• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
سه شنبه 11 خرداد 1400
کد مطلب : 132156
+
-

نفتالی بنت راست‌گرا، گاهی لیبرال، ضد ایران

نفتالی بنت راست‌گرا، گاهی لیبرال، ضد ایران

نفتالی بنت یک گام دیگر به نخست‌وزیری رژیم‌صهیونیستی نزدیک شده است.
به گزارش الجزیره، بنت که میلیونری است که پیش‌تر در حوزه فناوری کارآفرینی کرده، در دنیای سیاست با شعارهایی در راستای اهداف راست‌ها و ناسیونالیست‌های مذهبی برای خود نامی دست و پا کرده است. سیاستمدار 49ساله، که در دوران حرفه‌ای خود توانسته بارها آرای راست‌های افراطی را جمع کند، رهبر حزب راست افراطی یمیناست. این حزب چنان تندرو است که خواستار ضمیمه کردن کرانه باختری به اسرائیل شده است. بنت، به‌عنوان سیاستمداری پر سر و صدا که از جنجال استقبال می‌کند، در مسائل اقتصادی گاهی ابرلیبرال می‌شود. یک ویژگی مهم او، ‌ضدیت با ایران است. او در زمینه ضدیت با ایران، با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل هم‌عقیده است و همین نزدیکی دیدگاه باعث شده که او بارها در دولت رهبر حزب لیکود حضور داشته باشد. با این حال، در سال‌های اخیر، این دو به‌صورت فزاینده‌ای در مقابل هم قرار گرفته‌اند. یکشنبه، بنت اعلام کرد که به ائتلافی خواهد پیوست که به 12سال حکمرانی نتانیاهو پایان خواهد داد.
او قبول کرده است به یائیر لاپید سیاستمدار میانه‌رو ملحق شود تا نخست‌وزیر را با هم به پایین بکشند. لاپید پیشنهاد کرده است که با هم قدرت را تقسیم کنند و بنت در 2 سال اول، به‌عنوان نخست‌وزیر مشغول به‌کار شود و بعدا جایش را به لاپید بدهد.
بنت که فرمانده سابق نیروهای ویژه ارتش اسرائیل بوده، فرزند والدینی متولد آمریکاست و هم‌اکنون با همسر و 4 فرزندش در شهر رعنانا  در مرکز سرزمین‌های اشغالی زندگی می‌کند. پدر و مادر او مهاجرانی از سانفرانسیسکو بودند که به اسرائیل آمده‌اند. همسر او، گالیت، سرآشپز و تخصصش درست‌کردن دسر است.
او هم‌چون نتانیاهو، انگلیسی را روان و با لهجه بریتانیایی صحبت می‌کند و بخش زیادی از دوران کودکی‌اش را در آمریکای شمالی گذرانده است. او در جوانی، درحالی‌که در بخش فناوری فعال بود، در دانشگاه عبری بیت‌المقدس حقوق خواند. او در سال 1999 استارت‌آپش را تاسیس و به نیویورک مهاجرت کرد.
بنت بعد از آنکه استارت‌آپ خود را به قیمت 145میلیون دلار در سال 2005فروخت، وارد دنیای سیاست و رئیس دفتر بنیامین نتانیاهو شد ‌که در آن زمان مخالف دولت بود.
بعد از ترک دفتر نتانیاهو، بنت در سال 2010، رئیس  شورای یشا شد. کار این شورا این است که برای یهودی‌های شهرک‌نشین در کرانه باختری لابی کند.
در سال 2012، او حضور جدی‌تر در عرصه سیاست را تجربه کرد و به رهبری حزب راست افراطی خانه‌ یهود انتخاب شد. این حزب در آستانه نابودی بود که بنت رهبر آن شد. او تعداد کرسی‌های این حزب را در پارلمان اسرائیل بیشتر کرد و با صحبت‌های بسیار تند درباره فلسطینی‌ها، جنجال‌آفرین شد. او در سال 2013گفته است که «تروریست‌های فلسطینی باید کشته شوند نه اینکه آزاد شوند.» جنجال‌آفرینی کار همیشگی اوست؛ او یک‌بار گفته است که کرانه باختری اشغال نشده چون قبلا هرگز هیچ دولت فلسطینی در آن وجود نداشته که حالا بگوییم اشغال شده است. او همچنین گفته است مناقشه اسرائیل و فلسطین حل نمی‌شود بلکه باید تحمل شود.
طرح انضمام کرانه باختری در ماه‌های پایانی دولت دونالد ترامپ، با جدیت از طرف نتانیاهو پیگیری می‌شد و بنت اینگونه از آن دفاع کرده بود: «ساخت شهرک‌ها حتی یک ثانیه نباید متوقف شود.» طرح انضمام کرانه باختری بعد از آنکه اسرائیل با امارات روابط دیپلماتیک برقرار کرد، کنار گذاشته شد و حالا تحلیلگران معتقدند در دولت جو بایدن، جانشین دمکرات دونالد ترامپ، شانس از سرگیری آن عملا صفر است. با این حال فلسطینی‌ها  آمدن بنت را ضربه‌ای به امیدها برای مذاکرات صلح و دولت مستقل فلسطینی می‌دانند. علاوه بر وزارت دفاع، او در دولت نتانیاهو، هم وزیر اقتصاد و هم وزیر آموزش و پرورش بوده است.
او در سال 2018نام حزب خانه یهود را به یمینا (به سمت راست) تغییر داد و بخشی از ائتلاف نتانیاهو بود که البته در همان سال فروپاشید. با این حال بهار سال گذشته به دولت وحدت که به رهبری نتانیاهو تشکیل شده بود، دعوت نشد. این رفتار نتانیاهو نشان داد که با وجود اشتراک عقیده با بنت، چنان از نظر شخصی با او در تضاد است که حاضر نیست او را به دولت وحدت دعوت کند. وقتی که بنت در اپوزیسیون بود، همه‌گیری کرونا پیش آمد. او در این موقعیت، ایدئولوژی راست افراطی خود را کمی تعدیل کرد و روی بحرانی که کرونا ایجاد کرده بود، متمرکز شد. او طرح‌هایی برای مهار کرونا ارائه کرد و پیشنهادهای اقتصادی برای جبران پیامدهای اقتصادی آن روی میز گذاشت.
او پاییز پیش به رادیوی ارتش اسرائیل گفته بود: «ما باید در سال آینده (2021) سیاست و مسائلی مانند ضمیمه کردن و دولت فلسطینی را کنار بگذاریم و روی کنترل همه‌گیری کرونا تمرکز کنیم و به بهبود وضعیت اقتصادی کمک کنیم. برای این کار باید اختلاف‌های داخلی را برطرف کنیم.» بنت که در اقتصاد، رویکردی لیبرال دارد، خواستار کاهش دخالت دولت در اقتصاد است. با وجود اینکه از نظر مذهبی در کنار راست‌های افراطی قرار می‌گیرد، در موارد خاصی مثل حقوق همجنسگرایان و روابط بین ادیانی لیبرال به شمار می‌رود؛ آن هم در رژیمی که خاخام‌های ارتدوکس نفوذ زیادی بر سیاست و جامعه دارند.
او یکی از سرسخت‌ترین دشمنان ایران در تل‌آویو به شمار می‌رود و مواضع کاملا ضدایرانی دارد؛ برای نمونه، او بعد از ترور شهید محسن فخری‌زاده به بلومبرگ گفته بود:  با این ترور، ‌دنیا به جایی امن‌تر تبدیل شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید