• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 8 خرداد 1400
کد مطلب : 131872
+
-

مهار آتش‌سوزی انبار غیرمجاز تجهیزات پزشکی در اهواز از وقوع فاجعه جلوگیری کرد

8ساعت جدال با آتش در محله عامری

داخلی
8ساعت جدال با آتش در محله عامری


«شعله‌های سرکش آتش زبانه می‌کشید و با وقوع هر انفجار، اسیدهای انبار شده در آنجا روی آتش‌نشانان پاشیده می شد و آنها را می‌سوزاند.» این فقط توصیف لحظاتی از جدال 8ساعته آتش‌نشانان اهوازی با آتش‌سوزی گسترده در یک انبار غیرمجاز تجهیزات پزشکی در محله عامری است. حادثه‌ای که اگر حضور به موقع آتش‌نشانان نبود می‌توانست به یک فاجعه تبدیل شود. اما این آتش‌سوزی چطور اتفاق افتاد و آتش‌نشانان چگونه توانستند آن را مهار کنند؟
به گزارش همشهری، ساعت17:35 پنجشنبه به آتش‌نشانی اهواز خبر رسید که خانه‌ای در محله عامری دچار آتش‌سوزی شده است. دقایقی بعد نخستین گروه از آتش‌نشانان خود را به محل حادثه رساندند. آتش‌سوزی غیرطبیعی به‌نظر می‌رسید. آتش به جان خانه‌ای به وسعت حدود 250متر افتاده بود؛ ساختمانی قدیمی   که حیاطش نیز مسقف   و در آن به‌طور غیرمجاز الکل و پنبه و وسایل پزشکی انبار شده بود. وجود این مواد موجب شده بود این آتش‌سوزی غیرقابل مهار شود. این در حالی بود که پنجره‌های این ساختمان از داخل مسدود شده بود و عملا راهی برای نفوذ به کانون اصلی آتش‌سوزی وجود نداشت. دقایقی پس از شروع عملیات آتش‌نشانان متوجه امری غیرطبیعی در محل حادثه شدند. آبی که آنها روی شعله‌های آتش می‌ریختند موجب سوختن آتش‌نشانان می‌شد. بررسی ماجرا نشان می‌داد که در این انبار غیرمجاز مقدار زیادی اسید نگهداری می‌شود و با ترکیب اسید و آب و ریختن آن روی آتش‌نشانان آنها دچار سوختگی می‌شوند. از این گذشته ظرف‌های مملو از الکل هر از چند گاهی به‌طور ناگهانی منفجر و موجب بارش اسید روی آتش‌نشانان می‌شد. در این شرایط بود که نیروهای کمکی نیز به محل حادثه اعزام شدند. همچنین نیروهایی که حتی شیفت‌شان نبود و در حال استراحت بودند نیز به‌طور داوطلبانه خود را به محل حادثه رساندند و با حضور حدود 180آتش‌نشان عملیات ادامه پیدا کرد. حضور شهروندان در محل حادثه عملیات را دشوار می‌کرد. طوری که ورود تانکرهای حمل آب به محل به سختی امکان داشت. با وجود این آتش‌نشانان عملیات را از چند جهت ادامه دادند. گروهی با ایجاد حفره در دیوارهای انبار توانستند وارد آنجا و به شعله‌های آتش حمله‌ور شوند و گروهی دیگر نیز از طریق پشت بام تلاش کردند   آتش را مهار کنند. این عملیات حدود 8ساعت به طول انجامید تا اینکه سرانجام تلاش‌ها به نتیجه رسید و آتش‌سوزی به‌طور کامل مهار شد.
ابراهیم قنبری، رئیس آتش‌نشانی اهواز که فرماندهی این عملیات را برعهده داشت و در این حادثه دچار سوختگی سطحی شده بود در این‌باره به همشهری گفت: در این عملیات حدود ۱۸۰نیرو و ۲۵دستگاه خودرو آتش‌نشانی با تجهیزات ویژه و با پشتیبانی نیروهای شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب حضور داشتند. در جریان این حادثه برای ایمنی بیشتر شهروندان تا شعاع ۱۰۰متری محل حادثه تخلیه و برق این محدوده نیز قطع شد. وی ادامه داد: وجود مواد آتش‌زا مانند الکل و پنبه در این انبار کار را دشوار کرده بود و از سوی دیگر راه‌های ورودی مسدود بود و در چند مرحله مخازن الکل منفجر شد و همین انفجارها باعث سوختگی همکارانم شد. از طرفی گازهای سمی که از آنجا متصاعد می‌شد نیز تعدادی از آتش‌نشانان را از لحاظ تنفسی با مشکل روبه‌رو کرد و درنهایت 12آتش‌نشان مصدوم شدند که 8نفر از آنها به مراکز درمانی انتقال یافتند و پس از 8ساعت آتش‌سوزی به‌طور کامل مهار شد. به‌گفته وی علت وقوع این آتش‌سوزی در دست بررسی است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید