• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 9 خرداد 1400
کد مطلب : 131910
+
-

مظلومیت بسکتبال زنان در راه المپیک

تیم 3نفره زنان در هر 4بازی از مسابقات انتخابی المپیک باخت گفته می‌شود فدراسیون برای این تیم هیچ تدارکاتی ندیده بود

مظلومیت بسکتبال زنان در راه المپیک

4بازی، 4شکست و فقط 33امتیاز؛ اینها دستاوردهای تیم ملی بسکتبال 3نفره زنان ایران در مسابقات انتخابی المپیک است. در این مسابقات که در اتریش برگزار شد، ایران 4بازی انجام داد. در بازی اول همانطور که پیش‌بینی می‌شد به ژاپن باخت؛ 21بر4.در بازی دوم توقع این بود که تایلند را ببرد، با پیروزی هم فاصله‌ای نداشت اما با بی‌تجربگی 21بر 20نتیجه را واگذار کرد. نتیجه بازی بااوکراین هم باخت 17بر7بود. عجیب‌ترین اتفاق در بازی با استرالیا افتاد. در این بازی ایران فقط 2 امتیاز گرفت و 22بر2شکست خورد.

ایران برای رسیدن به بازی‌های المپیک فرصت دیگری هم دارد، مسابقات مجارستان ۱۴ تا ۱۶ خرداد با حضور ۶ تیم برگزار می‌شود و تیم برتر می‌تواند به سهمیه برسد اما تیمی که در یک تورنمنت از 4بازی هیچ پیروزی‌ نداشته است، در تورنمنت دیگری می‌تواند به برتری برسد؟
دلایل مختلفی برای شکست زنان مطرح است. مهم‌ترین دلیل این است که ایران تشکیلات جداگانه‌ای برای بسکتبال 3نفره ندارد. تمرکز فدراسیون روی بسکتبال 5نفره است و گفته می‌شود تیم نه تدارکات ویژه‌ای داشته نه برنامه‌ریزی مناسبی. فریناز طائرپور از مربیان بسکتبال با مقایسه ایران و کشورهای دیگر می‌گوید: «در تیم‌های دیگر بازیکنان تیم 3به 3با تیم 5به 5فرق دارند، چون سبک بازی این دو تیم متفاوت است. بازیکنانی را که برای این رشته مناسب هستند، انتخاب و سال‌ها روی آنها کار می‌کنند.» بازیکنان تیم ایران از تیم‌های حاضر در لیگ برتر انتخاب شده‌اند و دیروز فریده شجاعی، نایب‌رئیس فدراسیون به ایسنا گفت که مهم‌ترین کار جدا کردن بسکتبال 3نفره از 5نفره است.
بازیکنان تیم ایران قبل از اعزام به اتریش فقط در چند اردو کنار هم بودند. نه بازی تدارکاتی داشتند و نه در تورنمنتی شرکت کردند. طائرپور می‌گوید: «تیم‌های دیگر تورنمنت‌های زیادی رفته بودند و ایران فقط اردو برگزار کرد. با چند اردو که نمی‌شود سهمیه المپیک گرفت.» آنهایی که مسابقات انتخابی را تماشا کرده‌اند، می‌گویند بازیکنان ایران تفاوت عمده‌ای با بازیکنان مقابل داشتند. حجم عضله بازیکنان ایران نشان می‌دهد که بدنسازی خوبی انجام نداده‌اند. طائرپور این موضوع را تأیید می‌کند: «بعد از نخستین سفری که تیم رفت، گفتم بازیکنان ما مشکل بدنسازی دارند. حریفان ایران روی بدنسازی خیلی خوب کار کرده بودند، چابک عمل می‌کردند و معلوم بود روی تمرینات هوازی خیلی کار کرده‌اند. اما تیم ما این ویژگی‌ها را نداشت. باید قبول کنیم که آنها خیلی بهتر از ما بودند.»
بازیکنان ایران از نظر ذهنی هم آماده این مسابقات نبودند. به آنها گفته شده بود که مسابقات انتخابی به‌احتمال زیاد لغو می‌شود و این موضوع در روند آمادگی‌شان تأثیر گذاشته بود. نظر طائرپور این است که اگر ذهن بازیکنان آماده بود، بهتر نتیجه می‌گرفتند:‌ «من تعجب کردم که تیم ما در یک بازی فقط 2امتیاز به‌دست آورد. این بازیکنان، بازیکنان خیلی خوبی هستند و باید بهتر از این بازی می‌کردند. آنها با این ذهنیت در اردو بودند که مسابقات برگزار نمی‌شود. در بازی‌ها هم وقتی مقابل تیم قوی  قرارگرفتند، بیشتر آسیب دیدند. وقتی حریف را قوی‌تر ببینی، توانایی‌هایت بالا هم باشد، نمی‌توانی خودت را نشان بدهی.»
همه منتظرند تا نیکا بیک‌لیک‌لی، سرمربی تیم ملی توضیح بدهد که چرا تیم با این نتایج مسابقات اتریش را به پایان برد. او روزهای گذشته گفته بود که تیم در بازی اول با ژاپن شوکه شده بود و به‌خاطر نداشتن بازی‌های تدارکاتی اعتماد به نفس نداشت. شجاعی، اعتراف کرده است که فدراسیون برای این تیم هزینه نکرده بود: «تیم ملی مردان در کوران رفتن به المپیک است و به همین دلیل در اولویت فدراسیون است. به ما می‌گویند معلوم نیست سهمیه بگیرید و خیلی هزینه نمی‌کنند.»
روزهای گذشته هم بازیکنان تیم ملی مردان معترض بودند که چرا فدراسیون قبل از بازی‌های المپیک برای آنها بازی‌های تدارکاتی درنظر نگرفته است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید