• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
پنج شنبه 13 خرداد 1400
کد مطلب : 132267
+
-

به مناسبت روز جهانی محیط‌زیست

زمین ما به آب‌گرم و ماساژ نیاز دارد!

  نفیسه مجیدی‌زاده

15 خرداد (پنجم ژوئن)، روز جهانی محیط‌زیست نام دارد و موضوع امسال این روز جهانی، ترمیم یا بازسازی اکوسیستم است. ترمیم که می‌گویند، فکرمان به‌جاهای گوناگونی می‌رود؛ مثلاً جایی که شخصی روی یک تابلوی مهم نقاشی مثل «گل‌های آفتاب‌گردان»  اثر «ونسان ون‌گوگ» تأثیر مخرب گذاشته و حالا یک کارشناس باید این تابلو را ترمیم کند. یا مثلاً وسط بازی، یکی از بچه‌ها را هول داده‌اند و حالا پایش شکسته، دستش زخمی شده و به پزشک و پرستار نیاز دارد تا درمان شود و از او پرستاری کنند.
ما هم الآن روی جنگل‌های سوخته، پماد سوختگی می‌زنیم. روی دریاچه‌ها و رودخانه‌های خشکیده، آب می‌ریزیم. روی بدن حیوانات آسیب‌دیده، چسب می‌زنیم. نمک را از کارون می‌بریم، هامون و هور را پر از آب می‌کنیم، با یک جاروبرقی بزرگ، تمام زباله‌های رها شده در دریاها و کوه‌ها و جاده‌ها را جمع می‌کنیم، دست و پای درخت‌های شکسته شده را گچ می‌گیریم و با یک دستگاه شوک، دریاچه‌ی ارومیه را احیا می‌کنیم.
* * *
به گزارش برنامه‌ی محیط‌زیست سازمان ملل (UNEP)، ترمیم اکوسیستم می‌تواند اَشکال گوناگونی داشته باشد؛ سبزشدن شهرها، بازسازی جنگل‌ها و  باغ‌ها، پاک‌سازی رودخانه‌ها و سواحل یا حتی تغییر رژیم‌های غذایی. به همین دلیل است که سازمان‌های محیط‌زیستی جهانی شعارهای انگیزشی گوناگونی برای ترمیم اکوسیستم در نظرگرفته‌اند، از جمله:
* قبل از این‌که همه‌چیز سیاه شود، آبی و سبز را حفظ کنید.
* زیباترین چیز را در کل کهکشان حفظ کنیم؛ محیط‌زیست ما.
* آن‌چه را شکسته‌ایم، شفا دهیم.
* زمین ما به شدت به یک آب‌گرم‌درمانی احتیاج دارد.
* چه احساسی خواهید داشت اگر کسی همه‌ی زباله‌ها را در خانه‌ی شما بیندازد؟ و...

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :