• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 9 خرداد 1400
کد مطلب : 131927
+
-

چرا لژیونر نمی‌شوید؟

یک سؤال از مجید جلالی و بقیه حامیان ممنوعیت جذب خارجی‌ها

چرا لژیونر نمی‌شوید؟


بسیار واضح است که استعدادهای واقعی در جریان رقابت بی‌قید و شرط بروز می‌کنند و خودشان را نشان می‌دهند. نمی‌شود انحصار ایجاد کرد و توقع پیشرفت حقیقی داشت. ساده‌ترین و دم‌دستی‌ترین مثال برای افت کیفیت در اثر انحصار، حال و روز برنامه‌های تلویزیون ایران است. دوستان سال‌هاست از جذب مخاطب عاجز مانده‌اند؛ بعد به جای تقویت خود، همچنان با جدیت بیشتری به حذف رقبا اهتمام می‌کنند و کنترل تلویزیون‌های اینترنتی را هم به‌دست گرفته‌اند. هیچ هم برای‌شان مهم نیست که تا کی می‌توان به این رویه ادامه داد. 10یا 20سال دیگر بعد از پیشرفت غیرقابل تصور تکنولوژی چه می‌شود کرد؟ 
بگذریم؛ بحث برسر فوتبال است و اینکه همزمان با زمزمه آزاد شدن دوباره حضور بازیکنان و مربیان خارجی در فوتبال ایران، مجید جلالی به انتقاد از این موضوع پرداخته است. او می‌گوید: «حضور شایسته 4 مربی ایرانی در آسیا حاصل ممنوعیت خرید خارجی‌ها بود.» قبلا در مطالب دیگر اشاره کرده‌ایم که 3 سال پیش هم 4 تیم ایرانی در مرحله گروهی لیگ قهرمانان حاضر بودند و مثل امسال 3 تا از آنها به مرحله بعد رسیدند. مثال دیگری هم می‌شود زد از دوره‌ای که جذب گلر خارجی ممنوع بود و حتی یک دروازه‌بان مستعد ایرانی پیدا نشد، اما بعدتر با آزاد شدن رقابت، بیرانوندها و نیازمندها ظهور کردند. اینها ساده و آشکار است، برای کسی که قصد پذیرفتن‌شان را داشته باشد، اما کسی که در دوران موفق‌ترین مربیان خارجی تیم ملی به رئیس‌جمهور نامه نوشته و خواهان حضور مربیان ایرانی در این منصب شده، طبیعتا نباید این بدیهیات را قبول کند!
این مطلب در دفاع چشم‌بسته از هر نوع خرید خارجی نیست، چون در این بخش هم گاهی شاهد سورچرانی دلال‌های بی‌انصاف با مشارکت مدیران سودجو و بی‌لیاقت بوده‌ایم. حرف فقط برسر این است که در فوتبال حرفه‌ای امروز، «کیفیت» مهم است نه «ملیت». بعد هم به فرض که در ایران به مربی داخلی ظلم می‌شود؛ چرا مربیان ما حتی در ضعیف‌ترین کشورهای آسیایی هم مشتری ندارند؟ چطور این همه مربی کشتی و کاراته و تکواندو در سراسر جهان داریم، اما ده‌ها سال است یک مربی صددرصد ایرانی لژیونر نشده؟ آنجا هم برای شما ممنوعیت هست؟ کاش می‌رفتید یک گوشه دنیا یک تیم معمولی دست می‌گرفتید، خودتان را ثابت می‌کردید و بعد این همه مدعی می‌شدید. اصلا نه؛ کاش استادی مثل مجید جلالی در همین خاک خودمان در 10تجربه کاری آخرش این همه ناکام نمی‌ماند تا امروز راحت‌تر بتواند از حقوق هم‌صنفان هموطن دفاع کند. شما که در دوره منع خارجی‌ها هم از نساجی اخراج شدید برادر! 

این خبر را به اشتراک بگذارید