• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
یکشنبه 9 خرداد 1400
کد مطلب : 131937
+
-

ترافیک سنگین انتخاباتی در استودیوها

استودیوهای سیما‌ این روزها میزبان نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری هستند

گزارش
ترافیک سنگین انتخاباتی در استودیوها

فهیمه پناه‌آذر- روزنامه‌نگار

 3هفته دیگر انتخابات سیزدهمین دوره ریاست‌جمهوری آغاز می‌شود و مانند هر دوره، تلویزیون برنامه‌های تبلیغاتی نامزدهای انتخابات را در برنامه‌های تلویزیونی و رادیویی اعلام کرده است و با توجه به رویکرد این دوره، برنامه‌ها به شکل ضبط شده، براساس جدول اعلام شده روی آنتن می‌روند.

استودیوهای سازمان، میزبان نامزدهای انتخابات
این روزها استودیوهایی چون ایرانیان، استودیو۱۳ جام‌جم و... میزبان 7 نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری هستند. برنامه‌هایی که عموما گفت‌وگومحور بوده و به شکل تولیدی و ضبط شده روی آنتن می‌روند. شبکه‌های مختلف در این دوره با برنامه‌های متنوع نامزدها را همراهی می‌کنند. شبکه یک، 3برنامه پایش، صندلی من و ثریا را روی آنتن دارد و از 7خرداد برخی از برنامه‌ها روی آنتن رفته‌اند. این شبکه همچنین برنامه «رئیس‌جمهور (با دوربین)» را هم دارد که قرار است از شبکه یک پخش شود. حسن نهضت، تهیه‌کننده این برنامه گفت:« این برنامه ضبطی، گفت‌وگوی رودرروی نامزد انتخابات با مردم است، به‌مدت ۴۰ دقیقه و ساعت ۱۹:۱۵ از شبکه یک سیما پخش می‌شود و امسال، تمهیدات جدیدی به این گفت‌وگوی رودررو افزوده شده است. در این برنامه نامزدها می‌توانند علاوه بر گفت‌وگوی رودررو با دوربین، فعال‌تر در صحنه حاضر شوند و برای تبیین برنامه‌ها و طرح مباحث از ویدئووالی که در صحنه طراحی شده استفاده کنند. نامزدهای محترم می‌توانند هم نشسته و هم ایستاده از فضای دکور و ویدئووال (دیوار تصویری) بهره ببرند.» نخستین برنامه رئیس‌جمهور با حضور امیرحسین قاضی‌‌زاده‌هاشمی پخش شد و شب گذشته هم عبدالناصر همتی جلوی دوربین رفت. امشب، نهم خرداد محسن رضایی، دوشنبه دهم خرداد سعید جلیلی، سه‌شنبه یازدهم خرداد ابراهیم رئیسی، چهارشنبه دوازدهم خرداد محسن مهرعلیزاده و پنجشنبه سیزدهم خرداد علیرضا زاکانی در این برنامه حاضر خواهند شد.
شبکه2 نیز 3 برنامه پاستور، در انتهای الوند و غیرمحرمانه را خواهد داشت. پرونده ویژه، ‌سرزمین من و بدون توقف هم در شبکه3 پخش می‌شود و شبکه4 نیز 2 برنامه کابینه و مثبت ایران را خواهد داشت و شبکه5 هم دستخط و شهرآرا را روی آنتن دارد.

۲۱۰ برنامه برای رئیس‌جمهور شدن
برنامه‌های تبلیغی 7 نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری در قالب ۲۱۰ برنامه روی آنتن صدا و سیمای مراکز می‌رود. هر یک از نامزدها علاوه بر شبکه‌های سراسری، 30برنامه برای 30استان کشور خواهند داشت که شامل ۱۵ ساعت گفت‌وگو با هر یک از نامزدهاست. با توجه به شیوع کرونا و براساس دستور علی‌عسکری، رئیس رسانه ملی عموم برنامه‌ها با محوریت گفت‌وگو با 7 نامزد انتخابات پخش می‌شود.
قرعه‌کشی کنداکتور این برنامه‌ها در ستاد انتخابات معاونت امور استان‌ها انجام و جدول پخش و ضبط برنامه‌های انتخاباتی 7 نامزد ریاست‌جمهوری در شبکه‌های استانی صداوسیما اعلام شد که به این ترتیب علاوه بر شبکه‌های سراسری، هر یک از نامزدها ۳۰ برنامه برای ۳۰ استان کشور خواهند داشت که شامل ۱۵ ساعت گفت‌وگو با هر یک از نامزدهاست و مجموع زمان آن به ۶ هزار و ۳۰۰ دقیقه می‌رسد.
این برنامه‌ها طبق جدول در روزهای مشخص شده از صدا و سیمای مراکز پخش می‌شوند. همچنین براساس مصوبه ستاد انتخابات معاونت امور استان‌ها، ضمن اختصاص زمان برای تکرار این برنامه‌ها در سیمای استان‌ها، برنامه‌های تبلیغی نامزدهای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری از شبکه‌های رادیویی استانی نیز پخش خواهد شد، اما نکته قابل تامل در برنامه‌های این دوره تولید و  ضبط برنامه‌ها بوده که ممکن است اعتراضاتی ازجمله ممیزی را به‌دنبال داشته باشد.

بحث داغ مناظره‌ها
در دوره‌های گذشته، برنامه‌های مناظره سازمان همیشه پرمخاطب بوده و بیننده‌های زیادی را درگیر خودش کرده است. در این دوره شاید دیگر مناظره‌ها رنگ و بوی مناظره‌های گذشته را نداشته باشد؛ با این حال مهم‌تر از هر خبری زمان پخش مناظره‌ها است که 3 تاریخ ۱۷، ۲۱ و ۲۵ خرداد به مناظره‌های نامزدهای سیزدهمین انتخابات ریاست‌جمهوری اختصاص یافت. همچنین خرداد‌ماه مناظره‌ها با بازی‌های تیم ملی در رقابت‌های جام جهانی ممکن است همزمانی در پخش را داشته باشند. محمدرضا چپریان، دبیر ستاد انتخابات صدا و سیما درباره این موضوع توضیح داده است: «ساعت پخش مناظره‌ها هنوز تعیین نشده است که قبل از رقابت‌ها باشد یا پس از آن و الان قطعی نمی‌توان اظهارنظر کرد؛ با این حال این ملاحظه از قبل هم وجود داشت. تصمیم قطعی این است که به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که با فوتبال‌های مهم و مورد علاقه مردم هیچ تلاقی‌ نداشته باشد و اگر این تلاقی را نداشته باشد دیگر فرقی ندارد چه روزی پخش شود.»

مرتضی حیدری، مجری مناظره‌ها
پس از گمانه زنی‌های بسیار، سرانجام مرتضی حیدری به‌عنوان مجری مناظره‌های انتخاباتی سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری انتخاب شد. مناظره‌های نامزد‌های انتخابات ریاست‌جمهوری روز‌های هفدهم، بیست و یکم و بیست و پنجم خرداد‌ماه با اجرای مرتضی حیدری و حضور محسن مهرعلیزاده، سعید جلیلی، محسن رضایی، ابراهیم رئیسی، علیرضا زاکانی، امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی و عبدالناصر همتی، نامزدهای تأیید صلاحیت شده انتخابات ریاست‌جمهوری برگزار خواهند شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :