌های مختلف اقدام به ایجاد رویدادها و تولید محصولاتی با موضوع امام‌خمینی(ره) کرده است. این رویدادهای فرهنگی و هنری، در حوزه‌های مختلف صوتی، تصویری، متنی و... شکل گرفته‌اند. با هم نیم‌نگاهی به بخشی از این محصولاتی که در این مسیر تولید شده و شکل گرفته‌اند می‌اندازیم.

کتاب‌ها
وقتی که بحث از انتشار کتاب و مکتوبات در حوزه انقلاب و امام(ره) و دفاع‌مقدس می‌شود، طبیعی است که نخستین نامی که به ذهن می‌رسد انتشارات سوره مهر است؛ انتشاراتی که جزو نشرهای برتر این حوزه هم شناخته شده و اعتبار خاصی دارد. سوره مهر تا به حال کتاب‌های زیادی را با موضوع ادبیات انقلاب و امام(ره) و پژوهش در این حوزه منتشر کرده است. از جمله این کتاب‌ها، می‌توانیم به مجموعه مصور و 3‌جلدی دایره‌المعارف انقلاب اسلامی اشاره کنیم که این انتشارات راهی بازار کرده و کار تدوین و پژوهش آن توسط واحد تدوین دایره‌المعارف انقلاب اسلامی صورت گرفته. این مجموعه، سعی کرده است امام(ره) و انقلاب را، به‌صورت ساده به جوان‌ترها معرفی کند  البته مجموعه‌های دیگری هم توسط این انتشارات راهی بازار شده و به‌دست مخاطبان رسیده است. ازجمله این کتاب‌ها می‌توان به «ریشه‌ها» نوشته محمدحسن زورق اشاره کرد که به بررسی ریشه‌های انقلاب اسلامی و نقش امام(ره) در آن پرداخته است. از دیگر کتاب‌های ستایش شده این مجموعه باید به خاطرات آیت‌الله پسندیده اشاره کرد که توسط محمدجواد مرادی‌نیا نوشته شده است. او که برادر بزرگ‌تر امام(ره) بود، خاطرات زیادی از مبارزات و سلوک و... را نقل می‌کند که می‌تواند برای شناخت این رهبر بزرگ راهگشا باشد. کتاب داستان‌گونه «سه‌دیدار» هم از دیگر کتاب‌هایی است که با موضوع بازخوانی زندگی امام(ره) توسط سوره مهر منتشر شده است؛ کتابی  که هم قلم خوبی دارد، هم حالت داستانی دارد و شما را خسته نمی‌کند و هم می‌تواند از نگاه یک نویسنده نامدار، شما را به دنیای امام(ره) ببرد.

مستند
فعالیت‌های زیادی در حوزه مستند، سینما و... در حوزه هنری و سازمان تبلیغات اسلامی صورت می‌گیرد. بخشی از این محصولات با موضوع زندگی و نگاه حضرت امام(ره) شکل می‌گیرد. ازجمله آنها، می‌شود به فیلم مستند «سیره نور» به کارگردانی یاسر خیر اشاره کرد که سال‌ها پیش در حوزه هنری سیستان و بلوچستان تولید شد. در این مستند، مصاحبه‌های مختلفی با نخبگان و استادان دانشگاه و حوزه شیعه و سنی اتفاق افتاده و در خلال این گفت‌وگوها، رویکرد اعتقادی و انقلابی حضرت امام(ره) مورد بررسی قرار گرفته است.

نمایشگاه نقاشی
از دیگر فعالیت‌های سازمان تبلیغات اسلامی در زیرمجموعه‌های مختلفش، می‌شود به برگزاری رقابت‌ها و نمایشگاه‌های مختلف هنرهای تجسمی و نقاشی  اشاره کرد. تازه‌ترین این نمایشگاه‌ها هم به مناسبت سالروز ارتحال حضرت امام(ره) برگزار شد. این نمایشگاه به همت مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری برگزار  شد و در آن، منتخبی از آثار نقاشی استادان برجسته هنر انقلاب به نمایش درآمد. اسم این نمایشگاه را هم گذاشته‌اند «سوگ آفتاب» که در گالری ابوالفضل عالی برگزار شد. نمایشگاه، با آثار بزرگانی چون ایرج اسکندری، کامیار صادقی، مصطفی گودرزی، غلامعلی طاهری، حسن رزمخواه، مرتضی افشاری، علی شیخی، علی اسلامی‌مقدم، علیرضا خالق‌دادی، احمد خلیلی‌فرد، کاظم چلیپا، محمدعلی ترقی‌جاه و عبدالحمید قدیریان سر و سامان گرفت. روی هم رفته واحد تجسمی حوزه هنری در رشته‌های نقاشی، گرافیک، خوشنویسی، مجسمه‌سازی، نگارگری و...، کارهای زیادی در حوزه معرفی شخصیت امام(ره)، انقلاب اسلامی و... انجام داده است و هر از چندی نیز به مناسبت‌های مختلف، ازجمله مناسبت‌های مرتبط با حضرت امام(ره)، رویدادهای هنری مرتبطی برگزار می‌کند. در کنار این رویدادها، البته سازمان تبلیغات اسلامی به مناسبت سالروز ارتحال امام(ره)، پوسترهایی را هم با این موضوع منتشر کرده که در دسترس عموم قرار گرفته است. این پوسترها، شامل پیام‌ها و نکته‌هایی با موضوع حضرت روح‌الله است که هم به‌صورت کاغذی و هم به‌صورت دیجیتال منتشر شده است.

مسابقه کتابخوانی
از جمله کارهایی که به این مناسبت انجام می‌شود، می‌توان به انواع رقابت‌های کتابخوانی اشاره کرد. در استان اصفهان نیز تازگی‌ها، مسابقه مکتب خمینی‌(ره) برگزار شده است. این مسابقه در 7مرحله برگزار می‌شود و شرکت‌کنندگان می‌توانند سؤال‌ها را از متن سخنرانی‌های مشخص شده مقام معظم رهبری درباره 7  اصل گفتمان روح‌الله استخراج کنند. در این مسابقه مجازی کتابخوانی، طی 7روز یک اصل از اصول مکتب روح‌الله در فضای مجازی صوتی منتشر می‌شود و از این متن سخنرانی منتشر شده سؤالاتی مطرح می‌شود تا شرکت‌کننده‌ها به آن پاسخ بدهند.





 

این خبر را به اشتراک بگذارید